W tym artykule zaprezentuję trzy kluczowe cykle automatyzacji w e-commerce. Dowiesz się, jak wprowadzić użytkowników w świat swojej marki, zaprezentować ofertę, pomóc w dokonaniu najlepszego wyboru i zachęcić do dokończenia zakupów. A to wszystko z wykorzystaniem automatyzacji, dzięki której oszczędzisz zarówno czas, jak i pieniądze.

Z tego artykułu dowiesz się:
- do czego przydaje się automatyzacja cyklu powitalnego i jak może wyglądać,
- dlaczego warto przeprowadzić testy A/B wiadomości e-mailowych,
- jak zachęcić użytkowników do powrotu i dokończenia zakupów z porzuconego koszyka,
- jakie korzyści osiągniesz dzięki automatyzacjom w e-commerce.
Gdy użytkownik wypełnia formularz na stronie i zapisuje się na listę kontaktów, najprawdopodobniej jest zainteresowany ofertą. Z raportu „Email Marketing Benchmarks” (autorstwa GetResponse) wynika, że w 2021 r. średni współczynnik otwarć (open rate) wiadomości powitalnych, czyli wysyłanych zaraz po zapisie na listę, wynosił 68,59%, a ich średni wskaźnik kliknięć (click rate) kształtował się na poziomie 16,05%.
Tak wysokie wyniki powinny posłużyć jako argument za przygotowaniem cyklu powitalnego dla nowych kontaktów.
Cykl powitalny
Warto pójść o krok dalej i stworzyć serię wiadomości powitalnych z myślą o osobach, które mają prawo niczego nie wiedzieć na temat Twojej marki i oferowanych przez Ciebie produktów. Załóżmy, że są na wstępnym etapie poszukiwań i mogą nie znać jeszcze własnych potrzeb ani rozwiązań dostępnych na rynku.
Wskazówka
Dzięki automatyzacji będziesz mógł szybko przekazać odbiorcom kluczowe informacje na temat swojego asortymentu i pomóc im w podjęciu właściwej decyzji zakupowej, a dodatkowo zbierzesz wartościowe informacje na temat ich potrzeb i preferencji. Dowiesz się, jakie informacje im dostarczyć, aby mieli pewność, że dany produkt jest tym, czego szukają.
Testy A/B
Kolejnym przykładem automatyzacji, która przynosi znaczne korzyści w e-commerce, są testy A/B wysyłanych e-maili.
Zapamiętaj
Testy A/B to technika polegająca na podzieleniu odbiorców na kilka grup i wysłaniu do nich tej samej wiadomości, ale różniącej się np. tematem, adresem nadawcy czy szczegółami graficznymi.
Jest wiele czynników wpływających na wskaźniki otwarć oraz kliknięć, dlatego warto testować różne rozwiązania. Zdobędziesz w ten sposób wiedzę, która przełoży się na większe zrozumienie potrzeb i zainteresowań odbiorców, a w konsekwencji – na wyższą sprzedaż.
Porzucony koszyk
Trzecią automatyzacją, który polecam w e-commerce, jest cykl dotyczący porzuconego koszyka. Jeśli zawiera odpowiednie informacje, może bardzo skutecznie zachęcać użytkowników do powrotu i dokończenia zakupów.
Wskazówka
Warto zaoferować coś więcej niż tylko przypomnienie o artykułach, które czekają w koszyku. Informacje o wyjątkowych cechach produktu, opinie zadowolonych klientów, usługi komplementarne lub kupon rabatowy mogą bardzo skutecznie zachęcać do dokończenia zakupów.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że powyższe przykłady zainspirowały Cię do wypróbowania automatyzacji u siebie. Oszczędza ona czas, który możesz wykorzystać w inny sposób. W dodatku każdy cykl możesz duplikować, dowolnie zmieniać i stale zwiększać jego skuteczność. Naprawdę warto. Powodzenia!
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce. Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w 2022 roku”.