W badaniu Koszyk Roku sprawdzamy, jakie elementy procesu zakupowego decydują o sukcesie sklepów internetowych, które przyciągają najwięcej konsumentów. Konkurencja na rynku e-commerce jest coraz większa i trwa wyścig o lojalność klienta. Sprawdź, czego możesz się nauczyć od największych oraz na co warto postawić w 2021 r., aby rozwinąć swój e-commerce.
Duzi gracze inwestują w UX, czyli w projektowanie jak najlepszych doświadczeń klienta. Jak grzyby po deszczu powstają co roku nowe funkcje, które zwiększają wygodę i skracają czas zakupu. Wszystko to ma sprawić, że klient u Ciebie kupi i wróci, żeby zrobić to ponownie.
Poznaj wybrane wnioski oraz inspiracje z badania przeprowadzonego pod koniec 2020 r. na każdym etapie procesu zakupowego. Po więcej wskazówek zajrzyj do bezpłatnego raportu, który pobierzesz ze strony koszykroku.pl.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapoznanie się z ofertą
Trendy:
- Możliwość zadawania pytań do konkretnego produktu (formularz kontaktowy).
- Oznaczanie opinii potwierdzonych zakupem. Tylko 22% sklepów wyróżnia opinie pochodzące od zweryfikowanych użytkowników.
- Zdjęcia dodane przez klientów.
- Zdjęcia 360 stopni.
- Porównywarka produktów.
Wskazówki
- W przypadku asortymentu takiego jak meble czy dekoracje jedno ze zdjęć w galerii powinno pokazywać produkt w kontekście innych przedmiotów. W ten sposób użytkownik będzie mógł lepiej wyobrazić sobie jego rozmiar.
- Jeśli udostępniasz płatności odroczone, pochwal się tym już na karcie produktu. Taka informacja może zachęcić klienta do zakupu.
Kompletowanie zamówienia
Trendy:
- Licznik wskazujący, jakiej kwoty brakuje do darmowej dostawy (stosuje go 32% największych sklepów).
- Powiadomienie e-mailowe o dostępności produktu (obecnie niedostępnego).
- Sprawdzenie dostępności lub rezerwacja produktu w sklepie stacjonarnym (w przypadku biznesów omnichannelowych).
- Możliwość szybkiego powielenia poprzedniego zakupu.
- Dodawanie produktów do schowka lub listy życzeń.
Wskazówki
- Prawie 1/5 największych sklepów odzieżowych oferuje inteligentne dobieranie rozmiaru, np. na podstawie wzrostu, wagi, typu figury czy historii poprzednich zakupów.
- Douglas oferuje Beauty Mirror. Funkcja ta pozwala klientom wirtualnie „przymierzyć” różne produkty do makijażu.
- Sklepy budowlane udostępniają proste kalkulatory, które pomagają w wyliczeniu ilości potrzebnego produktu, np. płytek.
Logowanie, rejestracja, wprowadzanie danych
Trendy:
- 68% sklepów umożliwia zakupy bez rejestracji.
- 42% oferuje alternatywne formy logowania, np. przez social media.
- Sklepy rezygnują z konieczności potwierdzenia rejestracji w e-mailu.
Wskazówki
- Nie wymagaj aktywacji konta przez link otrzymany w e-mailu lub wpisanie kodu z SMS-a. Wyślij na skrzynkę użytkownika wiadomość powitalną z potwierdzeniem utworzenia konta.
- Wskaż, które pola formularza są obowiązkowe, a które – opcjonalne.
- Poświęć czas na doprecyzowanie komunikatów błędu tak, aby użytkownik zawsze wiedział, co się wydarzyło i co może zrobić, aby naprawić błąd.
Dostawa
Co oferują najwięksi?
- 38% sklepów podaje dokładny czas otrzymania przez klienta zamówienia w zależności od metody dostawy.
- 15% umożliwia przyśpieszoną dostawę.
- 14% prezentuje licznik ze wskazaniem, do której godziny zamówić produkt, aby dotarł on do kupującego następnego dnia.
- Możliwość wyboru przedziału godzinowego i/lub dnia dostawy.
