Nowy numer już jest!

Dowiedz się jak sprzedawać więcej, lepiej i częściej w 2019 roku!

Zobacz spis treści

Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Spytałam grupę 12 osób o to, z czym kojarzy im się Instagram. Otrzymałam odpowiedzi, których mogłam się spodziewać: ładne fotografie, hasztagi, „te zdjęcia, które znikają”, inspiracje, jedzenie, makijaż, blogerki. Prawie nikt nie wspomniał o reklamach, markach, firmach, produktach itd. (a dokładniej zrobiła to tylko jedna osoba). Instagram jest zatem platformą, której zwykli odbiorcy nie łączą powszechnie ze sprzedażą czy z treściami produkowanymi przez marki. Czy to dobrze? Wręcz idealnie!

Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Spytałam grupę 12 osób o to, z czym kojarzy im się Instagram. Otrzymałam odpowiedzi, których mogłam się spodziewać: ładne fotografie, hasztagi, „te zdjęcia, które znikają”, inspiracje, jedzenie, makijaż, blogerki. Prawie nikt nie wspomniał o reklamach, markach, firmach, produktach itd. (a dokładniej zrobiła to tylko jedna osoba). Instagram jest zatem platformą, której zwykli odbiorcy nie łączą powszechnie ze sprzedażą czy z treściami produkowanymi przez marki. Czy to dobrze? Wręcz idealnie!

Czas czytania: ok. 8 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • jak i dlaczego kupujemy na Instagramie,
  • jak tworzyć sprzedażowy content na Instagramie i dlaczego każdy szczegół ma znaczenie,
  • jakie narzędzia ułatwią obsługę profilu na Instagramie,
  • dlaczego efemeryczny content działa i jak go wykorzystać w sprzedażowy sposób.

Jako użytkownicy mediów społecznościowych staliśmy się ślepi na banery reklamowe. Z resztą często i tak ich nie widzimy, instalując AdBlocka (a Polacy są w czołówce, jeśli chodzi o jego używanie). Dlatego tak ważna jest nienachalna sprzedaż związana z dobrym contentem – taka właśnie jak na Instagramie. A zatem jak sprzedawać na Instagramie?

Jak kupujemy na Instagramie?

Spoglądając na dane w Google Analytics, możesz mieć wrażenie, że Instagram nie działa i nie sprzedaje. To błąd!

Musisz mieć świadomość, że użytkownicy rzadko kupują coś na Instagramie, klikając w reklamę i od razu finalizując transakcję. Ale to nie znaczy, że platforma nie skłania ich do zakupów. Często proces zakupowy przeprowadzany na ekranie telefonu nie jest jeszcze po prostu czymś naturalnym i wygodnym. Łatwiej jest wrócić do domu i użyć komputera czy laptopa.

Jeszcze częściej Instagram wpływa na nasze podświadome procesy decyzyjne. Kupiłeś buty i zupełnie nie masz pojęcia skąd do głowy przyszła Ci dana marka? Mogłeś zwrócić na nią uwagę właśnie na Instagramie.

Jest to również kanał, w którym, po pierwsze, kupujemy oczami (stąd niezwykle ważne są ładne zdjęcia!), a po drugie, często kupujemy bardzo emocjonalnie (dlatego najlepiej na Instagramie sprzedają się szybko zbywalne produkty, jak np. kosmetyki, odzież czy biżuteria). Nierzadko kupujemy także w lokalnych sklepach – nie przez sklep ich strony internetowe, nie stacjonarnie, a przez… komentarze i wiadomości prywatne!

Przykład

Sklep Lola Flora sprzedaje swoje produkty i usługi przez Instagrama

Jak sprzedawać na Instagramie - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Komu sprzedajemy na Instagramie?

Instagram, wbrew pojawiającym się czasem opiniom, nie jest kanałem wyłącznie dla kobiet i najmłodszych grup odbiorców. W tym momencie korzysta z niego prawie 6 mln Polaków, w tym 58% to kobiety i tylko 17% to osoby w wieku 13–18 lat. Główna grupa wiekowa (18–24 lata) to 37% użytkowników całego Instagrama! Warto o tym pamiętać w kontekście tworzenia reklam i contentu sprzedażowego.

Jak poznać użytkowników profilu swojej firmy na Instagramie?

