Zakupy w internecie zrobiło w 2023 r. 72% rodaków wobec 77% w 2022 r. i 79% w 2021 r., wynika z badania „Barometr e-Shopper” 2023. Po pandemicznym boomie kolejny rok z rzędu widać więc zmniejszenie udziału nabywców w tym kanale sprzedaży. Udział klientów regularnie robiących zakupy w tym kanale sprzedaży pozostaje stabilny. Jak sprawić, żeby dzięki ofercie to właśnie w naszym e-sklepie konsumenci dokonywali zakupów? Gdzie i jak szukać produktów, które będą się dobrze sprzedawały?
Wskazówkami na temat tego, gdzie i jak szukać produktów, które będą się dobrze sprzedawały w sklepie internetowym dzielą się eksperci: Paweł Paszkowski, CEO Strigoo, strateg e-commerce i marketingu, Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl oraz Anna Czyżewska, konsultantka marketingu i e-commerce z 10-letnim doświadczeniem, współzałożycielka agencji Pro1.pl.
Opinie ekspertów
Paweł Paszkowski, CEO Strigoo, strateg e-commerce i marketingu
Szukając ciekawych produktów z potencjałem warto skupić się na preferencjach i oczekiwaniach konsumenckich. Analizę rynku należy zacząć w miejscach, w których najczęściej właśnie konsumenci poszukują produktów. Dopiero uzbrojeni w tę wiedzę powinniśmy wyruszyć na poszukiwanie dostawcy, u którego te produkty zamówimy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pierwszym miejscem na weryfikację produktu są platformy marketplace. Szczególnie w Polsce, taki podmiot jak Allegro, jest swoistym barometrem trendów i preferencji zakupowych klientów. Sprawdzenie najpopularniejszych produktów sprzedawanych na tej platformie to bardzo dobry kierunek, kiedy ruszamy ze sprzedażą.
Drugi kierunek to analiza słów kluczowych i najczęściej poszukiwanych fraz produktowych w Google. Służą temu specjalne narzędzia typu Semstorm czy Senuto. W szybki sposób możemy zweryfikować, czy nasz produkt jest na rynku poszukiwany.
Najważniejszym jednak sposobem jest skupienie uwagi na wszelkiego typu trendach konsumenckich i preferencjach zakupowych. I mówię tutaj o źródłach zweryfikowanych, czyli raportach, które w sposób wymierny (oparty na dane) pokazują, jak zmienia się rynek i które trendy możemy uznać za ważne w naszym biznesie.
Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl
Benchmark najpopularniejszych kategorii produktowych lub usługowych oraz dobór najbardziej atrakcyjnego asortymentu możemy rozpocząć zwinnie korzystając m.in. z lokalnych oraz globalnych platform marketplace. W większości przypadków, publikacja i utrzymanie w tych miejscach katalogu jest niskokosztowe lub bezpłatne, a feedback w postaci potencjalnych aktywności klientów z różnych rejonów świata uzyskamy bardzo szybko.
Zdecydowanie warto korzystać również z narzędzi analizujących trendy (np. Google Trends) czy popularnych aplikacji analizujących SEO – w tym przypadku bazując na zachowaniach klientów, popularnych frazach kluczowych czy zapytaniach na bieżąco będziemy śledzić oczekiwania internautów.
Właścicielom dojrzałych e-commerce polecam równolegle mocniejsze wykorzystywanie silników wyszukiwarek, z których – po odpowiednim ich skonfigurowaniu i dostosowaniu – jesteśmy w stanie pozyskiwać informacje na temat realnych oczekiwań naszych klientów wobec konkretnych cech, kategorii czy funkcjonalności produktów, których być może obecnie nie mamy w ofercie.
Anna Czyżewska, konsultantka marketingu i e-commerce z 10-letnim doświadczeniem, współzałożycielka agencji Pro1.pl
Teoretycznie im więcej produktów w asortymencie sklepu, tym lepiej. Jednak, aby rozszerzać ofertę produktową mając na celu realny i relatywnie szybki wzrost sprzedaży, warto zrobić research i zbadać potencjał produktów.
Najprostszym sposobem jest analiza zapytań wewnętrznej wyszukiwarki sklepu i sprawdzenie, czego użytkownicy nie znaleźli w naszym sklepie, a potencjalnie chcieli zakupić. Mniej oczywistym rozwiązaniem może być wykorzystanie firmowego bloga i w pierwszej kolejności przygotowanie artykułów o tematyce powiązanej z brakującym asortymentem. Możemy stworzyć wiele takich wpisów, a z pomocą w wyborze tematów pod konkretne słowa kluczowe przyjdą tu takie narzędzia jak np. AnswerThePublic.
Najbardziej miarodajnym testem wybranych przez nas kategorii produktów czy produktów będzie test na naszej grupie docelowej. Możemy wykorzystać social media lub inne kanały komunikacji z obecnymi klientami i sprawdzić, które promowane artykuły będą się cieszyć zainteresowaniem, pozyskiwać nam nowy ruch, a także angażować użytkowników. Zdecydowanie da nam to odpowiedź na pytanie, czy oraz jak duże jest zainteresowanie daną tematyką oraz czy odbiorcy poszukują u nas takich produktów.
Chcesz wiedzieć, jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM) do wprowadzania na rynek nowych produktów? W ramach prenumeraty extra premium „E-commerce w Praktyce” z pakietem e-szkoleń i pełnym dostępem do archiwum zyskasz dostęp do serii nagrań z praktycznych e-szkoleń.