- Dostawa w weekend – niektóre sklepy umożliwiają już dostawę do paczkomatów przez siedem dni w tygodniu.
Wskazówki
- Pozwól na zmianę wybranej opcji dostawy bez konieczności cofania się do poprzednich kroków.
- Przy punktach odbioru koniecznie wskaż dni i godziny otwarcia danego punktu.
Płatności
Najchętniej odwiedzane e-sklepy oferują większość dostępnych rozwiązań płatniczych. Od poprzedniej edycji badania (z 2019 r., czyli w ciągu roku) wzrosła popularność płatności odroczonych.
Trendy:
- Rosnące znaczenie płatności bezgotówkowych. Już 100% przebadanych sklepów umożliwia płatność za pomocą karty płatniczej.
- Wzrost powszechności najwygodniejszych i najbardziej intuicyjnych metod płatności, takich jak portfele elektroniczne, np. Apple Pay, Google Pay.
- Niemal co trzeci z przebadanych sklepów udostępnia już płatności odroczone. Klienci często pozostawiają niedokończone zamówienia, ponieważ nie chcą sięgać po kartę płatniczą bądź nie mogą zapłacić od razu. Płatność odroczona ma pozytywny wpływ na wielkość koszyka i jego wartość.
- Spada dostępność tradycyjnych przelewów bankowych i płatności za pobraniem.
Wskazówki
- Możliwość wyboru konkretnej metody płatności jeszcze przed przekierowaniem do bramki płatniczej. W przypadku pay-by-linków możliwość wyboru banku jeszcze na stronie sklepu.
- Opisy metod płatności (ze względu na napływ nowych konsumentów e-commerce w czasie pandemii oraz chęć zadbania np. o seniorów, którzy dopiero uczą się kupować online).
- Opcja zapamiętania ulubionej metody płatności, np. numeru karty.
Co nowego poza udogodnieniami w procesie zakupowym?
Ekologia
- 18% sklepów z branży modowej oferuje klientom filtrowanie pod kątem produktów wytworzonych w sposób przyjazny dla środowiska.
- Coraz więcej opakowań pochodzi w 100% z recyklingu.
- Minimalizowanie ryzyka zwrotów, np. przez wdrażanie narzędzi pozwalających trafnie dobrać rozmiar czy inną cechę produktu.
- Faktury elektroniczne zamiast papierowych.
Aplikacje zakupowe
Aplikacje zakupowe (natywne lub PWA) to silny trend w e-commerce. Mediaexpert.pl – zwycięzca tegorocznego rankingu Koszyk Roku – korzysta z technologii PWA. Przewiduje się, że w 2021 r. ponad 70% handlu detalicznego będzie generowanych przez m-commerce, a coraz więcej klientów przy dokonywaniu zakupów online będzie korzystało z urządzeń mobilnych.
Wskazówki
W odpowiedzi na potrzeby rynkowe przygotowaliśmy w imoje rozwiązanie dla sklepów, które zbudowały swoją usługę właśnie w ramach aplikacji mobilnej. Są to biblioteki Mobile SDK, które m.in.:
- Pozwalają na dużo szybszą i łatwiejszą integrację płatności online z aplikacją niż przez API czy WebView.
- Zapewniają natywny wybór kanałów płatności, gotowe ekrany oraz notyfikacje bezpośrednio do poziomu aplikacji.
- Dopasowane są do systemów Android oraz iOS.
- Dzięki temu rozwiązaniu zyskasz wszystkie niezbędne funkcje systemu płatności online w swojej aplikacji. Masz aplikację lub zamierzasz ją mieć? Napisz do nas: kontakt@imoje.pl.
Oczywiście nie każdy sklep musi mieć aplikację natywną czy nawet webową. Nierzadko wystarczy dobrze zaprojektowana strona mobilna. Ważne, żeby zadbać o to, aby zakupy na smartfonie były wygodne.
Pobierz pełny raport ze strony koszykroku.pl i poznaj więcej porad i inspiracji, dzięki którym usprawnisz swój e-commerce i zapewnisz klientom lepsze doświadczenia zakupowe.
Materiał partnera