Black Friday to dzień, na który czeka niejeden łowca okazji. Dzieje się tak dlatego, że właśnie wtedy mamy możliwość zakupu wielu produktów po okazyjnych cenach. Co roku tłumy ruszają do galerii i marketów, aby tam upolować długo wyczekiwaną zdobycz. Jednak w obecnym czasie może to wyglądać nieco inaczej. Z uwagi na stan pandemii koronawirusa, który od roku nie daje nam wytchnienia cały szał zakupów przeniesie się w głównej mierze do Internetu i to tam będziemy musieli szukać okazji. Jednak, w sieci działa wielu oszustów, prowadzących fałszywe sklepy internetowe. Jak kupować w Internecie i nie dać się oszukać? Co zrobić przed zakupem? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego o oszustwach zakupowych w Internecie.
Jak sprawdzić sklep przed zakupem?
Idąc do sklepu fizycznego, mamy możliwość wybrania odpowiedniego przedmiotu oraz ocenienia jego jakości. W Internecie zaś jesteśmy zdani na uczciwość sprzedającego i własną czujność, a obecnie niestety wiele firm nie stosuje się do zasad dobrej konkurencji i działa przy użyciu wielu sztuczek oraz przekrętów, aby zwabić do siebie klientów. Często oferują wiele atrakcyjnych benefitów związanych ze swoimi produktami, które w rzeczywistości nie istnieją lub do opisów sporo im brakuje. Z uwagi na to, warto dokonywać selekcji dzięki której ograniczymy do minimum możliwość oszustwa, a zakupiony przez nas towar będzie zgodny z opisem. Na szczęście do wyboru mamy sporo narzędzi, które nam to ułatwią.
Sprawdzenie wierzytelności firmy
Jednym z najbardziej wiarygodnych sposobów na uniknięcia oszustwa w Internecie jest sprawdzenie renomy firmy, przed dokonaniem w niej zakupu. Możemy to zrobić osobiście, poprzez wyszukanie dostępnych informacji o danym sprzedawcy. Jednak, niestety o firmach, które od niedawna są na rynku, nie znajdziemy zbyt wiele.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ciekawym rozwiązaniem tego problemu, jest skorzystanie z analizy Refer Score. Jest to raport wykonywany na podstawie autorskiego algorytmu, który poprzez zasięgnięcie informacji z trudno dostępnych źródeł weryfikuje sklep internetowy. Gwarancją wiarygodności uzyskanych danych jest fakt, że pochodzą one z rzetelnych instytucji, jak Krajowy Rejestr Sądowy, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej czy Główny Urząd Statystyczny. Algorytm rzetelnie sprawdza takie aspekty firmy, jak:
- dojrzałość organizacyjną,
- moralność płatniczą,
- zaufanie klientów,
- zaawansowanie rozwoju.
Raport dostępny jest w wersji podstawowej bezpłatnie. Twórcy rozwiązania pracują nad wprowadzeniem płatnego raportu ze szczegółowymi i trudno dostępnymi danymi. Premiera ma mieć miejsce na początku grudnia.
Co ciekawe, obecnie z tego narzędzia zaczęło korzystać wiele znanych firm. Jedną z nich jest np. Offero – Inteligentny System Zakupowy, który gromadzi najlepsze oferty z różnych branż. Oferro za pomocą Refer Score dokonuje analizy kontrahentów i wybiera dla nas tych, którzy są najlepsi i spełniają wszystkie nasze oczekiwania. Na stronie znajdziemy wiele ciekawych ofert produktowych i usługowych, z których warto skorzystać.
Zalety Refer Score
Refer Score to świetne narzędzie pozwalające nam na sprawdzenie autorytetu sklepu, w którym chcemy dokonać zakupów. Dzięki kompleksowej analizie, uzyskamy pewność, że nasze produkty dotrą i będą zgodne z zamieszczonym w Internecie opisem. Może nas to ustrzec przed utratą gotówki. Dodatkowo, Refer Score ma o wiele więcej rozbudowanych funkcji, które są przydatne podczas prowadzenia własnej firmy. Dzięki niemu możemy:
- Poznać opinie o firmie, z którą chcemy podjąć współpracę.
