O konieczności prowadzenia bloga i jego wpływie na działania e-commerce żadnego menedżera sklepu internetowego nie trzeba przekonywać. Przeczytaj, jak dzięki analityce można badać trendy, poszerzać ofertę produktową i rozwijać e-sklep.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak sprawdzać, kim są czytelnicy bloga sklepu internetowego i czy treści wpisują się w trendy,
- jak dobierać tematy postów zgodnie z zainteresowaniami czytelników,
- jak wykorzystać dane z bloga do pozyskiwania nowego ruchu,
- w jaki sposób poszerzać ofertę produktową w e-commerce na podstawie analityki bloga,
- jakie narzędzia wykorzystywać w analityce bloga.
Tworzenie spójnego, tematycznego contentu to jedna z najprostszych dróg do wykreowania eksperckiego wizerunku sklepu. Blog może być jednym z pierwszych punktów styku z Twoją marką i zdecydować, czy odwiedzający go użytkownik stanie się klientem. Sprawdź, co i jak warto badać, aby maksymalnie wykorzystać potencjał tworzonych treści.
Kim są czytelnicy bloga
Analizę bloga warto zacząć od podstawowych danych w Google Analytics.
Przejrzyj wszystkie dostępne raporty w zakładce „Odbiorcy”. Z dostępnych danych demograficznych dowiesz się:
- kim są czytelnicy bloga (będzie to istotna wskazówka w doborze formy komunikacji z nimi),
- jak bardzo angażują się oni w treści, ile czasu poświęcają na czytanie,
- czy są to użytkownicy nowi czy powracający,
- z jakich urządzeń i technologii korzystają oraz czym się interesują.
Wskazówka
Porównaj otrzymane informacje o czytelnikach z danymi o swoich klientach. Czy są to te same osoby?
Które artykuły są najpopularniejsze
Kolejny raport pozwoli ocenić, które wpisy blogowe cieszą się największą popularnością.
W raporcie „Zachowanie” → „Zawartość witryny” → „Wszystkie strony” sprawdzisz:
- podstawowe informacje na temat najpopularniejszych wpisów i liczby sesji,
- jaki jest udział sesji nowych użytkowników, czyli w jakim procencie docierasz ze swoimi treściami do nowych grup odbiorców i potencjalnych przyszłych klientów.
- które wpisy zatrzymały użytkowników na Twoim blogu najdłużej (możesz domniemywać, że te były dla nich najbardziej wartościowe i angażujące).
Przykładowy raport „Wszystkie strony”
Źródło: Google Analytics
Czego szukają czytelnicy i o czym pisać na blogu
Aby się dowiedzieć, czego na Twoim blogu szukają odwiedzający, najprostszym sposobem jest sprawdzenie wewnętrznej wyszukiwarki. To też metoda znalezienia kolejnych tematów, które mogą się cieszyć popularnością.
Aby sprawdzić, jakich haseł użytkownicy szukają na Twoim blogu (i jakie tematy warto opracować w kolejnych wpisach), wystarczy przeanalizować raport dostępny w Google Analytics: „Zachowanie” → „Wyszukiwanie w witrynie” → „Wyszukiwane hasła”. Jeśli nie widzisz u siebie tych danych, skonfiguruj wyszukiwanie w witrynie dla każdego widoku, w którym chcesz monitorować zachowania czytelników.
Przykładowy raport „Wyszukiwane hasła”
Źródło: Google Analytics
Wskazówka
Dzięki analizie zainteresowania konkretnymi hasłami z łatwością możesz dobrać kolejne zagadnienia, które poruszysz na blogu. Z pomocą przychodzą narzędzia:
- AnswerThePublic – da Ci ono gotowe zapytania jako tematy,
- Google Search Console – w zakładce „Wyniki wyszukiwania” znajdziesz najczęstsze zapytania, po których użytkownicy trafiają na Twoje wpisy blogowe.
Przykład najczęstszych zapytań w Google Search Console
Źródło: Google Search Console
W raporcie sprawdzisz:
- z jakich słów kluczowych pozyskujesz największy ruch na bloga,
- które podstrony bloga są najpopularniejsze,
- z jakich krajów pochodzą użytkownicy klikający w wyniki wyszukiwania,
- z jakich urządzeń korzystają.
