Mijający rok przyniósł wiele zmian na rynku i jednocześnie pokazał, jak wielki potencjał tkwi w e-commerce. Myślisz o przeniesieniu biznesu do internetu, ale obawiasz się kryzysu? Sprawdź zestawienie 25 e-sklepów, które poradziły sobie w trudnych warunkach i odważnie działają w sieci.
Końcówka roku to czas podsumowań. Dla branży e-commerce to wyjątkowo intensywny rok. Jak poradziły sobie małe biznesy, które praktycznie z dnia na dzień musiały zmienić strategię działania, żeby przetrwać? Ciekawym przykładem jest kultowa poznańska restauracja Cafe La Ruina i Raj. Na początku listopada zaczęła sprzedawać online… w słoiczkach swoje niesamowite serniczki. Na początku grudnia liczba zamówień przerosła najśmielsze oczekiwania właścicieli (rekord to wysyłka 2800 słoików z sernikami). Przykład ten pokazuje, że nawet w tak trudnym czasie pandemii COVID-19 można odnaleźć swoją niszę i szybko przeorganizować firmę, żeby zaadoptować się do nowej, rynkowej rzeczywistości.
Więcej wskazówek, jak w obliczu pandemii dostosować się do sytuacji na rynku i wrócić na właściwe tory, znajdziesz w dodatku „Jak radzić sobie z kryzysem” w EwP nr 9.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dominika Wawryniewicz, Piotr Paciorek, Paweł Horodecki, Diana Drobniak i Sara Dzierżawska wytypowali e-sklepy, które można uznać za „perełki” 2020 r. Zasłużyły one na wyróżnienie ze względu na umiejętność radzenia sobie w szczególnych warunkach, zagospodarowanie jakiejś ciekawej niszy, ekspansję zagraniczną czy też całkowitą zmianę strategii działania.
25 e-sklepów „perełek” 2020 roku
Dominika Wawryniewicz – business development manager w RedCart, na co dzień zajmuje się planowaniem rozwoju i opracowywaniem nowych produktów dla platformy. Z branżą e-commerce związana jest od 8 lat.
- Konopnafarmacjakrakow.pl – niszowy sklep, który sprzedaje mało popularne na polskim rynku produkty na bazie konopi. Początkowo w ofercie znajdowały się tylko oleje CBD, a w ciągu roku poszerzyła się również o kosmetyki, akcesoria i żywność, np. żelki z olejem CBD.
- Globe-home.com – to strona, na której znajdziesz urządzenia pozwalające przekształcić mieszkanie w prawdziwie inteligentny dom. Sklep założony przez pasjonatów ma stosunkowo niewielką ofertę, za to wszystkie produkty można obsłużyć z poziomu aplikacji lub przez asystenta głosowego Google Assistant, Amazon Alexa lub Siri.
- Malpol.com.pl – sklep internetowy został zarejestrowany w lutym 2020 r., tuż po ogłoszeniu pandemii. Pretekstem do jego otwarcia było poszukiwanie nowych rynków zbytu w związku z trwającą pandemią. Założyciel sklepu jest producentem żywności naturalnej. Wejście online okazało się strzałem w dziesiątkę! Malpol prowadzi sprzedaż zarówno za pomocą witryny, jak i przez portal Allegro. Sklep sukcesywnie się rozwija i powiększa ofertę.
- Pokorasenior.com – to wyjątkowe miejsce i przykład na to, że w internecie można sprzedawać nie tylko modne ubrania i elektronikę. Sklep oferuje wysokiej jakości produkty, wspomagające aktywizację osób z zaburzeniami funkcji poznawczych oraz osoby starsze. Plansze komunikacyjne, opaski czy klocki pomagają m.in. w komunikacji tej grupy.
- Naturla.pl – ekosklep Naturla to wpisanie się w popularny obecnie trend związany ze świadomymi zakupami i dbaniem o planetę. Sklep oferuje produkty ekologiczne, które są pakowane w materiały pochodzące z recyclingu, bez użycia plastiku. Przyjazna szata graficzna w kolorach ziemi zachęca do zakupów i wywołuje przyjemne skojarzenia.
Piotr Paciorek – manager działu customer success w Shoper. Na co dzień skupiony na tym, by pomagać klientom rozwijać ich sklepy internetowe. Sam także prowadzi e-sklep, więc dobrze wie, że każdy biznes nastawiony na sukces musi składać się z idealnie pasujących trybików i tworzyć dobrze naoliwioną „maszynę”. Gdy tylko ma okazję, wkracza na scenę zaprzyjaźnionego teatru lub przenosi się do innego świata dzięki grom i serialom.
- EdRed.pl – sklep jest dowodem na to, że biznes potrafi zaadaptować się do niespotykanych dotąd warunków. Warszawska restauracja EdRed słynąca z doskonałych mięs, od czasu wiosennego zamknięcia lokali wciąż serwuje swoje dania, ale teraz jako e-commerce z konserwami rzemieślniczymi.
- OgródŁobzów.pl – nie tylko gastronomia odczuła skutki reżimu sanitarnego – stacjonarne sklepy też doświadczają spadku ruchu i przenoszą sprzedaż do sieci. Historia kultowego 30-letniego sklepu ogrodniczego z Krakowa pokazuje, że dzięki dobrym narzędziom można szybko i sprawnie przeprowadzić transformację do cyfrowego świata. W internecie sklep działa od marca, również z wygodną opcją odbioru osobistego.
- Zamiast.com.pl – gdy duże marki dopiero przekonują się do rozwiązań zero waste i less waste, małe e-sklepy pod tym względem są kilka lat do przodu. Fani ekologicznego stylu życia powinni szukać wyrobów przyjaznych środowisku przede wszystkim w sieci. Jednym z takich miejsc jest sklep Zamiast, który posiada w ofercie szereg innowacyjnych produktów – od wielorazowych woreczków na zakupy, przez upcyklingowe plecaki, aż po składane silikonowe kubki.
- ZestawTo.pl – doskonała odpowiedź na utrudnioną w ostatnim czasie możliwość buszowania w sklepach z pasmanterią i własnoręczne obdarowywanie bliskich prezentami. Sklep posiada w swojej ofercie gotowe zestawy prezentowe, np. kosmetyki do kąpieli, gadżety dla miłośnika kotów, akcesoria dla brodacza czy niezbędnik imprezowicza.
- Flyspot.com – o tym, że produkty niefizyczne można sprzedawać przez internet, wiadomo od dawna. W tym celu świetnie sprawdza się formuła e-sklepu, o czym konsumenci przekonują się ostatnio coraz częściej, gdy kolejne punkty usługowe przenoszą się do sieci. Jednym z dobrych przykładów takiego „przejścia” jest Flyspot, czyli sieć tuneli aerodynamicznych, która w styczniu 2020 r. uruchomiła sklep online.
Paweł Horodecki – customer services director w Brand Active. Specjalizuje się w planowaniu długofalowej współpracy z klientami oraz pomocy w osiąganiu celów wyznaczonych w projektach. Na co dzień dba o jakość obsługi klienta oraz dobór najlepszych rozwiązań, mając na uwadze sukces klienta. Prywatnie fan aktywnego wypoczynku i dobrego kina.
- Mójkardiolog.pl – pandemia wykreowała nowe trendy, a jednym z nich są bez wątpienia teleporady. Serwis należący do Telemedycyna Polska S.A., umożliwia szybkie i sprawne zamówienie usługi wraz z wyborem specjalisty oraz dogodnego terminu wizyty.
- Gaminate.pro – czyli nowy produkt na rynku skierowany do pasjonatów gamingu. To zaawansowany suplement dla graczy, który idealnie wpisuje się w silny globalny trend wzrostu zainteresowania gamingiem. Projekt sklepu wymagał dostosowania się do wymagającej grupy docelowej – co wnioskując po opiniach – zostało osiągnięte.
