Ostatnie dwa lata przyniosły ogromny wzrost w wielu sektorach biznesu, jednak od pewnego czasu widać, że ten entuzjazm nieco ostygł. Na szczęście właściciele e-sklepów nie są pozostawieni bez alternatyw. Oto 10 sposobów, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są najskuteczniejsze sposoby na zwiększenie sprzedaży,
- czym są PIM, composable commerce i live shopping,
- czy można subskrybować produkty fizyczne,
- czy zrównoważony rozwój wyklucza wzrost sprzedaży.
Sytuacja gospodarcza, inflacja, wojna w Ukrainie – inwestorzy i przedsiębiorcy uważnie przyglądają się tym zmianom oraz poszukują sposobów, aby zachować dotychczasowe tempo i utrzymać się na powierzchni w morzu konkurencji. To nie jest takie proste, ponieważ pomysły, które jeszcze niedawno zapewniały rynkową przewagę, dziś są już standardem i nie robią na klientach wrażenia. Istnieją jednak rozwiązania i narzędzia, które pomagają zwiększyć sprzedaż.
1. Product information management
PIM to narzędzie, które ułatwia zarządzanie informacją produktową. Jak to działa w praktyce? Każdy sklep internetowy musi zawierać dane o produkcie, takie jak zdjęcia, opis, specyfikacja, skład, wymiary itd. To od nich zależą pozycjonowanie w Google’u, wyszukiwanie na stronie i finalna decyzja o zakupie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Jeżeli jesteś właścicielem małego sklepu i masz zaledwie kilka produktów, które dystrybuujesz w jednym miejscu, sprawa jest stosunkowo prosta. Jednak jeżeli oferujesz kilkanaście albo kilkadziesiąt tysięcy produktów, które sprzedajesz na wielu platformach, to zadanie jest o wiele trudniejsze:
- wszystkie informacje w każdym kanale muszą być aktualne,
- informacje produktowe muszą być dopasowane do danego marketplace’u (np. Amazona, eBaya, Modivo),
- opisy produktów nie mogą być identyczne na każdej platformie, bo dublujący się content to SEO-wy strzał w kolano.
Dużo tego, prawda? W tej sytuacji warto skorzystać z narzędzia PIM, które zrobi to za Ciebie.
Przykład
Posłużę się przykładem Ergonode. Ten system znacznie ułatwia zarządzanie informacją produktową i pozwala na automatyzację działań, które często wykonujemy ręcznie. Narzędzie daje możliwość tworzenia szablonów dla różnych kategorii produktów, np. dżinsów, które od razu zawierają określony zestaw danych (kolor, długość nogawki czy szerokość w pasie).
W szablonie można zdefiniować warunki takie jak optymalizacja SEO oraz treści dopasowane do konkretnego marketplace’u. Narzędzie to umożliwia również szybkie i pozbawione błędów tłumaczenie na wiele języków. Jest także wyposażone w algorytm, który na podstawie atrybutów tworzy opis produktowy. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i pieniądze oraz stworzysz skuteczne opisy, które zachęcą klientów do kliknięcia magicznego „dodaj do koszyka”.
2. Social commerce
Jeżeli klient chce poznać informacje o produkcie, rozmiarówkę, skład, cenę i specyfikację – wejdzie na stronę sklepu. Kiedy chce zobaczyć, jak produkt wygląda na żywo, jak można go używać, z czym łączyć, kto go kupił – wejdzie do social mediów. I tu drzemie ogromny potencjał promocji sklepu internetowego.
Zapamiętaj
Social commerce ma na celu wzmocnienie pozycji brandu i zwiększenie świadomości marki w określonej grupie docelowej. Aż 97% ankietowanych z generacji Z przyznaje, że media społecznościowe są ich głównym źródłem zakupowych inspiracji („The Influencer Marketing Factory”, 2021). To narzędzie daje nam również ogromne możliwości sprzedażowe, np. przez reklamy kierujące na stronę produktową lub nawet sklep znajdujący się bezpośrednio na platformie. Według raportu Sprout Social 68% ankietowanych dokonało przynajmniej jednego zakupu za pośrednictwem social mediów i aż 98% planuje to w 2022 r.
3. Zrównoważony rozwój
Może się wydawać, że zrównoważony rozwój i ekologiczna odpowiedzialność biznesów stoją w sprzeczności ze wzrostem sprzedaży. W pewien sposób jest to prawda – ważnym postulatem tego nurtu jest ograniczenie kupowania niepotrzebnych rzeczy. Jednocześnie konsumenci zawsze będą potrzebować ubrań, kosmetyków i innych produktów codziennego użytku. Pytanie, kogo wtedy wybiorą – nieetyczną markę, która zanieczyszcza środowisko, czy ekologicznie świadomy biznes, który wspólnie ze swoimi klientami chce zmieniać świat na lepsze.
Wskazówka
Oprócz preferencji klientów ważny jest również aspekt dystrybucji. Wiele marketplace’ów nie podpisze kontraktu z marką, która nie spełnia odpowiednich kryteriów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Dla dzisiejszego rynku sustainability nie jest już wydumanym trendem, ale standardem warunkującym konkurencyjność.
4. Composable commerce
Dotychczasową normą był sklep o charakterze monolitycznym – w jednym systemie zawierały się wszystkie komponenty odpowiedzialne za każdy aspekt działania serwisu, takie jak informacje produktowe, bazy danych, system obsługi klienta, płatności. Model ten działał świetnie w przypadku prostych sklepów, jednak z czasem, gdy e-commerce stał się dużo bardziej złożony, klasyczny monolit przestał być wystarczająco wydajny.
