O zmianach, trendach, innowacjach, największych wyzwaniach i trudnościach w e-commerce B2B, a także najczęstszych błędach i ulubionych działaniach polskich marek z tego sektora na półmetku 2024 r. opowiada Paweł Paszkowski – CEO i konsultant ds. e-commerce w Strigoo. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.

Zmiany, trendy i innowacje w e-commerce B2B w 2024 roku
W obszarze B2B dominować będzie automatyzacja – w zakresie budowy nowych procesów ułatwiających realizację powtarzalnych zamówień i zleceń, jak również obsługi nowych klientów. Zmienia się dzięki temu rola handlowców, którzy w większym stopniu skupiają się na relacjach z kluczowymi klientami oraz zyskują czas na poszukiwanie nowych, potencjalnych współprac.
W obszarze B2B dominować będzie automatyzacja – w zakresie budowy nowych procesów ułatwiających realizację powtarzalnych zamówień i zleceń, jak również obsługi nowych klientów
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Silnym trendem jest także większa personalizacja i elastyczność w tworzeniu narzędzi wspierających zakupy typowo biznesowe. Klienci B2B oczekują od e-commerce rozwiązań ułatwiających zarządzanie płatnościami, obiegiem dokumentów, tworzenie ofert czy też udostępnianie treści.
Największe wyzwania i trudności w e-commerce B2B w 2024 roku
Wyzwaniem dla firm B2B będzie na pewno wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w optymalizacji procesów w organizacji. Firmy, które będą w ten sposób umiały poprawić produktywność zespołu, zyskają. Utrzymają odpowiednią rentowność oraz uwolnią środki na nowe inwestycje. Element kosztowy będzie też w większym stopniu niż dotychczas wymuszał na firmach lepszą i klarowniejszą analizę danych oraz poprawność ich interpretacji.
Problemy z rentownością są obecnie największym wyzwaniem każdej organizacji, dlatego zarówno zrozumienie efektywności działań marketingowych, jak i dobre zarządzanie nimi pozwolą na utrzymanie stałej kontroli nad finansami firmy.
Problemy z rentownością są obecnie największym wyzwaniem każdej organizacji, dlatego zarówno zrozumienie efektywności działań marketingowych, jak i dobre zarządzanie nimi pozwolą na utrzymanie stałej kontroli nad finansami firmy
Najczęstsze błędy w e-commerce B2B – co warto wyeliminować
Częstym błędem, jaki popełniają firmy budujące e-commerce B2B, jest brak przemyślanej strategii wdrożenia go w całej organizacji. Powoduje to problemy związane z niezrozumieniem zasadności uruchomienia kanałów internetowej sprzedaży wśród zespołów sprzedażowych.
Aby wyeliminować potencjalny konflikt między działem handlowym a obszarem e-commerce, warto wcześniej przygotować i odpowiednio komunikować cele wdrożenia oraz korzyści, jakie z tego wynikają dla całości sprzedaży.
Błędem jest również brak zrozumienia, że w kanałach B2B procesy różnią się od tych związanych z typowymi zachowaniami zakupowymi konsumentów detalicznych. Stąd też często korzyści, wyróżniki i narzędzia e-commerce budowane są w podobny sposób jak dla sprzedaży do klienta ostatecznego.
Ulubione działania polskich marek e-commerce B2B
Coraz częstszym kierunkiem wspierania e-commerce B2B jest aktywność firm z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów dotarcia do klientów. Mowa tutaj m.in o obecności na eventach, targach czy ważnych wydarzeniach, gdzie można bezpośrednio spotkać się z kontrahentami lub partnerami biznesowymi. Poza narzędziami typowo sprzedażowymi budowanie bliskich relacji staje się ponownie kluczowe w długotrwałej współpracy.
Doskonałym przykładem może tutaj być działanie w tych obszarach marki Frisco i jej działu sprzedaży biznesowej. Świetnie zbudowany pakiet narzędzi i usług dla firm uzupełnia ona właśnie aktywnością offline, tworząc miks omnichannelowych relacji z klientami.
Coraz częstszym kierunkiem wspierania e-commerce B2B jest aktywność firm z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów dotarcia do klientów. Mowa tutaj m.in o obecności na eventach, targach czy ważnych wydarzeniach, gdzie można bezpośrednio spotkać się z kontrahentami lub partnerami biznesowymi
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.