- Medwil.pl – sklep ze sprzętem medycznym. W czasie trwania pandemii dostosował swój asortyment do potrzeb rynku oraz poprawił UX e-sklepu w okresie od stycznia do listopada 2020 roku i dzięki temu osiągnął COS (cost of sale) z kampanii Google Ads na poziomie 4,9%.
- Emanui.com – to innowacyjny produkt skierowany do kobiet, czyli sterylizator i cleaner do kubeczków menstruacyjnych. Produkt otrzymał certyfikat „Świadomy Wybór Newsweeka”. Sterylizator jest sprzedawany globalnie przez platformę Shopify.
- Drillo.pl – sklep z elektronarzędziami, który przez szybkie wdrożenie zapewnił sobie błyskawiczny rozwój w branży. Wyselekcjonowany asortyment, przyjazny UX oraz prowadzenie działań marketingowych zgodnie z przyjętą strategią, pozwoliły osiągnąć założone cele.
Diana Drobniak – marketing manager w AtomStore. Z wykształcenia inżynier ochrony środowiska, z powołania PR-owiec, który pokochał content marketing. Z branżą marketingu związana od pięciu lat. Wierzy, że przyszłość to e-commerce, co niezbicie udowadnia 2020 rok.
- 4szpaki.pl – mydlarnia Cztery Szpaki odetchnęła z ulgą w 2020 roku i zrobiła duży krok w rozwoju sklepu internetowego. Na początku roku zdecydowali się odejść z systemu e-commerce typu open-source na rzecz platformy. To znacznie odciążyło prace e-commerce managera czy działu wysyłki, ale również finanse oraz czas firmy. Nowe produkty, ciekawe pomysły na sprzedaż (zestawy, WIELOpaki, karty podarunkowe), otwarcie kanału sprzedaży B2B online i pierwsze kroki na rynku zagranicznym, a do tego bezbłędny marketing i customer care – to wszystko przekłada się na ich coraz bardziej znaczącą rolę w e-commerce. A nadal są rodzinną firmą z Białegostoku… 🙂
- YayMyDay.com – sklep zaliczył w tym roku bardzo dobry redesign. Znany Pan Talerzyk zmienił nazwę na YayMyDay i udowodnił, że stabilny i przemyślany biznes utrzyma się nawet w czasie zakazu organizowania imprez. Co do designu – jest lekko, przejrzyście i mobilnie. Bardzo podoba się mi nawigacja, czyli prostota, intuicyjność, oraz pomysł rekomendacji „Połącz z…”. Kolejny plus ze strony sklepu to uruchomienie dostaw kurierskich w sobotę oraz możliwość dostarczenia następnego dnia.
- Sensu.pl – większość e-sklepów erotycznych odstrasza, podobnie jak te stacjonarne z czerwonymi witrynami i wielkimi napisami SEXSHOP. Sklep Sensu.pl jest zupełnym przeciwieństwem tych wspomnianych. Jego design jest elegancki, delikatny, a przy tym ma świetną kartę produktu i ścieżkę zakupową. Bardziej przypomina sklep z kosmetykami niż z akcesoriami do sypialni. Warto przekonać się samodzielnie. 🙂
- JaglAnkadelikatesy.pl – 2020 rok dla sklepów stacjonarnych nie był łaskawy. Wiele z nich musiało zmienić strategię i wejść do online’u. Sklep JaglAnkadelikatesy ze zdrową żywnością to właśnie jeden z takich przykładów. Pierwsze zamówienia wpadły tuż po ogłoszeniu wiadomości o otwarciu e-sklepu.
