Logistyka cross-border to złożony obszar, który wymaga integracji technologii i wielu precyzyjnie działających elementów. Jej części składowe to zarówno to, co widzi klient, czyli produkt w e-sklepie, jak i zaplecze magazynowe, które zapewni dostępność tego produktu oraz jego doręczenie na czas w innym kraju. Brak odpowiedniego wsparcia IT wiąże się z ryzykiem poważnych strat finansowych i wizerunkowych.

Właściwie zorganizowane zaplecze magazynowe jest fundamentem skutecznej logistyki transgranicznej, od momentu złożenia zamówienia przez klienta po dostarczenie mu przesyłki. Na kolejnych etapach pojawiają się także kwestie finansowe i prawne, takie jak płatności międzynarodowe czy formalności celne. Nie mogą one jednak zostać zrealizowane, jeśli w magazynie nie znajduje się odpowiedni towar.
Rola magazynu e-commerce w logistyce cross-border
Podstawą skutecznej obsługi magazynów w handlu transgranicznym jest zaawansowany system WMS, który umożliwia zarządzanie magazynami w wielu lokalizacjach. Duże znaczenie mają również obieg informacji i synchronizacja stanów magazynowych w czasie rzeczywistym oraz eliminacja ryzyka braku lub nadmiaru towaru w danej lokalizacji.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Niezbędna jest także bieżąca aktualizacja danych sprzedażowych i dokumentacji operacyjnej w systemie magazynowym. Warto postawić na rozwiązanie AVOCADO Soft z gotowymi integracjami z systemami ERP, platformami e-commerce i marketplace’ami, które zapewni płynną obsługę sprzedaży wielokanałowej.
Zapamiętaj
Zaawansowany WMS wspomaga i optymalizuje procesy takie jak etykietowanie towaru (kody kreskowe, standaryzacja GS1), które jest ważnym elementem transgranicznego obrotu towarem. Etykieta jako identyfikator produktu zawiera informacje o numerze serii, dacie produkcji itd., co daje możliwość kontroli i śledzenia towaru.
WMS musi także wspierać i optymalizować kompletację zamówień, dzięki czemu można skrócić do minimum proces przygotowania do wysyłki. Istotna jest również możliwość monitorowania zapasów w różnych lokalizacjach, prognozowania popytu oraz przygotowania do okresów zwiększonej sprzedaży.
Nie można pominąć kwestii wysyłek zagranicznych i obsługi zwrotów, które stanowią integralny element logistyki cross-border.
Wsparcie w wysyłkach zagranicznych
System musi posiadać automatyzację generowania etykiet i dokumentów przewozowych na podstawie danych zamówienia oraz umożliwiać ich walidację, aby uniknąć pomyłek. Bezpośrednia integracja z serwisami międzynarodowymi kurierów ułatwia szybkie i automatyczne generowanie etykiet oraz innych dokumentów transportowych.
AVOCADO Shipping ma najwięcej integracji z serwisami międzynarodowymi znanych przewoźników i zapewnia dostosowanie etykiet do ich standardów. Umożliwia także dostęp do śledzenia przesyłek w jednej aplikacji oraz obsługę punktów odbioru w wielu krajach europejskich.
Polska – dzięki strategicznemu położeniu oraz wciąż konkurencyjnym kosztom operacyjnym w obszarze magazynowania – posiada ogromny potencjał rozwoju w handlu cross-border. Wiele firm jednak nie wykorzystuje tych możliwości. Umiejętne wdrożenie systemów IT do precyzyjnego zarządzania logistyką może otworzyć im drogę do ekspansji zagranicznej.
Materiał partnera