Skuteczne organizacje odchodzą w budowaniu strategii od przeczuć i „wydajemisizmu” na rzecz pogłębionych analiz. Dane to jeden z najcenniejszych zasobów firmy, bez względu na jej wielkość. Nie każdy jednak wie, w jaki sposób ich używać i czerpać z nich korzyści.

Dlaczego potrzebujesz data-driven marketingu
Gromadzenie, a następnie wykorzystywanie danych w e-commerce jest niezbędne do budowania dochodowego biznesu. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie klienta i jego potrzeb. W internecie ma to szczególne znaczenie ze względu na ogrom informacji, którymi atakowany jest konsument, oraz łatwość zamknięcia przeglądarki.
Oczywiście sklep internetowy może sprzedawać dzięki standardowym działaniom promocyjnym, m.in. pozycjonowaniu w wyszukiwarce, dodaniu ofert do porównywarki cen czy uruchomieniu prostych afiliacji. W ten sposób e-commerce przyciąga potencjalnego klienta, który zapewne coś kupi. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że 6 na 10 konsumentów rezygnuje z zakupu na etapie koszyka. Ilu z nich opuszcza stronę sklepu, ponieważ trafiło do niego przez przypadek? Aby przeciwdziałać takim działaniom, należy określić profil klienta i jego potrzeby, a następnie dobrać kanały komunikacji marketingowej i jej treść, żeby docierać z ofertą idealnie do celu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Skąd czerpać wiedzę o klientach
Trzeba analizować dane, ale skąd czerpać wiedzę o klientach? Jej źródeł jest naprawdę dużo i wystarczy tylko do nich sięgnąć. Główne to:
- Raporty rynkowe.
- Narzędzia analityczne.
- Dane własne z komunikacji marketingowej.
Podpowiedzi, jak z nich korzystać, znajdziesz poniżej.
Dlaczego darmowa dostawa jest lepsza niż rabat
Źle dobrana komunikacja marketingowa nie tylko nie sprzedaje, lecz także drażni użytkowników. Wiele sklepów organizuje wyprzedaże typu „do –50%”, podczas gdy większość rabatów sięga maks. 10%. Nagminne są promocje remarketingowe oferujące 5% czy 7% rabatu! W takiej sytuacji lepiej dać sobie spokój z upustami i zaoferować klientowi darmową dostawę.
Wskazówka
- Rabat w wysokości 5% czy 7% nie zrobi wrażenia na użytkowniku i może być postrzegany jako nieadekwatny do wartości koszyka.
- Średnia wartość koszyka w polskich e-sklepach to ok. 195 zł. Przy tej kwocie 7% rabatu wynosi 13,65 zł. Dla konsumenta 7% to mało, dla sprzedawcy – niejednokrotnie duża część marży.
- Lepszym wyjściem jest zaproponowanie darmowej dostawy – np. ORLEN Paczką, która ma atrakcyjny cennik.
Darmowa dostawa jest postrzegana jako okazja i często decyduje o wyborze e-sklepu. Jednocześnie jest dla niego korzystna, ponieważ koszt przesyłki wynosi mniej niż 7% rabatu od wartości średniego koszyka.
Wykorzystaj ORLEN Paczkę do zwiększania sprzedaży
Zrób proste ćwiczenie. Wykorzystaj formę dostawy jako swój atut i przyciągaj klientów do sklepu. W walce o uwagę nabywcy trudno grać wyłącznie ceną produktów. Oferowanie niedrogich przesyłek znacząco podnosi współczynnik konwersji.
Wskazówka
Według raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2023” różnica 2 zł w cenie dostawy zmienia preferencje zakupowe 52% konsumentów. Klienci nie chcą przepłacać za przesyłkę, dlatego chętnie wybierają atrakcyjnych cenowo przewoźników. ORLEN Paczka oferuje korzystne warunki współpracy, przejrzysty cennik i brak ukrytych opłat. Dzięki temu sklep może zarządzać formami wysyłki i oferować klientom szybką dostawę w korzystnej cenie.
Współpracuj z najlepszymi
Obsługę logistyczną zamówień powierz fachowcom, tak aby skupić się na rozbudowywaniu oferty sklepu, działaniach marketingowych czy rozwojowych. ORLEN Paczka pomaga dostarczać przesyłki szybko i sprawnie, dzięki czemu klienci wracają do e-sklepu. Już 98% zamówień odebranych z e-sklepów dostarczanych jest następnego dnia. Sieć logistyczna ORLEN Paczki nieustannie się rozwija – pojawiają się nowe punkty odbiorczo-nadawcze, tworzone są nowe trasy kurierskie, uruchamiane kolejne centra logistyczne i punkty przeładunkowe. Wszystko po to, aby być bliżej kupujących.
Jeśli Ty też chcesz skorzystać na współpracy z ORLEN Paczką, napisz na adres dh@orlenpaczka.pl lub zostaw namiary na stronie orlenpaczka.pl w zakładce „Dla biznesu”.
Materiał partnera