- DeeZee.eu – marka DeeZee zrobiła na nas wrażenie przede wszystkim swoją odwagą. Gdy w branży obuwniczej szalał największy kryzys (marzec/kwiecień 2020), DeeZee zdecydowało się na wyjście ze swoim e-sklepem aż na cztery rynki zagraniczne jednocześnie. I to w jeden dzień! Dziś po adresem deezee.eu można zamówić i odebrać buty na Słowacji, Węgrzech, w Czechach i Rumunii. Warto dodać, że sprzedaż rośnie z miesiąca na miesiąc.
Sara Dzierżawska – brand manager IdoSell. Swoją drogę w digital marketingu rozpoczęła w kraju bagietek i croissantów. Budowała strategię komunikacji dla dużych brandów z branży foodies i dla małych francuskich oraz polskich start-upów. W IdoSell odpowiada za komunikację z innymi podmiotami i kontakt z mediami. Prywatnie kocha zakupy i prawie wszystko kupuje przez internet!
- Save the planet.pl – ten sklep jest miejscem dla ludzi świadomych, którzy dokonują odpowiedzialnych wyborów konsumenckich oraz życiowych i w ten sposób wpływają na losy Ziemi. Klientom tego e-sklepu nie jest obojętny los planety, wybierają recycling i rozwiązania proekologiczne. Save the planet proponuje towary tworzone z naturalnych produktów. I nie chodzi tu jedynie o kosmetyki, ale też przede wszystkim o to, co wpisuje się w szeroko pojęty lifestyle. W asortymencie można znaleźć m.in. żyrandole i naczynia z Bali, kubki z fusów kawy, designerskie meble czy też dzieła sztuki tworzone w nurcie trash-art. Dodatkowo 1 proc. dochodu Save the planet jest przekazywany na rzecz fundacji Good Time.
- GlamFighters.com to marka stworzona z miłości do sztuk walki i do mody. Twórczyniami są kobiety, które nie boją się być sobą, wyrażać własnego zdania i walczyć. W tym ferworze nie zapominają jednak o kobiecości. W ubraniach GLAM FIGHTERS można uprawiać sporty walki, ćwiczyć na siłowni, ale również chodzić na zajęcia fitness czy na jogę. Marka stara się działać rozważnie i z troską o środowisko. Projekty wykonane są z materiałów pochodzących z recyclingu (m.in. z butelek PET).
- Ascoin.pl to firma, która zajmuje się sprzedażą i skupem metali szlachetnych oraz profesjonalnym doradztwem w tym zakresie. Ma zezwolenie Narodowego Banku Polskiego na handel złotem i platyną dewizową. ASCOIN oferuje także sztaby akredytowane przez Londyński Rynek Kruszców LBMA producentów takich jak Valcambi, Argor-Heraeus, PAMP czy Metalor oraz monety inwestycyjne ze wszystkich światowych mennic.
- Martyna.world – digitalny świat podróżniczki i dziennikarki Martyny Wojciechowskiej. To sklep, który pomaga, ponieważ kwota z każdego zakupu wspiera podopiecznych Fundacji UNAWEZA. Na stronie można znaleźć książki, oryginalną biżuterię czy też kawę z krańców świata.
- Clipperpolska.pl – sklep oferuje jedyne w swoim rodzaju… zapalniczki. Historia marki CLIPPER sięga końcówki lat 50. XX w. Od tamtej pory firma sprzedaje unikatowe, nietypowe czy też okazjonalne zapalniczki. W Polsce produkty tej firmy pojawiły się pięć lat temu. Od niedawna można je kupić również w sieci.
Warto doczytać:
- Książka “E-commerce w praktyce. Lekcje skutecznej sprzedaży online”.
- Bezpłatny e-book „Jak mądrze przenieść swój biznes do internetu?”.
- Psi rok w e-commerce. Jak się dostosować do sytuacji na rynku i wrócić na właściwe tory
- Forum ikomersiaka – Jak radzić sobie z kryzysem.
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
- E-commerce lekiem na trudne czasy w gospodarce