Przeprogramowaliśmy moduł eBaya tak, aby 90% parametrów aukcji uzupełniało się automatycznie podczas dodawania nowych aukcji. W najbliższej przyszłości planujemy zautomatyzować wystawianie faktur pro forma.
Jakie błędy są popełniane najczęściej podczas automatyzowania różnych obszarów e-commerce?
Każda kluczowa automatyzacja wymaga znajomości procesu na poziomie globalnym, tj. jego roli w całym ekosystemie firmy. Kardynalnym błędem jest delegowanie do automatyzacji niedoświadczonego zespołu, który nie ma świadomości powiązań między poszczególnymi obszarami. W konsekwencji wprowadzane optymalizacje mogą negatywnie wpłynąć na działanie innych procesów.
Kolejnym błędem jest zła analiza rzeczywistych potrzeb, skutkująca optymalizowaniem obszarów, w których nie jest to konieczne. Po co dodatkowo usprawniać obsługę sprzedaży, skoro moce przerobowe działu logistyki są niewystarczające?
Problemem występującym równie często jest wyolbrzymianie efektów automatyzacji. Oznacza to budowanie mechanizmu za kilkadziesiąt tysięcy złotych, który zautomatyzuje dwa kliknięcia w systemie. Firmy decydują się czasem na narzędzia niedostosowane do profilu oraz wielkości biznesu. Przeznaczanie budżetu na np. inteligentnych asystentów zakupowych czy też zaawansowane narzędzia analityczne przy braku dobrze rozwiniętych funkcji podstawowych, takich jak chociażby cross-selling, wydaje się nierozsądne.
Automatyzacja jakich obszarów wydaje się najbardziej opłacalna? Co RGB Elektronika automatyzuje w swoich działaniach?
Ze względu na specyfikę naszej działalności oraz bardzo dużą liczbę nowych indeksów przechodzących co miesiąc przez nasz e-biznes skupiamy się głównie na optymalizacji procesów backoffice’owych.
Poniżej wymieniam najbardziej opłacalne moim zdaniem obszary do automatyzacji:
- Wprowadzanie produktu do e-sklepu. Mam tu na myśli wszelkiej maści importery, skrypty automatycznie budujące opis na podstawie parametrów produktu itp. Automatyzacje tego typu pozwalają w znaczący sposób skrócić czas wprowadzania nowego produktu do sprzedaży.
- Masowa edycja parametrów produktu. Dowolne automaty aktualizujące stany magazynowe, pozwalające na edycję cen produktów na podstawie pliku .csv czy też umożliwiające dodanie nowej cechy do wszystkich produktów w sklepie. Są one niezbędne przy posługiwaniu się dużą liczbą indeksów, kiedy praca ręczna staje się po prostu nieopłacalna.
- Integracje z oprogramowaniem księgowym i sprzedażowym. Rozwiązania umożliwiające bezobsługowe przełożenie informacji zawartych w systemie wewnętrznym na e-sklep. Za przykład może posłużyć automatyczne ustawianie cen sprzedaży produktów na podstawie faktur zakupu czy też przekazywanie informacji o poziomie rabatowania poszczególnych klientów.
Oprócz wyżej wspomnianych obszarów automatyzujemy np. obsługę portali aukcyjnych – przeprogramowaliśmy moduł eBaya tak, aby 90% parametrów aukcji uzupełniało się automatycznie podczas dodawania nowych aukcji. W najbliższej przyszłości planujemy zautomatyzować wystawianie faktur pro forma, ponieważ 95% naszych transakcji jest realizowanych w formule B2B, a sporo firm bez tego typu dokumentu nie może dokonać płatności.
Jakie najnowsze rozwiązania, pomysły, projekty przyszłości związane ze sztuczną inteligencją wydają się najbardziej interesujące w kontekście e-commerce?
Jestem oczarowany rozwiązaniem oferowanym przez firmę Smartassistant, która produkuje inteligentnych asystentów zakupowych do sklepów internetowych. W ostatnim czasie pokazywali próbne rozwiązania, mające na celu wykorzystanie głośnika Amazon Alexa do robienia zakupów online wyłącznie za pośrednictwem rozmowy z AI! Przykład bazował na zakupie materaca. Głośnik zadawał pytanie m.in. o pozycje przyjmowane przez użytkownika podczas snu czy jego alergię na kurz. Następnie, na podstawie informacji o dostępnym budżecie, wybierał odpowiedni produkt. Po zaakceptowaniu wyboru przez użytkownika głośnik samodzielnie dokonywał zakupu.