- Znaleźć informacje o moralności płatniczej kontrahenta.
- Zaoszczędzić czas, na poszukiwanie informacji o firmie.
- Sprawdzić, co Internet wie o naszej firmie.
- Podjąć słuszne decyzje biznesowe.
- Poznać stopień zaawansowanie technologicznego firmy.
Jak skorzystać z Refer Score?
Kolejną zaletą Refer Score, jest łatwość jego użycia. Jeśli tylko chcemy poznać firmę, z którą zamierzamy nawiązać współpracę – podajemy NIP lub adres strony i w kilka minut otrzymujemy punktową ocenę firmy. Jednak, to nie zawsze jest wystarczające do rozwiania wszystkich wątpliwości. W związku z tym, już niedługo będziemy mogli skorzystać z płatnej wersji analizy, z której dowiemy się szczegółowych informacji o weryfikowanej firmie.
DMSales LeadIn
Aby jeszcze bardziej ułatwić weryfikację sklepów internetowych, specjaliści z DMSales stworzyli darmową wtyczkę, która pozwala na szybką analizę sprzedawcy. Wystarczy zainstalować ją w przeglądarce Chrome i można nią skanować każdą stronę. Dodatkowo, wtyczka świetnie sprawdza się w serwisie Linkedin. Wpisujemy w wyszukiwarkę nazwę interesującej nas firmy, a Plug-In przeanalizuje dostępne profile i umożliwi pobranie z nich informacji.
Opinie o sprzedawcy
Jedną z podstawowych rzeczy, którą powinniśmy sprawdzić podczas dokonywania zakupów w Internecie, jest ocena firmy przez osoby, które już skorzystały z jej usług. Naszą uwagę powinny przykuć tylko firmy mające najwyższą średnią ocen, mieszczącą się w okolicach 5 gwiazdek. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na ich ilość i zawartą w nich treść. W szczególności należy skupić się na rozbudowanych referencjach, najlepiej z dodatkowymi zdjęciami – dokumentującymi stan produktu i potwierdzającymi ocenę. Powinniśmy też raczej pomijać przesłodzone opinie, nienaturalnie wychwalające firmę. Warto również sprawdzić ilość opinii – im więcej przy wysokiej średniej, tym lepiej.
Forma płatności
Planując zakupy u konkretnego sprzedawcy powinniśmy również wziąć pod uwagę możliwości związanych z opcją płatności. Właściciele autentycznych sklepów, którym zależy na zadowoleniu klientów i sprzedaniu dobrej jakości towarów z reguły udostępniają różne opcje płatności. Możemy płacić zarówno przelewem, jak i za pobraniem. Nie powinno to być żadnym problemem. Oszuści zazwyczaj pozwalają tylko i wyłącznie na przedpłatę na konto właściciela firmy. Powinniśmy również być szczególnie czujni w momencie opłaty przez bramki, gdyż bardzo często pieniądze zostają zamieszczone na konto pośrednika.
Przesłodzone oferty
Najczęstszą oznaką, która powinna zapalić nam czerwoną lampkę są tak dobre oferty że, aż trudno nam w nie uwierzyć. Dobrej jakości sprzęt za parę złotych. Eleganckie ubrania po niezwykle atrakcyjnych cenach. Nie dajmy się na to nabrać. Przed skorzystaniem z takiej oferty, warto wykonać rekonesans w Internecie i odnaleźć podobne lub takie same produkty, w celu porównania benefitów i ich cen. Z reguły w równoległych sklepach nie różnią się one znacznie. Dobrym pomysłem jest również zapoznanie się z informacjami na forach i opiniami innych użytkowników odnośnie jakości i cen oraz najlepszych firm dystrybuujących dany produkt. Bardzo często, niższa cena oznacza słabą jakość, a nawet kompletną niezgodność z opisem produktu.
Przykłady oszustw w Internecie
Przez wiele lat działalności marketingowej w Internecie – oszuści przyjęli wiele sprawdzonych i skutecznych form pozyskiwania klientów. Stosują chwyty marketingowe i sztuczki, które skutecznie usypiają czujność potencjalnych nabywców towarów. Poniżej znajdują się opisy najbardziej znanych.
Fałszywy właściciel
To jedna z najczęstszych form oszustwa. Właściciel “rzekomej” firmy zakłada sklep internetowy. Co najważniejsze, jedyną możliwością transakcji za zakupy jest przedpłata przelewem na konto z reguły należące do tzw. słupów. Są to ludzie, którzy odbierają pieniądze i blikiem wysyłają je do koordynatorów całej akcji, oczywiście pobierając za to dogodną kwotę pieniędzy. Taki proces ma na celu utrudnienie dotarcia przez służby ścigania do prawdziwych przestępców. W efekcie, wiąże się to z wieloma trudnościami w odzyskaniu naszych pieniędzy.
Sprzedaż przez Facebook
Ostatnio Marketplace na tym słynnym portalu społecznościowym zyskał uznanie nie jednej osoby. Dzięki niemu możemy w łatwy sposób sprzedać i nabyć wiele produktów po okazyjnych cenach. Jednak i tutaj dochodzi do wielu oszustw i przekrętów.
Na Facebooku może sprzedawać tak naprawdę każdy, a uzyskanie jakichkolwiek informacji o profilu firmy bardzo często jest po prostu niedostępne. Z uwagi na to, warto przed dokonaniem zakupu skontaktować się ze sprzedawcą w celu nabycia informacji o siedzibie i nazwie firmy, które są niezbędne do jej zweryfikowania. Pamiętajmy, aby przed nabyciem jakichkolwiek produktów na Facebooku, dobrze zweryfikować nabywcę, gdyż znalezienie sprawcy w takim przypadku jest naprawdę trudne, a często wręcz niemożliwe.
Drobny druczek
Zamieszczanie istotnych danych o przesyłce czy formie zapłaty za dany produkt w tzw. drobnym druczku to obecnie niemal plaga. Niestety, za tego typu oszustwa jest odpowiedzialny również klient, który z reguły nie czyta długich regulaminów i postanowień – bo po co. Nagle okazuje się, że otrzymany towar jest niskiej jakości lub po prostu wadliwy. Co więcej, został zamówiony przez pośrednika i mamy naprawdę spory problem, aby go zwrócić. Takie sprawy wiążą się z wieloma nieprzyjemnościami, a często po prostu z utratą pieniędzy, dlatego warto zawsze zapoznać się z całym regulaminem zakupu.
Fałszywe sklepy
Wielu oszustów podszywa się pod znane marki. Co ciekawe, nie robi tego wbrew prawu, gdyż nie używa prawdziwej nazwy renomowanej firmy. Zazwyczaj rejestrują firmy o bardzo podobnych nazwach, ale ze zmienioną jedną literką. Z uwagi na to, bardzo czesto adres stony, także różni się tylko jednym znakiem od oryginalnej strony marki. Jak możemy się domyślić, nie trudno tutaj o pomyłkę i zrobienie zakupów na nieprawdziwej stronie. Należy więc zawsze dokładnie sprawdzać, czy na pewno trafiliśmy na odpowiednią domenę. W przeciwnym wypadku może się okazać że przesyłka nigdy to nas nie dotrze.
Zakupy w Internecie, to wbrew pozorom nie taka łatwa rzecz. Z pewnością jest to spore udogodnienie, jednak wiąże się z obszernym ryzykiem oszustwa i utraty gotówki. Dlatego też, przed dokonaniem zakupów na danej stronie internetowej powinniśmy ją kompleksowo zweryfikować. Na szybką weryfikację sklepu pozwala nam Refer Score od DMSales.
Materiał partnera