Z perspektywy jednego z największych dostawców usług internetowych w Polsce, w tym rozwiązań dla e-commerce, od wielu lat obserwujemy rozwój e-handlu. Widzimy rosnącą świadomość i odwagę we wprowadzaniu nowych technologii w firmach, które budują przewagę konkurencyjną. Przez pryzmat ponad 2 mln użytkowników oraz 24 lat doświadczenia widzimy kierunek cyfrowej transformacji biznesu.
Pasja dźwignią handlu
Czas pandemii bezsprzecznie napędził rynek e-commerce1. Oprócz pojawienia się wzmożonej potrzeby otwierania e-sklepów nastąpił ważny proces tworzenia się małych, lokalnych marek, napędzanych pasją i hobby ich właścicieli. Otwieranie się takiego biznesu na działania e-commerce wymaga wdrożenia narzędzi do sprzedaży przez internet.
Przykłady
Świetnym przykładem jest moja mama, która w wieku 67 lat weszła do świata e-handlu. Dotychczas tworzyła pisanki i bombki dla jednej z największych bombkarń w Polsce, obecnie wysyła swoje produkty na cały świat. Wystarczył smartfon z dobrym aparatem, żeby za pośrednictwem Instagrama i Facebooka zasypać się zamówieniami i poprawić swoją marżowość dzięki sprzedaży bez pośrednika.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Sama również powędrowałam ze swoją pasją do internetu i samodzielnie przeszłam proces budowania własnego e-commerce. Po pięciu latach hobbystycznego szycia stworzyłam własną markę odzieżową w skali mikro i założyłam sklep internetowy.
Obszarem, który rozwinął się równie szybko jak e-commerce, są e-booki wydawane przez osoby prowadzące szkolenia czy restauracje. To świetna forma dywersyfikowania przychodów, ale też bardzo ciekawa próba przeniesienia działalności offline do sieci.
Social selling – social commerce
Rosną także popularność i potencjał zakupowy grup socialmediowych, które obecnie (np. na Facebooku) tworzą wartościowe marketplace’y. Komunikatory i portale społecznościowe dotychczas umożliwiały nam nawiązywanie relacji, dziś relacje zamieniają się w transakcje. Chciałam być w tych społecznościach, słuchać ich, żeby lepiej zrozumieć ich potrzeby i dopasować do nich ubrania, które szyję.
Szacuje się, że globalny rynek handlu odbywającego się w mediach społecznościowych w latach 2020–2027 będzie rósł w tempie 31,4% rocznie. Dzięki temu, jak podaje Stock APPS, do 2027 r. osiągnie on wartość 604,5 mld dol. Ponadto 15% firm e-commerce na całym świecie już teraz sprzedaje za pośrednictwem mediów społecznościowych, a 25% zamierza zacząć sprzedaż w tych kanałach.
Jako firma, która od ponad 20 lat wprowadza biznes do internetu, zwracamy szczególną uwagę na tę formułę sprzedażową, dlatego że spodziewamy się w niej dużego wzrostu. Najpopularniejszym miejscem zakupów online pozostaje e-sklep – odbywa się w nim aż 36% transakcji. Kolejnym jest Facebook, który odpowiada za 35% rynku, natomiast Instagram osiąga 14%.
Analiza działań
Wszystkie te aktywności wieńczy klamra analityki biznesowej. Jest ona podstawą skuteczności działań marketingowych.
Bez pomiaru wskaźników trudno podejmować decyzje i obserwować trendy – szczególnie w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.
Polska jest na 13. miejscu wśród najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie. Prognozy z 2019 r. wskazywały, że wartość rodzimego e-handlu w 2020 r. osiągnie 70 mld zł, a okazało się, że przekroczyła 100 mld zł. To bardzo ciekawy moment dla wszystkich, którzy działają w e-commerce, oraz wielka szansa dla tych, którzy dopiero wkraczają w ten świat.
Dowiedz się, czego potrzebujesz, aby sprzedawać online.
Otwórz własny sklep internetowy: www.home.pl/sklepy-internetowe.
Posłuchaj podcastu „Mistrzowie eCommerce” (), który znajduje się w pierwszej piątce najpopularniejszych podcastów o tej tematyce.
- „Zakupy w Internecie cały czas w górę” – raport home.pl, dostęp online: .
Materiał partnera