Zebrane informacje dadzą Ci jasny obraz, przez jakie frazy użytkownicy trafiają na Twojego bloga. Dodatkowo możesz wykorzystać te dane przy tworzeniu kampanii reklamowych promujących Twoje treści.
Jak sprawdzać, czy wpisujesz się w trendy
Gdy już wiesz, jakich informacji użytkownicy internetu szukają na blogu, warto porównać te dane z trendami w branży. Najprostszym sposobem jest wykorzystanie narzędzia Google Trends..
Przykładowe badanie zainteresowania w ujęciu czasowym w Google Trends
Źródło: Google Trends
Scenariusz sprzyjający to oczywiście taki, w którym trend stale rośnie, ale równie cenne będą informacje o dynamice wzrostu, o tym, w jakich okresach fraza jest wyszukiwana, a także czy widać schemat powtarzalności. Na tej podstawie sprawdzisz, czy dane te pokrywają się z danymi zebranymi na blogu.
Jak targetować wpisy na blogu
Zapewne analiza demograficzna bloga wskazała, że przekrój wiekowy oraz zainteresowania Twoich czytelników są dość szerokie. W praktyce oznacza to, że treści, aby skutecznie przyciągały uwagę, powinny być prawidłowo targetowane.
Wskazówka
Chcesz segmentować użytkowników na podstawie artykułów, które czytają? Do każdego wpisu dodaj tagi, a na stronie bloga – piksel Facebooka. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedzieć, które grupy odbiorców zainteresowane są konkretnymi tematami, i dotrzesz do nich z odpowiednim contentem.
Eksperckie treści warto wykorzystać w kampaniach skierowanych do bazy obecnych klientów. Za pomocą wysyłki newslettera z edukacyjnym contentem nie tylko budujesz swój wizerunek, lecz także podtrzymujesz relację z klientami. Tutaj również zadbaj o prawidłową segmentację i dostarczanie dopasowanych tematycznie treści.
Wskazówka
Oprócz tego, że możesz docierać z eksperckimi artykułami do odbiorców, których już znasz (łącznie z ich zainteresowaniami), możesz, a nawet powinieneś za ich pomocą spróbować trafić do grup podobnych użytkowników. Dzięki temu relatywnie tanio pozyskasz nowy ruch, który skonwertujesz w kolejnych kampaniach – już sprzedażowych.
Jak to zrobić? Najprostszy sposób to wykorzystanie ekosystemu Facebooka i utworzenie niestandardowych grup odbiorców (ilustracja 5). Najbardziej precyzyjne będą grupy podobnych odbiorców do osób, które odwiedziły konkretny adres URL, czyli były zainteresowane określonym artykułem blogowym (w przypadku małych blogów, z niewielkim ruchem, źródłem może być cały blog). Na tej podstawie możesz utworzyć grupę podobnych odbiorców i próbować do niej dotrzeć z tym samym lub podobnym tematycznie wpisem na blogu jako pierwszym kontaktem użytkownika z marką.
Tworzenie grup podobnych odbiorców
Źródło: Business.Facebook.com
Jak za pomocą bloga efektywnie poszerzać asortyment
Firmowy blog może być świetnym środkiem do badania trendów i potencjału sprzedażowego konkretnych produktów lub kategorii.
Wskazówka
Zanim dodasz nową ofertę do sklepu internetowego, warto zbadać, czy będzie się cieszyła ona zainteresowaniem klientów. W tym celu na blogu możesz zaplanować publikację cykku artykułów tematycznych, a następnie za pomocą wszystkich przedstawionych wcześniej narzędzi i metod dokonać ich analizy. W ten sposób sprawdzisz, czy odbiorcy poszukują u Ciebie takiego asortymentu, zanim poniesiesz ogromne wydatki na jego wprowadzenie.
Naturalnie badania należy przeprowadzić po upływie odpowiedniego okresu, aby dane były wiarygodne.