Eksperci PwC szacują, że rynek e-handlu w Polsce w ciągu pięciu lat osiągnie wartość 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12%. Tymczasem na tle Europy mamy nadal stosunkowo niedużą liczbę e-sklepów. Zatem w kolejnych latach powstanie wiele nowych biznesów e-commerce, a te już działające będą musiały się rozwijać, aby pokonać konkurencję.
Z tego artykułu dowiesz się:
- ile kosztuje wdrożenie platformy e-commerce,
- jaki najlepiej podejść do oszacowania budżetu na uruchomienie i rozbudowę sklepu,
- co najczęściej jest przyczyną niewłaściwego oszacowania kosztów wdrożenia e-sklepu.
Ile kosztuje wdrożenie sklepu?
Pytanie o koszty uruchomienia sklepu jest tym, które spływa do skrzynek e-mailowych agencji e-commerce najczęściej. Odpowiedź na nie zależy od wielu czynników. Teoretycznie w dzisiejszych czasach możemy wdrożyć prosty sklep internetowy w jeden dzień przy niewielkim budżecie. Będzie to możliwe, gdy wybierzemy jedną z dostępnych na rynku platform e-commerce typu SaaS wraz z podstawowym szablonem. Budżet takiego biznesu może wynosić nawet poniżej 1 tys. zł. Takie rozwiązanie sprawdzi się jednak tylko w przypadku małych przedsiębiorców, którzy oferują niewielką liczbę produktów.
Tymczasem e-commerce to ciągły rozwój. Jesteśmy u progu kolejnej fundamentalnej zmiany w świecie handlu. Najbardziej innowacyjni sprzedawcy zdali sobie sprawę, że muszą dostarczać doskonałe doświadczenie zakupowe wszędzie tam, gdzie znajduje się konsument – na stronie internetowej, w aplikacji mobilnej, w kanale społecznościowym, na platformie marketplace, podczas transmisji w social mediach itd. Dlatego uruchomienie sklepu internetowego to nie tylko samo wdrożenie strony sprzedażowej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Liczba kanałów, w których konsument może podjąć decyzję o zakupie, znacznie wzrosła i dalej się zwiększa. To wymaga myślenia o ciągłym rozwoju e-commerce, który nie jest dziś oddzielną jednostką, ale częścią dużego ekosystemu sprzedażowego.
Zebranie potrzeb na start
Jak podejść do wyceny wdrożenia? Najważniejszym zadaniem jest zebranie potrzeb biznesowych. Kiedy na samym początku – jeszcze przed startem platformy sprzedażowej – wykonasz pracę strategiczną, będziesz w stanie zweryfikować, w jakim stopniu zmieścisz się w budżecie, który posiadasz, oraz łatwiej przewidzisz koszty, jakie mogą się pojawić po drodze.
Najczęstszą przyczyną błędów w szacowaniu kosztów projektów e-commerce jest właśnie brak podejścia strategicznego i perspektywicznego. Możesz tym błędom zapobiec, jeśli przejdziesz przez trzy etapy:
- Analiza wizji. Uruchomienie kanału online wymaga bardzo klarownej wizji tego, co chcesz osiągnąć i na których rynkach oraz w jakich kanałach online będziesz funkcjonować i sprzedawać.
- Analiza digital product journey. Niezbędne jest również przeanalizowanie „podróży” produktu od momentu, w którym pojawia się on w Twojej firmie i jest gotowy do sprzedaży, przez proces zamówień po stronie klienta i dostawę, po zwroty i reklamacje.
- Analiza polityki biznesowej organizacji. Polityka biznesowa obejmuje: zarządzanie doświadczeniami klienta, treściami, ceną, sprzedażą, magazynem i procesem dostarczania produktu oraz strategię komunikacji.
Takie podejście pozwala dobrze przygotować się do wdrożenia, zebrać i zmapować wszystkie procesy po obu stronach – organizacji i klienta – a następnie dostosować do tych potrzeb platformę e-commerce oraz inne rozwiązania technologiczne.
Wskazówka
Co decyduje o efektywnym i szybkim uruchomieniu e-commerce? Trzy główne zasady:
- wybór do realizacji tylko kluczowych funkcji i rozwiązań,
- „zwinne” podejście – lepiej jest wystartować z czymś niedoskonałym, ale gwarantującym stabilną sprzedaż w modelu MVP i następnie to rozwijać,
- nastawienie na testy – nie wszystko od razu się uda, a kluczem jest umiejętność szybkiego reagowania na pojawiające się wyzwania.
Koszty infrastruktury e-commerce
Należy pamiętać, że istnieje wiele różnych zmiennych, które wpływają na ogólny koszt budowy sklepu internetowego.
Wskazówka
Koszty niezbędne, które musisz mieć na uwadze przed startem, to:
- platforma e-commerce,
- domena,
- hosting,
- certyfikaty SSL,
- bramki płatności,
- projekt designu i UX,
- rozszerzenia, wtyczki.
W przypadku współpracy z agencją e-commerce, która profesjonalnie zajmie się wdrożeniem systemu, trzeba brać pod uwagę następujące koszty:
- implementację i dostosowanie platformy,
- UI/UX design,
- testy użyteczności,
- strategię e-commerce.
Koszty te mogę się różnić w zależności od platformy, ale też od stopnia personalizacji i modyfikacji. Przykładowo mniej zapłacisz w przypadku wdrożenia funkcji natywnych czy wykorzystania dostępnych szablonów. Im więcej customowych rozwiązań będziesz potrzebować (mogą one dotyczyć designu i funkcji samej platformy), z tym większymi wydatkami musisz się liczyć.
Podsumowanie
Koszt stworzenia sklepu internetowego zależy od potrzeb firmy i planów rozwoju biznesu. Uruchomienie niewielkiego e-commerce z małym asortymentem może się zamknąć w kilku tysiącach złotych. Średni i duzi gracze – którzy sprzedają w wielu kanałach, na wielu rynkach, z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań, by dostarczać swoim klientom najlepsze doświadczenia zakupowe – muszą się liczyć z wysokimi kosztami wdrożenia i porównywalnymi budżetami na dalsze rozbudowywanie i unowocześnianie biznesu. Przy wielu customowych rozwiązaniach i wielu integracjach wydatki mogą wynosić nawet kilkaset tysięcy złotych. Wynika to głównie z trudności utrzymania dobrych programistów na rynku. Świat IT bardzo się zmienił w wyniku pandemii i to powoduje, że godzina pracy dobrego specjalisty zaczyna się od 160 zł netto. W przypadku wyboru agencji wdrożeniowych może natomiast kosztować od 180 zł do nawet 300 zł.
Na zakończenie przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie szacunkowych kosztów wdrożenia i rozbudowy sklepu internetowego. Uwaga: tabela ma funkcję wyłącznie poglądową i orientacyjną. Uruchomienie sklepu zawsze jest wyceniane indywidualnie przez agencję i koszty różnią się m.in. w zależności od wymagań klienta, liczby sprzedawanych produktów, obsługiwanych rynków, kanałów sprzedaży i potrzeb danego biznesu.
Szacunkowe koszty wdrożenia i rozbudowy sklepu internetowego