Najnowszy numer!

Dowiedz się jak robić skuteczny marketing i promować e-sklep.

Zobacz numer

Co się składa na cenę platformy B2B?

Przede wszystkim muszę podkreślić, że wszystkie rodzaje usług programistycznych są jednymi z najdroższych na rynku. Oprogramowanie B2B jest na ogół dość skomplikowane. Taka platforma do sprzedaży hurtowej i dystrybucji B2B składa się z różnych komponentów i etapów produkcji. Zestaw funkcji, czas developmentu, zespół projektowy, specyfikacje klienta i inne czynniki znacząco wpływają na koszty.

Co się składa na cenę platformy B2B?

Przede wszystkim muszę podkreślić, że wszystkie rodzaje usług programistycznych są jednymi z najdroższych na rynku. Oprogramowanie B2B jest na ogół dość skomplikowane. Taka platforma do sprzedaży hurtowej i dystrybucji B2B składa się z różnych komponentów i etapów produkcji. Zestaw funkcji, czas developmentu, zespół projektowy, specyfikacje klienta i inne czynniki znacząco wpływają na koszty.

Ile kosztuje dobra platforma B2B?

Jako współwłaściciel software house’u, który od 10 lat specjalizuje się w tworzeniu dedykowanego oprogramowania do optymalizacji procesów biznesowych i wsparcia sprzedaży B2B, mogę powiedzieć – to zależy. Zależy to od wielu czynników i niuansów. Ale w tym artykule postaram wyjaśnić najważniejsze kwestie.

Na wycenę oprogramowania w formie time & material składają się:

Zasoby ludzkie
Jedna osoba nie zbuduje dobrego systemu B2B. Poniżej wyszczególniam zespół specjalistów potrzebnych do realizacji takiego zadania, jaki należałoby “wynająć” np. w formule body-leasing, jeśli planujesz zbudować własne oprogramowanie od zera.

  • 2 UX / UI designerów – platforma B2B to nie tylko oprogramowanie. Ważny jest również design i User Experience, które w dużym stopniu decydują o percepcji platformy przez Twoich klientów. Smartfony i tablety są coraz bardziej popularne jako urządzenia do przeglądania i konsumpcji produktów B2B. Dlatego konieczne jest posiadanie responsywnego interfejsu platformy. W 2021 roku 73% sprzedaży w e-commerce będzie realizowane za pośrednictwem urządzeń mobilnych (Statista, “Mobile retail commerce sales as percentage of retail e-commerce sales worldwide from 2016 to 2021”).
  • 3 back-end developerów – są odpowiedzialni za budowanie, utrzymanie, testowanie i debugowanie całego back-endu (wewnętrznej części) platformy – zaplecza, do którego końcowy użytkownik nie ma bezpośredniego dostępu. Jego praca obejmuje m.in. dostarczanie wszystkich funkcjonalności, bazy danych, integrację danych i aplikacji, API.
  • 2 front-end developerów – odpowiadają oni za procesy zachodzące po stronie użytkownika. Wszystko, co zostało zaprojektowane przez UX designera, front-end developer musi wdrożyć w życie.
  • 1 tester – odgrywa kluczową rolę w rozwoju platformy B2B. Pomaga wyeliminować wszystkie problemy i bugi związane z niską wydajnością oprogramowania poprzez wykonywanie wszelkiego rodzaju testów na różnych etapach cyklu życia oprogramowania. Ponieważ testowanie oprogramowania jest tak ważne dla jakości i użyteczności produktu końcowego, testerzy są zazwyczaj wprowadzani do projektu na etapie planowania i projektowania platformy B2B i często pozostają zaangażowani w proces powdrożeniowy.
  • 1 project manager – zarządza całym projektem i jest odpowiedzialny za jego realizację, wie jakie procesy powstają i kto jest za nie odpowiada, ustala priorytety zadań. Prowadzi korespondencję z klientem, prezentuje i raportuje postępy.
    Średnio prace nad budową złożonego oprogramowania, jakim jest platforma sprzedażowa B2B, trwają od 6 do 18 miesięcy. Cały team projektowy potrzebuje co najmniej 640 roboczogodzin na jego realizację. I piszę tutaj o godzinach w miesięcznym wymiarze. Koszt godziny pracy waha się w przedziale 120-180 zł netto za godzinę. Prosta matematyka pokazuje, że praca zespołu nad platformą B2B wyniesie minimum: 640 godzin * 6 miesięcy * 120 zł = 460 800 zł.

Całkowita liczba godzin zależy od złożoności projektu, a cena – od pracochłonności.

Funkcje

Jest to podstawowy czynnik wpływający na cenę. Im więcej procesów jest obsługiwanych przez platformę, tym wyższa jest jej cena. Podobnie, im trudniejsze operacje realizuje oprogramowanie, tym wyższa jest jego cena. Możliwość składania zamówienia, wielojęzykowość, cross-selling, kredyt kupiecki, integracja z systemem ERP – są to podstawowe funkcjonalności platformy B2B. Jednak wdrożenie sztucznej inteligencji, prognozowania sprzedaży czy przygotowanie wyszukiwarki, która w ciągu 1 sekundy przeszukuje 100 000 produktów, pociągnie za sobą znacznie wyższe koszty.

Integracje / konfiguracje / instalacje

Dzięki integracji masz możliwość wzajemnej komunikacji wszystkich systemów w firmie, tworząc spójne środowisko i eliminując konieczność ręcznej wymiany danych. Pozwala to na pracę na aktualnych danych z różnych obszarów w jednym systemie, co znacznie oszczędza czas i przyspiesza pracę działu sprzedaży. Dlatego przeprowadzamy integracje z systemami zewnętrznymi: ERP, zewnętrznymi katalogami, bazami danych, systemami zamówień, sklepami e-commerce B2C, programami lojalnościowymi, systemami płatności (PayPal), CRM, CMS, innymi systemami biznesowymi.