Wystarczy, że wejdziesz w statystyki konta, a dowiesz się, w jakich godzinach odbiorcy korzystają z platformy, jakiej są płci i ile mają lat, a także jakie treści podobają im się najbardziej.

Uwaga! Aby mieć dostęp do statystyk konieczne jest przełączenie się na profil biznesowy, który daje również inne możliwości, jak np. ustawienie przycisków „Zadzwoń”, „Adres e-mail” czy „Wskazówki dojazdu”.

Przykłady profili biznesowych na Instagramie

Sprzedaż na Instagramie - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Jakie informacje zawrzeć w profilu firmy na Instagramie
  • ogólną informację o profilu/firmie,
  • oficjalny hasztag marki/produktu/profilu,
  • adres strony internetowej/sklepu (dotychczas jedyny klikalny link w profilu),
  • informacje o najnowszych kampaniach,
  • informacje o innych mediach społecznościowych marki.

Jak sprzedawać na Instagramie?

Sprzedawaj tak, jakbyś nie sprzedawał!

Inspiruj, kuś ładnymi zdjęcia, przyciągnij uwagę, informuj, ale nie epatuj komunikatem typowo sprzedażowym.

Co za tym idzie, zamieszczaj na profilu ładne i dopracowane zdjęcia, nie posługuj się grafikami. Te zostaw raczej na Facebooka.

Przykład dobrego posta na Instagramie

Przykłąd dobrego posta na Instagramie -Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie
Przykład złego posta na Instagramie

Przykład złego posta na Instagramie - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na InstagramieAby tworzyć dobre treści, które przyciągną uwagę i wywołają intencję zakupową trzeba poświęcić na to sporo czasu. Dobrze prowadzony Instagram, który sprzedaje, to nierzadko praca na pół etatu. Aby ją usprawnić, warto znać narzędzia, które pomagają w tworzeniu i edycji postów.

Aplikacje, które pomogą sprzedawać na Instagramie

Same narzędzia jednak nie wystarczą, liczą się spójność przekazu (stosuj cały czas te same filtry, używaj swoich oficjalnych hasztagów, utrzymuj ten sam klimat na zdjęciach) oraz kreatywność i pomysł na profil.

Spójne, dobrze prowadzone profile na Instagramie

Dobry profil na Instagramie - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Dobry profil na Insta - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Dobry profil na Instagramie - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Przekieruj użytkowników do sklepu

Wspomniałam wcześniej, że dotychczas jedyną możliwą opcją dodania klikalnych linków na Instagramie było wprowadzenie ich w opisie konta. Stąd tak popularne w postach stało się zdanie: „Link w bio”, ciągle stosowane przez wiele marek.

Link w bio

+

W tym momencie produkty na Instagramie można już tagować w podobny sposób jak na Facebooku, przekierowując użytkownika do sklepu internetowego.

Jak przekierować użytkownika Instagrama do sklepu internetowego
  1. Upewnij się, że posiadasz profil biznesowy.
  2. Wgraj na Facebooku katalog produktów ze sklepu lub postaw sklep na fanpage’u.
  3. Połącz Instagram z fanpage’em, o ile jeszcze tego nie zrobiłeś.
  4. W ustawieniach profilu na Instagramie kliknij w „Zakupy” (jeżeli dopiero wykonałeś krok 1 lub 2 pozycja w menu może pojawić się dopiero po kilku dniach).
  5. Gotowe! Możesz tagować swoje produkty na zdjęciach dodanych na Instagramie.

Stwórz najlepszy content

Oprócz trwałego contentu na profilu koniecznie zacznij używać Insta Stories, czyli efemerycznych treści, które znikną z Twojego profilu po 24 godzinach. Chyba, że dodasz wybrane treści do wyróżnionych relacji.

Tworząc Insta Stories, baw się treściami, opowiadaj historie, stosuj wszystkie dostępne funkcje, jak np. hasztagi, oznaczanie lokalizacji, dodawanie linków (w profilach powyżej 10 tys. obserwatorów), rysowanie, zaznaczanie, dodawanie GIF-ów itd. Im lepszy content i ciekawsza historia – tym lepiej dla Ciebie. Należy pamiętać o tym, że Insta Stories jest przeglądany częściej i dłużej niż zdjęcia dodane na profilu.

