Pojęcie SEO kojarzy się głównie z najpopularniejszą wyszukiwarką – Google’em. Może być jednak związane również z innymi stronami internetowymi, wyposażonymi w mechanizm pozwalający na lepsze dopasowanie treści do zapytań wprowadzanych przez internautów. Dwa największe serwisy sprzedażowe, czyli eBay i Amazon, mają własne reguły, dzięki którym podsuwają kupującym najtrafniejsze oferty. Warto poznać ich zasady, żeby handlować na tych platformach z sukcesami i poprawiać wyniki najsłabszych ogniw swojej oferty.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego warto optymalizować oferty na eBayu pod kątem SEO,
- jakie są cztery najważniejsze zasady algorytmu Cassini,
- jak znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na eBayu.
W tym numerze skupię się na eBayu, a tajemnice Amazona odkryję w wydaniu październikowym. Jestem przekonany, że te wskazówki pomogą Ci z powodzeniem konkurować ze sprzedawcami z całego świata. Jakie tajemnice kryje algorytm Cassini?
Czym jest algorytm Cassini?
Za indeksowanie aukcji na platformie eBay od 2002 r. był odpowiedzialny algorytm Voyager. Zgodność z zapytaniem kupującego oceniał on na podstawie słów kluczowych. Ponieważ eBay pozwala na umieszczenie w tytule 80 znaków, dochodziło do manipulacji, umożliwiających osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania aukcjom, które miały niewiele wspólnego z oczekiwaniami kupującego.
W pewnym momencie eBay zadał sobie pytanie, czy algorytm Voyager rzeczywiście znajduje najtrafniejsze wyniki. Odpowiedź była niestety przecząca, więc podjęto decyzję o stworzeniu nowoczesnego mechanizmu, który miał uwzględniać następujące założenia:
- wyszukiwanie oparte nie tylko na indeksowaniu tytułu, lecz także na całościowym przeszukiwaniu oferty,
- możliwość ciągłego uaktualniania, aby móc reagować na zmieniające się zachowania klientów.
W 2012 r. ukazała się pierwsza testowa wersja algorytmu Cassini, który miał spełniać powyższe oczekiwania. Rok później został wdrożony już na stałe.
Zasady algorytmu Cassini
Pojawia się zatem pytanie: „Czy można wpłynąć na wyniki wyszukiwania i jak to zrobić?”. Oczywiście, podobnie jak w wyszukiwarce Google istnieje tu możliwość optymalizowania aukcji w taki sposób, aby były one przedstawiane na wysokich pozycjach przy użyciu filtra „Najlepsze dopasowanie”. Zapoznaj się z zasadami algorytmu eBaya, a następnie zacznij optymalizować swoje aukcje.
Popularność
Najważniejszym sygnałem dla Cassini, że ma promować Twoje aukcje, jest zaangażowanie kupujących, które wyraża się przez:
- liczbę wyświetleń aukcji w wynikach wyszukiwania,
- liczbę odsłon aukcji,
- liczbę zakupów dokonanych na aukcji.
Zatem im mniej wyświetleń będzie miała Twoja oferta, tym słabiej będzie promowana. Aukcja zajmie niskie pozycje w rankingu także wtedy, gdy pomimo częstych wyświetleń nie wywoła żadnej reakcji użytkowników. Sprawdź, które elementy aukcji warto zoptymalizować, aby zwiększyć zaangażowanie kupujących.
Jak skutecznie i bez ponoszenia ogromnych kosztów wdrażać automatyzacje
Czy automatyzacja jest dla każdego w e-commerce? A może to domena tylko dużych firm z odpowiednimi zasobami finansowymi? Przez długi czas, zwłaszcza w małych sklepach internetowych, powszechna była opinia, że są to narzędzia drogie i z tego powodu – również trudno dostępne. To jednak mit. Weź udział w szkoleniu i dowiedz się, w jakich procesach możesz skorzystać z dobrodziejstw automatyzacji oraz sztucznej inteligencji w swoim e-commerce.
Kategoria
Przypisanie produktu do odpowiedniej kategorii wydaje się oczywiste. W praktyce może się jednak okazać, że niektóre artykuły pasują do kilku różnych kategorii. W takim wypadku należy powiązać je z tą, która jest najczęściej odwiedzania przez internautów.
Słowa kluczowe
Zanim zaczniesz optymalizować aukcje pod kątem eBay SEO, musisz wiedzieć, za pomocą jakich słów kluczowych klienci wyszukują Twoje artykuły w sieci.
Wskazówka
Na znalezienie odpowiednich słów kluczowych jest wiele metod. Jedna z nich to użycie narzędzi dostępnych w internecie. Najbardziej znanym jest Terapeak (www.terapeak.com), przejęty niedawno przez eBaya. Możesz skorzystać też z innych, podobnych narzędzi, np.: Keyword Tool (www.keywordtool.io/ebay) czy Kparser (www.kparser.com/ebay-keyword-tool). Nie żałuj czasu na pozyskiwanie dokładnych danych.
