Według raportu DPD Group wśród najpopularniejszych kategorii produktów w polskich sklepach internetowych znajdują się odzież (48%), obuwie (47%) oraz kosmetyki (45%). Jak odkryć produkty, które będą miały największy potencjał sprzedażowy w e-sklepie?

Wskazówkami na temat tego, jak odkryć produkty z największym potencjałem sprzedażowym w e-sklepie dzielą się eksperci: Paweł Paszkowski, CEO Strigoo, strateg e-commerce i marketingu, Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl oraz Anna Czyżewska, konsultantka marketingu i e-commerce z 10-letnim doświadczeniem, współzałożycielka agencji Pro1.pl.
Opinie ekspertów
Paweł Paszkowski, CEO Strigoo, strateg e-commerce i marketingu
Potencjał produktu to przede wszystkim jego zdolność do budowania zyskowności (udziału w masie marży) lub generowania obrotu. Z drugiej zaś strony, część naszych produktów spełnia swoją rolę tzw. „traffic makers”, czyli służy pozyskiwaniu do sklepu potencjalnych klientów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W obu tych przypadkach ważne jest określenie właśnie „roli”, którą produkt wypełnia w strukturze asortymentowej. Jeżeli podejdziemy do budowy oferty właśnie w taki uporządkowany sposób, to dużo łatwiej będzie nam odnaleźć ich potencjał sprzedażowy. Przy produktach generujących traffic, koncentrujemy się na analizie popularności np. w wyszukiwarkach. Przy produktach generujących masę marży – skupiamy się na produktach, które są może mniej popularne, ale przy których nie będziemy skazani na walkę cenową z innymi sklepami. Mogą to być np. produkty o specjalnych cechach lub przeznaczeniu lub wypełniające określoną niszę.
Bardzo pomocna w analizie tych dwóch kategorii jest metoda ABC, pokazująca właśnie to, które z produktów w naszej ofercie stanowią masę obrotową, a które budują nam marżowość. Regularna analiza pokazuje nam też, jak zmienia się popyt na każdy z produktów i na tej podstawie możemy przewidzieć, czy w ofercie nie kryje się produkt, który za chwilę stanie się naszym top.
Przeczytaj również „6 raportów i analiz, które pomogą Ci zarządzać zakupami i zapasami w e-sklepie”.
Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl
Jak odkryć produkt z największym potencjałem sprzedażowym w e-sklepie? Zdecydowanie testując potencjał long tail i zbierając szybki, konkretny feedback od naszych klientów. Obecne rozwiązania technologiczne, integracyjne czy analityczne są dostępne w większości w modelu open source lub subskrypcyjnym.
Dodatkowo najpopularniejsze silniki e-commerce mają świetnie rozwinięte narzędzia do integracji pozwalające na publikację i aktualizację nawet bardzo obszernych baz produktowych w sposób efektywny czasowo, często bez udziału wiedzy IT. Dotyczy to zarówno własnych sklepów internetowych, jak i zewnętrznych platform marketplace. A połączenie szerokiego katalogu produktów i usług online z aktywnie prowadzonym dialogiem z konsumentami i prosumentami w social mediach pozwoli nam błyskawicznie (często być może boleśnie 😉) skonfrontować atrakcyjność naszej oferty z realnymi potrzebami naszych grup docelowych.
Anna Czyżewska, konsultantka marketingu i e-commerce z 10-letnim doświadczeniem, współzałożycielka agencji Pro1.pl
Aby dowiedzieć się, czy produkt, który chcemy włączyć do oferty sklepowej ma potencjał sprzedażowy warto sprawdzić, jak wygląda trend na rynku. Za pomocą Google Trends zbadajmy zainteresowanie użytkowników na naszym rynku, ale dodatkowo sprawdźmy też rynki zagraniczne. Jeśli okaże się, że pomimo niewielkiej liczby wyszukiwań na naszym rynku, trend na zagranicznych jest szybko rosnący, potraktujmy to jako podpowiedź, że być może idziemy w dobrym kierunku. Zwróćmy uwagę nie tylko na trend, ale również dynamikę wzrostu i spadku czy też okresowość produktu.
Wykorzystajmy również blog firmowy i wcześniej przygotowane wpisy bezpośrednio związane z planowanym asortymentem. W Google Search Console sprawdzimy, czy dzięki nim użytkownicy trafiają na naszą stronę oraz których produktów dotyczą bezpośrednio najbardziej popularne artykuły.
Aby potwierdzić wyniki przeprowadzonych badań we własnym serwisie, wykorzystajmy dane dostępne w najbardziej rozpoznawalnych marketplace’ach i sprawdźmy tam popularność wstępnie wybranych produktów. Dzięki temu możemy określić ich potencjał, zanim poniesiemy koszty wprowadzenia produktu.
Przeczytaj również „Jak wykorzystywać analitykę bloga do badania trendów i rozszerzania oferty sklepu internetowego”.
Chcesz wiedzieć, jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM) do wprowadzania na rynek nowych produktów? W ramach prenumeraty extra premium EwP zyskasz dostęp do serii nagrań z praktycznych e-szkoleń.
Warto doczytać