Przykład angażującej i sprzedażowej relacji na Instagramie

Przykład Insta Stories - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Niejednokrotnie lepszym contentem od tego, który tworzysz samodzielnie, jest content tworzony przez innych użytkowników czy Twoich klientów. Możesz skorzystać z kilku opcji i pomysłów:

  • Współpraca z influencerami. Zastanów się, czy lepiej współpracować z jednym większym czy kilkunastoma mniejszymi. Określ zasady i warunki umowy, a najlepiej podpisz z wybranym influencerem umowę. Zastanów się, jak będziesz mierzył efekty kampanii. UTM-y, linki afiliacyjne, kody rabatowe, a może liczba użytych hasztagów?
  • User generated content, czyli zachęcanie użytkowników/klientów do pokazywania Twoich produktów czy firmy na swoim profilu. Za takie udostępnienie możesz zaoferować rabat, nagrodzić darmową wysyłką czy zorganizować konkurs zachęcający do wrzucania tego typu treści.
  • Oddaj swój Instagram lub Insta Stories w ręce influencera! Niech przez jeden dzień poprowadzi Twoje konto. Uwaga! Niezbędne jest tutaj dobre zabezpieczenie prawne.

Popraw widoczność treści

Poznaj bliżej algorytm Instagrama. Czynników decydujących o tym, komu wyświetlą się Twoje posty, jest naprawdę sporo, ale wystarczy, że poznasz 6 najważniejszych.

  1. Interest. Instagram przewiduje czy dany post spodoba się użytkownikowi czy też nie, biorąc pod uwagę jego wcześniejsze zachowania związane z podobnym contentem.
  2. Recency. Instagram bierze pod uwagę, kiedy został dodany post. Priorytet oczywiście mają najnowsze posty, a generalnie najgorzej są traktowane te, które zostały dodane ponad tydzień wcześniej.
  3. Relationship. Jak blisko jesteś z profilem, który udostępnił post? Profile, które tagowały Cię na zdjęciu, które komentowałeś itp. będą dla Ciebie lepiej widoczne.
  4. Frequency. Jak często otwierasz Instagrama? Jeżeli rzadko – zobaczysz tylko najlepsze posty.
  5. Following. Im więcej profili obserwujesz, tym mniej postów od jednego konkretnego profilu zobaczysz.
  6. Usage. Ile czasu spędzasz na Instagramie? Im więcej, tym większa liczba postów od użytkowników, z którymi nie utrzymujesz głębszych relacji, zostanie Ci wyświetlona.

Wykorzystaj płatną kampanię

Tworzy się ją praktycznie tak samo jak kampanię reklamową na Facebooku – reklamy wypuszczasz z tego samego managera reklam. Jedyne o czym należy pamiętać, to ponownie kwestia rodzaju tworzonej treści – inne kreacje sprawdzą się na Facebooku, a inne na Instagramie, mimo że wybierzesz ten sam cel.

Cele tworzenia treści na Instagramie
  • Rozpoznawalność marki
  • Zasięg
  • Ruch (kliknięcia przekierowujące do witryny lub sklepu z aplikacjami)
  • Instalacje aplikacji
  •  Aktywność (tylko dotycząca posta)
  • Wyświetlenia filmu
  • Konwersje (konwersje w witrynie lub aplikacji)
  • Pozyskiwanie kontaktów

Nowością jest możliwość kreowania reklam zachęcających do odwiedzenia profilu na Instagramie oraz reklam, do których możesz użyć posta stworzonego już wcześniej na Instagramie. Poniekąd opcja podobna do promocji postów na Facebooku, ale celem nie jest tutaj aktywność wobec posta, a przejście na www, odwiedziny profilu czy zwiększona liczba wyświetleń promocji. Wada? Reklamę tego typu w tym momencie można wypuścić tylko z poziomu Instagrama, co mocno ogranicza np. wybór grupy docelowej czy ustawianie stawek i harmonogramu kampanii.

Tworzenie kampanii z poziomu Instagrama

Tworzenie kampanii reklamowej na Instagramie - Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie

Podsumowanie

Sprzedaż na Instagramie to przede wszystkim konsekwencja w działaniu i podążanie za sprzedażowymi nowościami. W USA Instagram znajduje się w czołówce portali używanych przez młodych użytkowników (Facebook spadł poza podium!), a trendy zza morza prędzej czy później przechodzą na nasz rynek. Warto być przygotowanym.

A jakie są Twoje doświadczenia ze sprzedażą na Instagramie?

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę