W świecie handlu zarządzanego algorytmami każdy ułamek sekundy i każdy dodatkowy kilobajt mogą przesądzić o być albo nie być Twojego e-commerce. Wyspecjalizowane platformy typu Adobe Commerce lub Magento Open Source pomagają w wielu sytuacjach… ale nie wszystkich. Czy pomimo korzystania z tych rozwiązań wpisywanie linku Twojej strony do Google PageSpeed Insight lub innego benchmarku sprawia, że pomarańcz i czerwień zalewają Twój ekran, a lista obszarów wymagających poprawy nieustannie rośnie?
![](https://ewp.pl/wp-content/uploads/2021/11/szybkosc-cover.jpg)
Nie ma powodów do paniki – e-commerce to teren ciągłych zmian, gdzie wszystkie faktory podlegają ewolucji. Ze względu na charakterystykę tego rynku optymalizacja sklepów internetowych również musi być długotrwałym i nieustannym procesem. Razem z rozwojem Twojego biznesu wzrasta lista potencjalnych problemów, a także poziom ich skomplikowania. Szczególnie narażona na pogorszenie jest prędkość ładowania witryny – im więcej produktów i kategorii znajduje się w Twojej ofercie, tym więcej danych będzie musiało zostać przetworzonych przez serwer Magento. Są sposoby, które pozwalają na optymalizację tego kluczowego obszaru.
Najczęstszy powód wolnego ładowania się sklepu
Pierwszym krokiem na drodze ku optymalizacji e-sklepu jest przeprowadzenie audytu e-commerce i znalezienie odpowiedzi na pytania:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- co wymaga optymalizacji (jaki obszar wymaga za dużo czasu i zasobów do normalnego funkcjonowania),
- jak naprawić problemy w przeanalizowanym obszarze sklepu.
Najczęstszym problemem związanym z prędkością sklepów internetowych jest liczba zapytań wysyłanych do bazy danych. Często niedoświadczeni programiści popełniają błąd przy przygotowywaniu platform e-commerce i pobierają dane produktowe do każdego produktu osobno, co jest niezwykle mało wydajne, jeśli wziąć pod uwagę, że większe biznesy mogą mieć nawet kilkadziesiąt tysięcy produktów – setki i tysiące w jednej kategorii.
Jednak złe wzory programowania mogą okazać się zabójcze nawet dla sklepów z mniejszą liczbą produktów. Dla przykładu: gdy jeden listing zawiera tylko 30 produktów, ale zapytania są wysyłane do bazy osobno per produkt, ich liczba może sięgnąć nawet 1500 – a to wszystko tylko podczas jednej wizyty klienta. Taka sytuacja powoduje dużo wolniejsze ładowanie strony i nie przynosi żadnych ukrytych korzyści, ponieważ przeglądarka użytkownika musi oczekiwać na pobranie wszystkich danych i dopiero w momencie, w którym jest już załadowana całość informacji, generuje się strona sklepu.
Preloading data i eager load – BFFs Twoich stron listingowych
Rozwiązaniem takiej sytuacji jest wzór projektowy programowania eager load. Preloading data (PD) pozwala na redukcję liczby zapytań idących do baz danych i potrzebnych do obsługi stron listingowych. Działa to w następujący sposób:
- Użytkownik wchodzi na stronę listingową.
- Zanim zacznie w ogóle przeglądać listę produktów, do bazy danych wysłana zostaje ograniczona i zoptymalizowana liczba zapytań z żądaniem dostarczenia danych wszystkich produktów obecnych na stronie listingowej.
- Dane są wczytywane z serwera i dostępne dla użytkownika, który może zacząć przeglądać ofertę Twojego sklepu.
Rozwiązanie preloading data może zostać wykorzystane także do optymalizacji stron pozalistingowych (np. rozbudowanych stron głównych albo stron blogowych). Podejście eager load (pobieranie danych, zanim zostaną wykorzystane, w przeciwieństwie do lazy load, czyli pobierania dodatkowych danych) jest najbardziej opłacalne dla mocniej rozbudowanych e-sklepów. Mimo że Magento Open Source i Adobe Commerce to platformy ukierunkowane na intensywny rozwój sklepu i oferty, a strony listingowe są jednymi z najczęściej spotykanych w e-commerce – produkt Adobe nie używa rozwiązania eager load jako domyślnego wzorca projektowego. Dokąd zatem mają się skierować właściciele sklepów, którzy chcą poprawić ich działanie?
Gdzie Magento nie może, poślij software house
Oto przepis na zaimplementowanie wzoru programowania preloading data: ładujemy dane produktowe, zmieniamy tryb odwoływania informacji z bazy danych do tych ze wzoru PD. Brzmi prosto? Być może, ale niestety takie nie jest. Ani Adobe Commerce, ani Magento OS nie pozwalają na optymalizację eager load z poziomu panelu administracyjnego. Aby zaimplementować taką zmianę, trzeba wejść do kodu platformy i samodzielnie wprowadzić potrzebne modyfikacje. Właśnie dlatego będziesz potrzebował pomocy doświadczonego dewelopera Magento. Dlaczego warto z niej skorzystać?
Preloading data z Global4Net a korzyści biznesowe
Prędkość działania Twojej strony to kluczowy aspekt nie tylko z perspektywy klientów, lecz także z punktu widzenia algorytmów Google’a. Te drugie mają decydujący wpływ na to, jak wysoko przeglądarka będzie pozycjonować Twój sklep. A pozycjonowanie przekłada się na liczbę osób, które znajdą Twoją ofertę i postanowią dokonać zakupu na Twojej stronie.
Nie powinieneś czekać, aż Magento zoptymalizuje procesy działania sklepu. Musisz sam podjąć takie kroki jak najszybciej albo Twoi klienci zaczną się rozglądać za lepszą alternatywą. Poszukiwanie pomocy w zewnętrznych modułach dostępnych na Magento Marketplace także może przynieść wyniki odwrotne do założeń, dlatego że przed ich zakupem zazwyczaj trudno sprawdzić, czy działają w optymalny sposób. Po ich implementacji może być już natomiast za późno.
Pewność co do jakości wykonanych rozwiązań zyskasz dzięki doświadczeniu i wiedzy o rynku e-commerce. W Global4Net od ponad 10 lat zajmujemy się wdrożeniami platform Magento oraz Adobe Commerce i sukcesywnie dopasowujemy technologie do indywidualnych potrzeb klientów. Przeprowadzamy również audyty wydajnościowe, które pokazują naszym odbiorcom, w jakich obszarach ich e-biznesów wymagane są zmiany optymalizacyjne. Jesteśmy też oficjalnymi członkami programu Adobe Solution Partners. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc w optymalizacji Twojego e-sklepu.
Materiał partnera