O zmianach, trendach, innowacjach, wyzwaniach i trudnościach w obszarach marketingu i PR na półmetku 2024 r., a także o ulubionych działaniach marek i najczęstszych błędach w e-commerce opowiada Katarzyna Dworzyńska – CEO PR Calling. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Cały czas mówi się o potrzebie automatyzacji procesów i sięganiu po sztuczną inteligencję w każdym możliwym obszarze. Tymczasem w e-commerce nadal ogromne znaczenie ma po prostu ludzkie podejście. Empatyczna i otwarta na feedback obsługa w e-handlu prowadzi do głębszych i bardziej autentycznych relacji z klientami, co przekłada się na wyższy poziom lojalności oraz mniejszy return rate
Zmiany, trendy i innowacje w obszarze marketingu i PR
- AI w służbie cyfrowego contentu – nie zdziwię chyba nikogo, gdy wymienię na pierwszym miejscu sztuczną inteligencję. To ona umożliwia tworzenie różnorodnych treści dopasowanych do wymagań poszczególnych grup docelowych, znajdujących się w wielu kanałach komunikacji i na różnych etapach ścieżki zakupowej. AI pozwala marketerom i PR-owcom analizować trendy, znajdować ciekawe konteksty komunikacyjne, śledzić potrzeby e-konsumentów oraz błyskawicznie na te potrzeby odpowiadać, choćby odpowiednimi materiałami – mam tu na myśli porady zakupowe, recenzje produktów czy tutoriale stworzone z pomocą AI.
- Obsługa po ludzku – cały czas mówi się o potrzebie automatyzacji procesów i sięganiu po sztuczną inteligencję w każdym możliwym obszarze. Tymczasem w e-commerce nadal ogromne znaczenie ma po prostu ludzkie podejście. Empatyczna i otwarta na feedback obsługa w e-handlu prowadzi do głębszych i bardziej autentycznych relacji z klientami, co przekłada się na wyższy poziom lojalności oraz mniejszy return rate. Poza tym ludzie zawsze będą woleli kupować od innych ludzi niż od maszyn – szczególnie od tych, którzy dobrze rozumieją ich potrzeby.
Największe wyzwania i trudności dla ikomersiaków i marketerów w 2024 roku
- Złapanie równowagi – przyśpieszanie procesów z pomocą AI i jednoczesne skupianie się na potrzebach e-konsumenta to największe wyzwanie dla specjalistów od marketingu i komunikacji. W e-commerce warto stosować koncepcję podwójnej inteligencji, czyli zrównoważonego wykorzystania AI i ludzkiego umysłu. Oznacza to automatyzację procesów (takich jak zbieranie danych, proces zakupowy) i generowanie treści (np. opisów produktów) z użyciem AI, ale zawsze pod nadzorem człowieka, który gwarantuje indywidualne podejście i autentyczną interakcję z klientem.
- Zwiększenie wiarygodności – klienci mają dziś do wyboru tysiące e-sklepów, ale najczęściej kupują w tych najbardziej sprawdzonych i wiarygodnych. Aby marka cieszyła się zaufaniem, niezbędna jest strategia komunikacji i jej konsekwentna realizacja, co przełoży się na rozpoznawalność e-commerce i – w dłuższej perspektywie – na wzrost wyników finansowych. Warto wykorzystać do tego różne kanały i narzędzia: social media, content marketing czy publikacje w mediach branżowych i ogólnoinformacyjnych.
Najczęstsze błędy w marketingu i PR – co warto wyeliminować
- Niespójność w komunikacji – marki często popełniają błąd w postaci niespójnej narracji: dostarczają odbiorcy odmienny przekaz w różnych kanałach. Warto pamiętać, że e-konsumenci szybko zauważą wszelkie przejawy niekonsekwencji, dlatego tak ważne jest utrzymanie jednolitego tonu, niezależnie od miejsca komunikacji. Chodzi o budowanie zaufania wśród klientów, a także tworzenie total shopping experience.
- Zapominanie o marce osobistej – wizerunek e-sklepu i marka osobista jego właściciela to naczynia połączone, dlatego nie powinno się zaniedbywać żadnego z tych obszarów. Prowadzenie prywatnego profilu na LinkedInie z pewnością wzmocni pozycję marki – szczególnie że treści publikowane na prywatnych profilach pozycjonują się znacznie lepiej niż te udostępniane przez konto firmowe.
Klienci mają dziś do wyboru tysiące e-sklepów, ale najczęściej kupują w tych najbardziej sprawdzonych i wiarygodnych. Aby marka cieszyła się zaufaniem, niezbędna jest strategia komunikacji i jej konsekwentna realizacja, co przełoży się na rozpoznawalność e-commerce i – w dłuższej perspektywie – na wzrost wyników finansowych
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ulubione działania polskich marek w zakresie marketingu i PR
- „PayPo? Spoko” – świetna kampania, która przedstawia „kup teraz, zapłać później” jako rozwiązanie smart: wygodne, proste i… spoko.
- x-kom – zabawna komunijna kampania z udziałem Michała Sikorskiego, znanego z serialu „1670”.
- Żabka Jush! – świeży pomysł skierowany do zetek, czyli Franek Warzywa, który promuje polskie szparagi… śpiewając o nich na TikToku.
Wizerunek e-sklepu i marka osobista jego właściciela to naczynia połączone, dlatego nie powinno się zaniedbywać żadnego z tych obszarów. Prowadzenie prywatnego profilu na LinkedInie z pewnością wzmocni pozycję marki
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.