W ten sposób powstała idea composable commerce, w której sklep jest zbudowany na mikroserwisach i technologii headless. Jak to działa? Zamiast jednego, monolitycznego systemu mamy wiele niezależnych usług, wewnętrznych i zewnętrznych, połączonych za pomocą API.
Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści.
5. Mobile shopping
Smartfony to domyślne narzędzia do korzystania z usług online. I nie inaczej jest z zakupami. Zgodnie z prognozami eMarketera wartość sprzedaży mobilnej ma wynieść 432,2 mld dol. do końca 2022 r., więc gra jest warta świeczki.
Skuteczny sklep mobilny to jednak coś więcej niż responsywna strona. Tutaj każde kliknięcie jest na wagę złota, ponieważ użytkownicy są przyzwyczajeni do tak wysokich standardów intuicyjności, że jeśli będą musieli zbyt długo błądzić po ścieżce zakupowej, po prostu z niej zejdą. Podstawa to doskonały UX, który jest zupełnie inny niż w przypadku stron wyświetlanych desktopowo.
Wskazówka
Warto zapoznać się z rekomendacjami Baymard Institute, a najlepiej wykupić porządny audyt – jest to inwestycja, która zwróci się z nawiązką.
6. Różnorodne metody płatności
Moment checkoutu to decydująca chwila w całym procesie zakupowym, dlatego nie zostawiaj klientowi miejsca na wahanie. Dodanie wielu metod płatności to nie tylko wygoda dla użytkownika, lecz także potwierdzenie Twojej wiarygodności jako firmy, która ma poważnych partnerów biznesowych.
Wskazówka
Oprócz szybkiego przelewu, karty czy BLIK-a warto też zaoferować płatności odroczone i zakup na raty. Nie zapomnij również o osobach, które dopiero niedawno wkroczyły w świat e-commerce i chętniej niż z nowoczesnych metod płatności korzystają np. z tradycyjnego przelewu bankowego (warto dobrze poznać swoich klientów, żeby dopasować najwygodniejsze dla nich ścieżki zakupowe).
7. Personalizacja
Jest taka marketingowa zasada, że gdy mówisz do wszystkich, to tak naprawdę mówisz do nikogo. Twoi klienci są różni, mają różne potrzeby, preferencje i zainteresowania, dlatego Twój przekaz powinien być odpowiednio spersonalizowany.
Wskazówka
Używaj narzędzi do automatyzacji marketingu, aby wyświetlać konsumentom propozycje na podstawie ich wcześniejszych zakupów albo oglądanych produktów. Korzystaj z targetowanych reklam i banerów na stronie sklepu. Ta taktyka sprawdzi się również świetnie w bezpośredniej komunikacji z użyciem newslettera.
8. Live shopping
Zapewnienie doświadczeń zbliżonych do tych ze sklepu stacjonarnego to ogromne wyzwanie dla e-commerce. Jedną z odpowiedzi na tę kwestię jest live shopping.
Jak to działa? To trochę jak współczesne telezakupy z udziałem publiczności – marka włącza live stream w swoich mediach społecznościowych i na żywo prezentuje produkt, opowiada o nim, odpowiada na pytania uczestników, a nawet prowadzi sprzedaż i licytację. To świetny sposób na nawiązanie relacji z klientami i zwiększenie sprzedaży z wykorzystaniem popularnych kanałów.
9. Subskrypcja
Model subskrypcyjny znasz doskonale z usług cyfrowych, takich jak Netflix, Spotify czy dostawy Allegro Smart!. Ale czy można zastosować to rozwiązanie także w odniesieniu do produktów fizycznych? Oczywiście, że tak! Za cykliczną opłatę subskrybenci otrzymują regularnie określone artykuły. Oni oszczędzają czas, bo nie muszą za każdym razem składać nowego zamówienia, a Ty zyskujesz grono stałych, lojalnych klientów.
Wskazówka
Model subskrypcyjny sprawdzi się doskonale choćby w branżach spożywczej, kosmetycznej i medycznej. To także świetna metoda w sprzedaży B2B, np. przy zaopatrywaniu salonów usługowych, restauracji lub firm produkcyjnych.
10. Optymalizacja e-sklepu
Sklep internetowy składa się z wielu elementów, które muszą ze sobą współgrać. UX, wyszukiwarka, treści spełniające standardy SEO, dobrej jakości zdjęcia, skuteczny marketing onsite, intuicyjne kategorie, szybkość ładowania, responsywność – to wszystko ma wpływ na wrażenie klienta odnoszące się do Twojej marki.
Wskazówka
Optymalizacja sklepu to wszystkie działania mające na celu poprawę funkcjonowania e-commerce. To kluczowy element rozwoju Twojego biznesu i zwiększania sprzedaży, dlatego zamiast skazywać swoje przychody na losowe próby i błędy, skorzystaj z usług firmy specjalizującej się w audycie, konsultingu i optymalizacji.
Jest wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży i poprawę działania Twojego sklepu internetowego. Jeśli czujesz, że nie wiesz, od czego zacząć – skontaktuj się z nami! W Strix codziennie wspólnie z naszymi klientami szukamy sposobów, aby wykorzystać potencjał ich biznesu.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce. Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w 2022 roku”.