Jakich zarobków można się spodziewać w obszarze e-commerce oraz digital marketingu? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w „Raporcie Płacowym Hays Poland 2023”. Publikacja zawiera zestawienia poziomów wynagrodzeń dla specjalistów i kadry menedżerskiej w podziale na specjalizacje. Informacje o płacach zostały uzupełnione wynikami badania na temat trendów na rynku pracy.
Opracowana przez ekspertów Hays Poland analiza wynagrodzeń w Polsce prezentuje dane o poziomie płac na ponad 450 stanowiskach. Raport bazuje na uśrednionych dla całej Polski kwotach oferowanych pracownikom w najważniejszych sektorach gospodarki. Wynagrodzenia dotyczą samodzielnych specjalistów oraz menedżerów z doświadczeniem w zarządzaniu zespołem, chyba że przy nazwie stanowiska wskazano inaczej.
E-commerce i digital
Sektor e-commerce nadal jest jednym z dynamicznie rozwijających się obszarów rynku, co wynika z rosnącej rzeszy klientów robiących zakupy w formie online i trendu dywersyfikacji kanałów sprzedaży.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W minionym roku specjaliści w obszarze e-commerce oraz digital marketingu najczęściej mogli liczyć na podwyżki rzędu 10-20 proc. Biorąc pod uwagę dynamikę rynku, rosnącą inflację oraz niesłabnący popyt na kompetencje w tym zakresie, w 2023 roku należy oczekiwać dalszego wzrostu wynagrodzeń.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
W związku z koniecznością głębokiego zrozumienia potrzeb klientów oraz ich procesów decyzyjnych w wielu organizacjach stanowiska marketingowe odgrywają kluczową rolę.
Ciekawych ofert pracy mogą spodziewać się eksperci ds. e-commerce, social mediów, customer experience (CX) oraz SEO i SEM. Dużym zainteresowaniem będą się również cieszyć kandydaci z doskonałą znajomością procesów generowania i automatyzacji leadów oraz analitycy ruchu na stronie, którzy potrafią przełożyć dane na konkretne działania zwiększające poziom sprzedaży.
Kolejny rok podwyżek?
Pomimo podwyżek w roku 2022, które uzyskało 62 proc. specjalistów i menedżerów, spada ogólna satysfakcja z otrzymywanego wynagrodzenia. Wynika to między innymi z faktu, że podwyżki rzędu 5-15 proc. nie rekompensują pracownikom utraconej w wyniku wysokiej inflacji siły nabywczej. Tymczasem aż 51 proc. pracodawców w minionym roku przyznało podwyżki nie wyższe niż 10 proc.
Pracodawcy są świadomi, że w realiach dwucyfrowej inflacji, aby pozyskać i zatrzymać pracowników, niezbędne będą kolejne zmiany siatki płac. Wzrost wynagrodzeń w planach na rok 2023 uwzględniło aż 81 proc. firm. Jednak z uwagi na ograniczenia budżetowe, podwyżki nie będą równie wysokie, co w roku 2022. Część firm zapewne będzie podnosić stawki wyłącznie kluczowym pracownikom lub niezwykle trudnym do pozyskania kandydatom.
Źródło: „Raport Płacowy Hays Poland 2023”
Presja płacowa jest wysoka i wielu specjalistów oczekuje, że w nadchodzących miesiącach otrzyma podwyżkę. Jednak w tym roku z odpowiedzi respondentów można wyczytać większą niepewność względem tego, jak zmienią się ich zarobki w roku 2023. Pracownicy często są niezadowoleni z otrzymywanego wynagrodzenia, natomiast mają świadomość, że wzrost cen dotyka również firm. Biorą zatem pod uwagę scenariusz, w którym pracodawcy mogą nie być skłonni odpowiadać na oczekiwania finansowe lub spełniać je w ograniczonym zakresie – wyjaśnia Agnieszka Pietrasik, dyrektor wykonawcza z Hays Poland.
Więcej wniosków z „Raportu Płacowego Hays Poland 2023” znajdziesz tutaj.