Tytuł
To jeden z najważniejszych elementów aukcji, które powinny być optymalizowane. W 80 znakach możesz zawrzeć takie informacje, jak:
- ustalone wcześniej słowa kluczowe,
- nazwa marki,
- rozmiar,
- kolor,
- materiał,
- ważne dane techniczne (w wypadku komputera mogą to być np.: taktowanie procesora, ilość pamięci RAM czy pojemność twardego dysku).
Możesz więc opisać w tytule wszystko to, co na pierwszy rzut oka będzie się wydawać najistotniejsze dla kupującego.
Zdjęcia
Obraz potrafi przekazać więcej niż słowa. Postaraj się zatem, aby zdjęcie główne przyciągnęło uwagę potencjalnego nabywcy i sprawiło, że to właśnie Twoją ofertę wybierze on spośród innych. O czym jeszcze warto pamiętać podczas przygotowywania zdjęcia produktu, przeczytasz w ramce 1.
Trafność
Cassini sprawdza, czy Twoja aukcja jest adekwatna do potrzeb i oczekiwań kupującego. Wpływają na to takie czynniki, jak tytuł lub odpowiednia kategoria, ale to nie wszystko.
Opis aukcji
Tu również przydadzą się wcześniej dobrane słowa kluczowe, a wręcz nie może ich tu zabraknąć. Ponadto w opisie aukcji:
- użyj słów pasujących do kategorii produktu, zastanów się, kto należy do Twojej grupy docelowej i jakim językiem się posługuje,
- wymień zalety produktu,
- przedstaw dane techniczne w tabeli,
- postaraj się rozwiać wątpliwości kupującego, np. w formie FAQ.
Opis aukcji powinien być unikatowy, aby nie został zakwalifikowany jako tzw. duplicate content. Należy także zadbać o jego formę, która powinna być przystępna pod względem graficznym.
Cechy produktu
Jeśli po wpisaniu słów kluczowych kupujący otrzyma zbyt wiele pasujących ofert, najprawdopodobniej zdecyduje się na zawężenie wyników za pomocą filtrów wyszukiwania. Należy więc podać wiele pomocniczych cech produktu w zależności od jego kategorii. Przydadzą się one, aby Twoja oferta było widoczna również po wybraniu przez użytkownika konkretnych filtrów.
Dostępność
Platformie eBay zależy na wygodzie klienta, dlatego wyżej ocenia ona te aukcje, które zapewniają mu pełen komfort. Warto zadbać o wszelkie udogodnienia i dawać kupującemu możliwość wyboru tak często, jak to tylko możliwe.
Wysyłka i metody płatności
Zaproponuj kupującym różne opcje wysyłki, np. odbiór w paczkomacie lub dostawy kurierskie. Dobrze przyjmowana jest możliwość wyboru firmy kurierskiej. Pamiętaj o zagwarantowaniu klientom szybkiej dostawy oraz o łatwym procesie zwrotów i reklamacji. Bardzo ważne jest także zapewnienie kupującym różnych opcji płatności, np.:
- PayPal,
- przelew,
- płatność przy odbiorze.
Jeśli nie masz pewności, jakie opcje wysyłki oraz płatności zaproponować, zastanów się nad upodobaniami swoich potencjalnych klientów. Mogą się one różnić w zależności od kraju. Być może klienci francuscy preferują dostawy do paczkomatu, a Polacy chętniej wybierają kuriera.
Szablon aukcji
Szablon powinien być zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ ponad połowa kupujących dokonuje zakupu właśnie za ich pomocą. Użycie nieresponsywnego szablonu może pozbawić Cię zatem aż do 50% potencjalnych transakcji.
Zaufanie
Bardzo ważnym sygnałem dla Cassini do promowania Twoich aukcji jest zaufanie kupujących. W jego zdobyciu pomogą Ci niewątpliwie status Najlepszego Sprzedawcy oraz duży procent dobrych opinii i pozytywne komentarze.
Pamiętaj
Jeśli ponad 3% Twoich zamówień nie zostanie zrealizowanych na czas lub ponad 0,3% sporów zakończy się bez jakiejkolwiek reakcji z Twojej strony, utracisz status Najlepszego Sprzedawcy eBaya.
eBay ocenia sprzedających także na podstawie liczby nierozwiązanych sporów oraz liczby produktów, które nie zostały wysłane na czas. W obu wypadkach obowiązuje oczywiście zasada: im mniej, tym lepiej.
Algorytm Cassini – podsumowanie
Czy eBay SEO odgrywa ważną rolę w codziennej pracy sprzedawcy? Zdecydowanie tak, ponieważ nie ma jednej magicznej reguły, która pozwoli Ci wprowadzić Twoje aukcje na szczyty wyników wyszukiwania, a wiele badań pokazuje, że internauci przeglądają rekordy tylko z pierwszej strony listy. Oferty z dalszych miejsc po prostu nigdy nie zostaną zauważone.
Jedynie holistyczne podejście do optymalizacji Twoich aukcji, a nawet całego konta na eBayu, da Ci szansę na zwiększenie widoczności oferty. Wszystkie elementy, które należy optymalizować, są równie ważne. Łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo. Twój sklep na eBayu będzie więc tak silny, jak najbardziej zaniedbany przez Ciebie szczegół w całym procesie sprzedaży.