Zdecydowana większość klientów B2B preferuje zakupy online, a trend ten dynamicznie rośnie. Własna platforma B2B stała się nie tylko niezbędnym narzędziem, lecz także kluczem do przewagi konkurencyjnej na dzisiejszym rynku. Dowiedz się, jak platforma B2B może zrewolucjonizować Twoją strategię sprzedaży i zwiększyć zadowolenie klientów.
Sprzedaż na rynku B2B w 2023 r. podwoiła się w porównaniu z 2022, a największy wzrost miał miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat, jak podaje firma Sana1. Platformy internetowe odgrywają decydująca rolę w rozwoju biznesu. Spełnia się prognoza Gartnera sprzed lat, że do 2025 r. 80% interakcji sprzedażowych B2B będzie się odbywać online2.
Gdy w 2015 r. firma konsultingowa Forrester Research ogłaszała symboliczną śmierć sprzedawcy w B2B, aż 75% handlowców uważało, że zakupy przez platformę online są wygodniejsze3. Dziś, po latach dynamicznego rozwoju rynku, 83% klientów B2B woli zamawiać lub płacić online4.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Sprzedawcy, aby sprostać preferencjom zakupowym klientów, muszą przyjąć podejście digital-first. Budowa własnej platformy B2B to rynkowa konieczność, istotna część procesu zakupowego, a nie miły dodatek, chociaż z takimi mitami można wciąż się spotkać.
Jakie znaczenie ma własna platforma B2B dla przewagi konkurencyjnej
Platforma B2B jest kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej i umożliwia pełną kontrolę nad procesem sprzedaży czy projektowaniem spersonalizowanych interfejsów oraz funkcji dopasowanych do użytkowników. Daje także możliwość tworzenia indywidualnych cenników, rabatów i promocji dla klientów lub ich grup.
Zapamiętaj
Dzięki integracji z systemami wewnętrznymi organizacji (ERP, CRM, WMS) platforma B2B upraszcza zarządzanie zamówieniami, stanami magazynowymi oraz integrację z systemami kurierskimi i daje klientom możliwość śledzenia przesyłek.
W jaki sposób platforma B2B wpływa na doświadczenie zakupowe klientów
Klienci mają poczucie kontroli nad całym procesem zakupowym, samodzielnie składają zamówienia, śledzą status realizacji czy przeglądają historię zakupów. Taka autonomia przekłada się na ich zadowolenie i lojalność. Dodatkowo proponowanie im produktów lub usług uzupełniających (cross-selling) oraz o lepszym standardzie i w wyższej cenie (upselling) pozwala na zwiększenie wartości koszyka zakupowego.
Uwagę zwraca wzrost satysfakcji z samodzielnie przeprowadzonej transakcji online (65%) w stosunku do zakupów prowadzonych wyłącznie przez przedstawicieli handlowych (24%)5. To ciekawy aspekt psychologii sprzedaży, gdy klienci doświadczenia z zakupów B2C przenoszą na obszar biznesu.
Element doświadczenia zakupowego ma znaczenie dla aż 87% klientów B2B, a trzech na czterech zmieniłoby dostawcę, gdyby inny sklep oferował lepsze doświadczenia – wynika z raportu Digital Commerce 3606.
Zapamiętaj
Platforma B2B umożliwia bogatą prezentacją oferty, daje dostęp do rozbudowanych specyfikacji czy opcji porównywania. To ważne dla kupujących na początkowym etapie, gdy zestawiają oni ze sobą oferty rynkowe i tworzą sobie wyobrażenie o potencjalnych kontrahentach.
Podsumowanie
Platforma B2B jest źródłem wiedzy o zachowaniach klientów, ułatwia tworzenie ofert i poprawia efektywność sprzedaży. To inwestycja na lata, dlatego znaczenie ma wybór elastycznego rozwiązania, które będzie rosnąć wraz z nowymi potrzebami rynku.
- „B2B Buyer Report 2024: The Challenge of Web Store Adoption” – raport Sana,
- „Gartner Says 80% of B2B Sales Interactions Between Suppliers and Buyers Will Occur in Digital Channels by 2025,
- A. Hoar, „Death of a (B2B) Salesman”,
- „Gartner Sales Survey Finds 83% of B2B Buyers Prefer Ordering or Paying Through Digital Commerce”,
- Tamże.
- „2024 B2B Market and Customer Experience Report”,