Co istotnego wydarzyło się w świecie e-commerce w lipcu 2024 roku? Oto 12 wydarzeń, które zwróciły naszą uwagę w ubiegłym miesiącu.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jaka była wartość obrotu e-handlu w czerwcu 2024 r.,
- jak często polscy konsumenci kupują online,
- jakie zmiany czekają pliki cookies,
- dlaczego UOKiK ukarał PayPal.
1. Krajowa Izba Gospodarcza oceniła e-commerce w czerwcu 2024 r.
Krajowa Izba Gospodarcza podsumowała w lipcu czerwcową działalność rynku e-commerce. Wartość obrotów handlu detalicznego wyniosła w czerwcu 105,076 mld zł, co oznacza minimalny spadek o 0,1% w porównaniu z majem, ale wzrost o 4% w stosunku do czerwca 2023 r.
Ogółem w czerwcu 2024 r. e-handel stanowił 8,2% obrotów handlu detalicznego – osiągnął wartość 6,527 mld zł. Spadki odnotowano w takich kategoriach jak żywność i pojazdy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Konsumenci kupują online pięć razy w tygodniu
Izba Gospodarki Elektronicznej wydała raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, w którym stwierdziła, że e-zakupy w Polsce notują wysokie wzrosty. Zgodnie z publikacją 37% Polaków kupuje online co najmniej pięć razy w miesiącu.
Wśród najczęściej kupowanych produktów są nie tylko odzież i elektronika, lecz także artykuły codziennego użytku, np. żywność i leki. Szczególnie wyróżnia się wzrost zakupów spożywczych w sieci – 48% badanych przyznaje, że regularnie zamawia artykuły spożywcze online.
Ponadto polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z zagranicznych platform.
3. Automaty paczkowe DHL staną przy Biedronkach
DHL eCommerce Polska i Jeronimo Martins Polska ogłosiły partnerstwo. Dzięki temu przy sklepach Biedronki pojawią się automaty paczkowe DHL BOX 24/7, wyposażone w ekrany dotykowe i zintegrowane z aplikacją Mój DHL.
Klienci sklepu będą mogli odbierać i nadawać paczki podczas zakupów. W pierwszym etapie współpracy zainstalowano już ponad 600 automatów, a planowane są już kolejne.

Źródło: https://media.biedronka.pl/
4. Skandynawska e-platforma Coolshop wchodzi do Polski
Coolshop, skandynawska platforma e-commerce, która działa podobnie jak Allegro, ogłosiła, że wejdzie do Polski. Firma planuje zaoferować tutejszym konsumentom ok. 45 tys. produktów – zarówno od globalnych marek, jak i wyselekcjonowane skandynawskie towary.
Zarządzanie polskim oddziałem Coolshop powierzono Andrzejowi Rzymowi, który ma doświadczenie w rozwoju sprzedaży międzynarodowej.
5. Komisja Europejska nałoży cła na produkty z Chin
Komisja Europejska zapowiedziała nowe kroki w walce z napływem tanich produktów z chińskich platform handlowych, takich jak Shein, Temu i AliExpress. KE planuje zniesienie progu bezcłowego, który obecnie wynosi 150 euro.
Rezultatem tego działania ma być zmniejszenie importu towarów, które często nie spełniają europejskich norm jakościowych. W zeszłym roku do Europy trafiło ponad 2 mld tanich produktów, których jakość pozostawia wiele do życzenia.

Źródło: https://audiovisual.ec.europa.eu
6. Google zmienia zdanie w sprawie plików cookies
Pierwotnie Google planowało domyślne blokowanie plików cookies stron trzecich, aby ograniczyć śledzenie użytkowników w internecie. Jednak ze względu na naciski branży reklamowej oraz organów regulacyjnych firma zdecydowała się na alternatywne podejście – umożliwi użytkownikom ręczne blokowanie tych plików.
Ta zmiana ma na celu znalezienie równowagi między prywatnością użytkowników a potrzebami rynku reklamowego. Nowe zasady zostaną wprowadzone w najbliższych miesiącach.
7. BLIK wchodzi na słowacki rynek
Polski system płatności mobilnych BLIK będzie dostępny u naszych południowych sąsiadów. Jest to rezultat współpracy pomiędzy BLIK SK (dawniej Viamo) a Tatra banka – jednym z największych banków na Słowacji.
Dla polskiej firmy wkroczenie na słowacki rynek to pierwszy krok w stronę międzynarodowej ekspansji. Ponadto przedstawiciele BLIK-a już prowadzą rozmowy z innymi tamtejszymi bankami, aby rozszerzyć dostępność swojej usługi w tym regionie.
8. UOKiK nakłada karę na PayPal
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał PayPal grzywną w wysokości 106 mln złotych za stosowanie nieuczciwych klauzul w umowach z klientami. UOKiK stwierdził, że zasady zawarte w „Umowie z użytkownikiem PayPal” były niejasne i umożliwiały firmie blokowanie środków oraz nakładanie sankcji według własnego uznania.
Decyzja nie jest jeszcze prawomocna, co oznacza, że PayPal może się odwołać.

Źródło: Mat. prasowe
9. Integracja IdoSell z eMAG
Polska platforma IdoSell – należąca do firmy IAI, która jest liderem w dostarczaniu technologii dla branży e-commerce – wprowadziła do swojej oferty narzędzie umożliwiające sprzedaż na najpopularniejszym marketplace w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Integracja z eMAG może pomóc polskim sprzedawcom dotrzeć do ponad 9 mln aktywnych użytkowników z Europy Wschodniej.
10. Ekipa Friza pozyskała kapitał na rozwój własnej platformy e-commerce
Ekipa Friza zaciągnęła kredyt w wysokości 2 mln zł na rozwój Influcenter – platformy e-commerce, która będzie nie tylko sprzedawać produkty oferowane przez twórców internetowych, lecz także współpracować z niezależnymi markami modowymi.
Kredyt ma zostać spłacony do końca lipca 2025 r., a zabezpieczeniem są gwarancje de minimis Banku Gospodarstwa Krajowego oraz weksle in blanco.
11. Kaufland rozwija usługę K-Scan
Kaufland kontynuuje rozwój innowacyjnych technologii zakupowych – udostępnia klientom coraz wygodniejsze i szybsze rozwiązania. Zainteresowaniem cieszy się usługa K-Scan pozwalająca na samodzielne skanowanie produktów za pomocą specjalnego skanera lub własnego smartfonu.
W 2023 r. klienci sieci skorzystali z niej prawie milion razy. W tym roku rozwiązanie będzie systematycznie wdrażane w kolejnych sklepach.

Źródło: Mat. prasowe
12. Twórca eobuwie.pl pozyskał środki finansowe na rozwój Sportano
Marcin Grzymkowski, założyciel eobuwie.pl, pozyskał inwestora dla swojego e-commerce Sportano, specjalizującej się w sprzedaży odzieży i sprzętu sportowego. Fundusz bValue Growth zainwestował kilkadziesiąt mln zł, aby wesprzeć dalszy rozwój platformy.
Plan na 2024 r. zakłada osiągnięcie sprzedaży przekraczającej 300 mln zł, co stanowiłoby znaczny wzrost w stosunku do roku ubiegłego – Sportano zamknęło go z wynikiem 188 mln zł. Platforma działa w 12 krajach i oferuje produkty ponad 800 marek.