Outsourcing logistyki zapewnia wiele korzyści. Najważniejsze z nich to lepsza terminowość dostaw, zwiększenie satysfakcji klientów oraz redukcja kosztów stałych. Sprawdź, jakie czynniki wpływają na koszty fulfillmentu i przekonaj się, że Twoja firma również może na tym skorzystać.
![](https://ewp.pl/wp-content/uploads/2022/12/Frisbo-logistyka.png)
Zlecając logistykę firmie zewnętrznej, sklepy internetowe przekształcają część kosztów stałych związanych z procesami logistycznymi (jak magazynowanie czy oprogramowanie do zarządzania zamówieniami) w koszty zmienne. Taki ruch może być opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych e-sklepów.
Sprawdzając, czy fulfillment będzie właściwym rozwiązaniem, trzeba wziąć pod uwagę m.in. lokalizacje i preferencje zakupowe swoich klientów, gabaryty towarów oraz kategorie produktowe wraz z ich sezonowością czy wskaźnikiem rotacji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Najpopularniejsze kategorie produktów w centrach fulfillmentowych to:
- odzież,
- biżuteria,
- dom i ogród,
- uroda i zdrowie,
- dzieci, zabawki i hobby,
- telefony i akcesoria.
Koszty usług fulfillmentowych są złożone. Można je podzielić na cztery grupy dotyczące: magazynowania, realizacji zamówień, wysyłek, usług dodatkowych.
1. Koszty magazynowania
W tym przypadku dwie najważniejsze zmienne to wymiary produktów i liczba SKU.
Rozliczasz się z magazynem za powierzchnię, jaką faktycznie zajmują twoje towary. Najczęściej jest ona liczona w metrach sześciennych. Płacisz za tyle miejsca, ile w danym miesiącu potrzebujesz. To pozwala na obniżenie kosztów poza sezonem zakupowym, bo nie płacisz za puste przestrzenie.
Wielkość asortymentu i jego wskaźnik rotacji będą miały wpływ na koszt zarządzania zapasami. Opłaty za magazynowanie naliczane są przede wszystkim na podstawie powierzchni, jaką zajmują Twoje zapasy. Koszty mogą się wahać od 10 do 25 € za metr sześcienny miesięcznie, przy czym średni koszt wynosi 15 € za metr sześcienny. Do tego dochodzi koszt zarządzania zapasami – według stałej ceny 0,25 € za SKU.
Stawki będą wyższe, jeśli produkty wymagają przechowywania w określonej temperaturze lub dodatkowego zabezpieczenia.
2. Koszty realizacji zamówienia
To ważna zaleta outsourcingu – brak stałych kosztów zatrudnienia pracowników magazynu. Koszt będzie zmienny, bo zależy od liczby zamówień w Twoim sklepie. W przypadku Frisbo nie ma wymaganej minimalnej liczby. Niektórzy dostawcy usług wprowadzają jednak takie ograniczenia (np. w InPost jest to 400 zamówień w miesiącu, w DHL – 10 000 zamówień rocznie).
Przykładowe wolumeny towarów i sprzedaży mniejszych sklepów, które korzystają z outsourcingu Frisbo:
- akcesoria do telefonów: 1 -10 SKU; 300-400 zamówień miesięcznie,
- karma dla zwierząt domowych: 10-30 SKU; 200-300 zamówień miesięcznie,
- wyposażenie domu: 30-50 SKU; 300 zamówień miesięcznie.
W przypadku większych sklepów, mających na przykład 2000 zamówień miesięcznie, ich realizacja to koszt około 3000 € (zakładając, że są to standardowe zamówienia – do 3 kilogramów i do 5 sztuk).
Obsługa zamówień to również przyjmowanie zwrotów. Obejmuje ono sprawdzenie jakości zwróconych towarów i przyjęcie ich z powrotem do magazynu. Jeśli w przykładowym dużym sklepie (przy 2000 zamówień miesięcznie) wskaźnik zwrotów wynosi 2%, to koszt wyniesie około 60 €.
Do ostatecznej wyceny będzie jeszcze potrzebne ustalenie sposobu pakowania. Na przykład, czy zamiast standardowego pakowania (papier, folia bąbelkowa, worki powietrzne) wybiera się pakowanie ekologiczne lub na prezent. Dodatkowa ochrona przy pakowaniu płynów, towarów specjalnych lub delikatnych wiąże się z nieznaczną dopłatą.
3. Koszty wysyłki
To kolejna pozycja kosztowa, którą można optymalizować dzięki outsourcingowi. Centrum fulfillmentowe z racji swojej skali ma znacznie korzystniejsze stawki niż pojedynczy sklep.
W przypadku handlu cross-border korzyści są jeszcze bardziej wymierne. Przenosząc towar do centrum fulfillmentowego zlokalizowanego bliżej kupujących, znacznie skracasz czas dostawy. Dostawy z magazynu do klienta będą opłacane według lokalnych stawek. To ważne, gdy Twoi klienci oczekują next-day-delivery lub są gotowi za nią dopłacić. Ułatwisz im również zwroty – nie będą już musieli wysyłać ich za granicę.
Szacując koszty przesyłki, weź pod uwagę nie tylko wymiary i wagę swoich towarów. Zbadaj również preferencje Twoich klientów – czy często zamawiają do pick-up pointów, automatów paczkowych, jak chętnie wybierają opcję płatności gotówką lub kartą przy odbiorze (COD). W tych przypadkach cenniki firm kurierskich mają zróżnicowane opłaty.
4. Koszty usług dodatkowych
Ostatnia grupa kosztów może nie jest znaczącą pozycją na fakturze, ale warto przyjrzeć się jej, porównując oferty dostawców.
Zwróć uwagę na zapisy w umowach określające wszelkie nietypowe sytuacje – będziesz wiedzieć, jakich opłat możesz się spodziewać na przykład za niezapowiedziane odpowiednio wcześniej przyjęcie towarów na magazyn. Pracownicy centrum fulfillmentowego za dodatkową opłatą przygotują zestawy produktów oraz pomogą w sytuacjach, gdy producent wyśle towar bez właściwych etykiet.
Przekazanie logistyki zamówień do zewnętrznej firmy może być opłacalne dla wszystkich sklepów internetowych, niezależnie od ich wielkości. Skorzysta na tym każdy, kto skaluje swój biznes czy planuje ekspansję zagraniczną. Zamiana kosztów stałych na zmienne uwolni dodatkowe środki, które możesz przeznaczyć na rozwój oferty produktowej i marketing.
Więcej informacji na temat kosztów usług fulfillmentowych w Polsce i Europie możesz uzyskać w rozmowie z ekspertem Frisbo.
Materiał partnera