Utrzymanie serwera

Jest to istotny czynnik wpływający na bezpieczeństwo i szybkość działania platformy B2B, co przekłada się na poziom jakości jej użytkowania. Wysokość opłaty za usługi hostingowe zależy od preferencji klienta dotyczących dostawcy usług hostingowych. Musisz zadbać o zakup dobrego serwera, aby Twoje dane i dane Twoich klientów były bezpiecznie przechowywane, a platforma zawsze działała bez zarzutu.

Wsparcie techniczne

Wsparcie techniczne dla oprogramowania jest usługą stałą, która zapewnia utrzymanie własnego rozwiązania softwarowego. Szkolenia i konsultacje przed i po wdrożeniu platformy są zazwyczaj określone z góry w umowie. Wsparcie powdrożeniowe jest jednym z najważniejszych aspektów każdego projektu, jednak jest ono często niedoceniane. Opieka powdrożeniowa polega na szybkiej reakcji zespołu wsparcia na pytania pojawiające się w trakcie użytkowania platformy. W przypadku konieczności wprowadzenia poprawek, zespół stara się je wdrożyć w ustalonym czasie reakcji przewidzianym w umowie SLA.

Aktualizacje oprogramowania i wdrożenie nowych funkcjonalności

Musisz samodzielnie dbać o to, żeby Twoje oprogramowanie “żyło” i sprawnie funkcjonowało. Po 3 latach bez aktualizacji platforma “zestarzeje się”. Aktualizacje służą do wprowadzania istotnych zmian i znaczących ulepszeń w bieżącej wersji produktu. Kiedy firma aktualizuje swoje oprogramowanie, jej celem jest naprawienie istniejących błędów, dodanie nowej funkcjonalności lub udoskonalenie wynikające z zapotrzebowania konsumentów. Może to być przebudowany interfejs użytkownika, atrakcyjny zestaw nowych funkcji lub kluczowe zmiany strukturalne. Główne powody, dla których aktualizacje programowania są ważne dla Twojej firmy to:

  • naprawianie błędów i poprawa funkcjonalności,
  • lepsza wydajność i User Experience,
  • wdrażanie nowych funkcji. Wprowadzenie każdej dodatkowej funkcji będzie Cię kosztować.

To czy warto inwestować w dedykowaną platformę B2B?

Niekoniecznie.

Mimo, że rozwiązanie to będzie znacznie lepiej dostosowane do potrzeb Twojej firmy, wybór ten będzie wiązał się z niepotrzebnymi kosztami. Przecież w B2B liczą się pieniądze. Co więcej, kodowanie i wdrożenie takiej platformy zajmie dużo czasu, ponieważ zanim zostanie ona uruchomiona, zespół developerski napotka wiele błędów (jestem programistą, więc nie będę Was okłamywał).

Na rynku dostępne są już gotowe potężne rozwiązania SaaS (nie mówimy tu o zwykłych rozwiązaniach typu middle class), które potrafią sprawnie konkurować z dedykowanym oprogramowaniem. Są wdrażane szybko, więc nie musisz się martwić o czas. Takim przykładem jest platforma B2B SALY – pierwsza platforma klasy enterprise dostępna w chmurze, dedykowana producentom, hurtowniom i dystrybutorom. Nowoczesne oprogramowanie budowane stricte pod wymagania i potrzeby sektora B2B.

Poniżej możesz zobaczyć, jakich kosztów możesz się spodziewać dla dedykowanej platformy (wycena projektowa fixed-price – nie płacisz za ilość przepracowanych roboczogodzin, tylko software house wycenia cały projekt z góry) w porównaniu do SALY.

+ Dodatkowo:

Miesięczna opłata licencyjna rozwiązania SALY Enterprise zależy od ilości aktywnych klientów (NIP w systemie).

Przykładowo:

W miesięcznej opłacie licencyjnej SALY otrzymujesz:

  • Software Level Agreement – gwarancję dostępu do oprogramowania 24/7 i brak obaw o awarie,
  • przechowywanie Twoich danych w najbezpieczniejszej serwerowni w Europie Środkowo-Wschodniej (beyond.pl),
  • utrzymanie infrastruktury,
  • stały dostęp do aktualizacji platformy. Pracujesz na najnowszej wersji – możesz mieć pewność, że oprogramowanie nigdy się nie zestarzeje,
  • wsparcie i pomoc (asysta techniczna).

Podsumujmy: na dedykowane rozwiązanie B2B wydasz minimum 253 000 PLN i dopiero za rok będziesz mógł sprawnie na nim pracować. Dodatkowo, zapłacisz za wszystkie aktualizacje i każdą nową funkcjonalność platformy.

Wybierając rozwiązanie SALY wydasz 30 000 pln jednorazowo na wdrożenie platformy i 5130 pln miesięcznie (np. dla 570 aktywnych NIP-ów w systemie) = 91560 pln za pierwszy rok, oraz 61 560 PLN/rocznie na kolejne lata użytkowania platformy. Masz gotowe nowoczesne oprogramowanie w dwa miesiące. Ponadto, otrzymasz pełne wsparcie techniczne, merytoryczne oraz biznesowe.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci zorientować się cenowo przy wyborze platformy B2B i wyraźnie pokaże, że droższy własny produkt nie jest lepszy od gotowych rozwiązań.

Jeśli jesteś zainteresowany SALY Enterprise – umów się na demo platformy, aby osobiście wypróbować możliwości platformy. Możesz się skontaktować się z naszym konsultantem Digital Sales Transformation – Dawidem: dawid@pureinteractive.pl.


Artykuł promocyjny

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę