Kampanie Google AdWords dla sklepów internetowych należą do najbardziej czasochłonnych pod względem optymalizacji i zarządzania. W wypadku dużego oraz zróżnicowanego asortymentu mało realne staje się ręczne zarządzanie stawkami i tekstami reklam lub chociażby sprawdzanie, czy reklamowany produkt faktycznie jest nadal dostępny w ofercie. Z pomocą przychodzi wiele opcji oferowanych przez system AdWords, które pozwalają usprawnić i zautomatyzować pracę.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak zautomatyzować działania w systemie Google AdWords,
- czym są strategie ustalania stawek,
- dlaczego warto wykorzystywać reguły automatyczne,
- jakie zalety ma tekst dynamiczny w reklamie,
- czym są skrypty AdWords i jak mogą Ci pomóc.
Jest wiele możliwości automatyzacji w systemie Google AdWords. Możesz po prostu zdecydować się na rodzaj kampanii działającej automatycznie albo wybrać konkretne opcje dostępne w panelu czy opcje programistyczne. Pomocne mogą być również narzędzia zewnętrzne, dzięki którym żmudne, powtarzalne czynności wykona za Ciebie algorytm.
Strategie ustalania stawek
Podstawową (ustawioną domyślnie) strategią w systemie AdWords jest samodzielne ustalanie stawek na poziomie słów kluczowych lub innych metod kierowania reklamami. Ma się wtedy maksymalną kontrolę nad wyświetlaniem reklam, jednak przy bardzo dużej liczbie słów kluczowych pojawia się problem z zarządzaniem nimi. Aby ułatwić radzenie sobie z tym, system AdWords oferuje wiele strategii automatycznego ustalania stawek (ramka 1).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Opisane strategie dotyczą automatyzacji na podstawie danych o liczbie konwersji, liczbie kliknięć, pozycji konkurentów oraz pozycji własnej reklamy. Brakuje jednego bardzo ważnego czynnika, który nie jest brany pod uwagę w ogóle – wartości sprzedaży. Uwzględnia ją natomiast strategia Docelowy ROAS.
Wskazówka
Jeśli posiadasz mały sklep, w którym ceny produktów nie różnią się znacznie lub asortyment jest jednorodny, strategie wymienione w ramce 1 będą dla Ciebie pomocne. Jednak na pewno lepiej sprawdzi się w tej sytuacji strategia, którą jest docelowy ROAS (return on ad spend). Ustalisz dzięki niej, jaki ma być docelowy zwrot z nakładów reklamowych.
Docelowy ROAS =wartość konwersji / koszt × 100
Na podstawie powyższego wzoru system ustala stawki w taki sposób, aby uzyskać założony zwrot z zainwestowanych środków. Możesz skorzystać z tej strategii, jeśli masz włączone śledzenie konwersji i ich wartości.
Reguły automatyczne
Bardzo pomocne w optymalizacji kampanii i zarządzaniu nimi w sposób zautomatyzowany są reguły automatyczne (ilustracja 1).
Ilustracja 1
Tworzenie reguły automatycznej w systemie AdWords
Źródło: www.adwords.google.com
Możesz z nich korzystać na poziomie kampanii, grup reklam, reklam, słów kluczowych, odbiorców, tematów oraz miejsc docelowych. Po określeniu odpowiednich kryteriów, które muszą zostać spełnione, system wprowadzi automatyczne zmiany.
Przykłady reguł automatycznych, które możesz wykorzystać w swoich kampaniach, znajdziesz w ramce 2.
Możliwości jest oczywiście znacznie więcej i zależą one od tego, czego w danej chwili potrzebujesz. Aby skonfigurować taką regułę, możesz użyć właściwie wszystkich metryk oraz opcji. To, jak je wykorzystasz, zależy tylko od Ciebie.
Tekst dynamiczny w reklamie
Aby ułatwić sobie pracę nad tekstami reklam i nie tworzyć wielu ich odmian, możesz skorzystać z tzw. tekstu dynamicznego, który będzie dostosowywał treść reklamy do ustalonych wcześniej kryteriów (ilustracja 2).
Ilustracja 2
Tekst dynamiczny w reklamie AdWords
Źródło: www.adwords.google.com
Najpopularniejsza funkcja to keyword insertion. Pozwala ona na dynamicznie wstawienie słowa kluczowego do tekstu reklamy, aby jej treść jak najbardziej pasowała do zapytania użytkownika (ilustracja 3).
Ilustracja 3
Funkcja keyword insertion
Źródło: www.adwords.google.com
Dynamiczny parametr ma postać: {keyword:buty sportowe}. Gdy słowo kluczowe z Twojej listy fraz kluczowych jest zbyt długie i nie mieści się w limicie znaków, system automatycznie wstawia słowo za dwukropkiem w treści reklamy, w tym przypadku frazę buty sportowe.
Inną ciekawą opcją jest funkcja odliczania, pozwalająca na wstawienie do tekstu reklamy licznika, który będzie odmierzał liczbę dni, godzin i minut do końca promocji (ilustracja 4). Dzięki temu tekst reklamy będzie zawsze aktualny, a Ty nie będziesz musiał tracić czasu na aktualizowanie treści.
Ilustracja 4
Funkcja odliczania
Źródło: www.adwords.google.com
Na uwagę zasługuje również funkcja IF, która umożliwia wstawienie określonego tekstu do reklamy, jeśli zostanie spełniony warunek w jednym z obszarów – urządzenie lub odbiorcy (ilustracja 5). Jeśli chcesz pisać teksty konkretnie pod dane urządzenia lub listy odbiorców, nie musisz tworzyć dodatkowych jednostek reklamowych. Wystarczy, że skorzystasz z funkcji IF w treści reklamy.
Ilustracja 5
Funkcja IF
Źródło: www.adwords.google.com
Skrypty Adwords
Ostatnim elementem automatyzacji, który możesz wykorzystać w kampaniach AdWords, są tzw. skrypty. Dają one największe możliwości, ponieważ mogą być uruchamiane nawet co godzinę, a nie tylko codziennie, jak reguły automatyczne.
Skrypty oparte są na języku JavaScript i wymagają wiedzy programistycznej. W sieci znajdziesz jednak wiele gotowych skryptów, które możesz zaimplementować na swoim koncie AdWords. Sekcję z taką możliwością znajdziesz w zakładce „Działania zbiorcze”.
Automatyzacja kampanii Google Adwords – podsumowanie
Przedstawione możliwości automatyzacji działań w systemie AdWords w e-commerce nie wyczerpują tematu. Chciałbym jednak, aby stały się dla Ciebie impulsem do rozmyślań nad tym, czego konkretnie potrzebujesz i które rozwiązania są dla Ciebie niezbędne. Pamiętaj przy tym, że to ciągle funkcje automatyczne i należy mieć nad nimi kontrolę. Monitoruj wprowadzane zmiany i modyfikuj założenia w razie potrzeby. Powodzenia!
Warto doczytać:
1. M. Wsół, „Strategie automatycznego ustalania stawek od A do Z – jak i kiedy warto je stosować?”.
2. Konfigurowanie reguł automatycznych.
3. Wstawianie słów kluczowych.
4. Promowanie nadchodzących wydarzeń za pomocą odliczania.
5. Funkcje IF.
6. S. Howell, „100 Google AdWords Scripts You Should Be Using”.
7. W. Parker, „120 Adwords Scripts to Supercharge Your PPC Campaigns”.