Lista wyników w wyszukiwarce może być inna w zależności od tego, czy wyszukujesz tradycyjnie, czyli tekstowo, czy głosowo. Wynika to przede wszystkim z tego, jak się komunikujesz – także z urządzeniem mobilnym. Jeśli Twój sklep internetowy ma się wyświetlać także wtedy, gdy użytkownik korzysta z funkcji voice search, należy rozbudować strategię pozycjonowania witryny. Dowiedz się, jak to zrobić.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są najważniejsze elementy optymalizacji treści strony internetowej pod kątem wyszukiwania głosowego,
- co to jest featured snippet i jak do niego trafić,
- dlaczego frazy z długiego ogona są ważne w kontekście wyszukiwania głosowego,
- jakie są najlepsze praktyki tworzenia sekcji FAQ na stronie w kontekście wyszukiwania głosowego.
Dane przekonują o wręcz gigantycznej popularności asystentów głosowych. Rok 2024 ma się zamknąć z imponującym wynikiem 8,4 mld aktywnie używanych urządzeń wyposażonych w tę funkcję na całym świecie1. Z kolei do 2030 r. wartość globalnego rynku technologii rozpoznawania mowy ma osiągnąć poziom 56,07 mld dol.2
Zapamiętaj
Dane z różnych źródeł różnią się od siebie, ale wszystkie konsekwentnie wskazują na potęgę oraz ogromny potencjał rozwiązań voice search. Brakuje jednak precyzyjnych informacji z rynku europejskiego, a większość statystyk dotyczy Stanów Zjednoczonych – lidera branży rozpoznawania mowy. Dodatkowo dane obejmują wszystkie urządzenia z funkcją rozpoznawania głosu, co uniemożliwia wyodrębnienie wyłącznie smartfonów, na których w dużej mierze opiera się trend głosowego wyszukiwania informacji w internecie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na tym etapie nie da się więc jednoznacznie stwierdzić, w jakim stopniu przedstawione zmiany dotyczą voice searchu w wyszukiwarce, a tym bardziej jak powszechny jest on w Polsce. Nie można jednak zaprzeczyć, że wyszukiwanie głosowe staje się coraz popularniejsze. Jak zatem przygotować swój e-sklep na nadchodzący boom na voice search?
1. Ogarnij SEO
Optymalizacja strony pod wyszukiwanie głosowe w dużej mierze nie różni się od standardowej strategii pozycjonowania witryny z myślą o tradycyjnym wyszukiwaniu tekstowym.
Zapamiętaj
Optymalizacja pod voice search to przede wszystkim:
- analiza fraz kluczowych odpowiadających intencji użytkownika,
- przydatne, kompleksowe treści bez „lania wody”,
- intuicyjna obsługa, przyjazny UX, przejrzysta nawigacja, logiczne linkowanie wewnętrzne,
- szybkość działania witryny.
Nic nowego, prawda? Działania ukierunkowane na voice search obejmują jednak kilka dodatkowych kroków.
2. Zwiększ swoje szanse na pozycję zerową
Jeśli chcesz wyszukać coś bez wstukiwania hasła, prawdopodobnie mówisz „OK, Google” i zadajesz pytanie. W zależności od specyfiki zapytania pierwszy wynik może mieć formę listingu produktów (jeśli np. chcesz kupić garnitur na wesele, buty do biegania czy wybrać farbę do włosów), rekomendowanych wideo na YouTubie lub krótkiej, jedno-, dwuzdaniowej odpowiedzi odczytywanej przez asystenta głosowego.
Odczytywany fragment pochodzi ze strony internetowej i nosi nazwę featured snippet.
Zapamiętaj
Featured snippet to wynik, który plasuje się na pozycji zerowej w wyszukiwarce – nad innymi wynikami wyszukiwania, także płatnymi reklamami – i zawiera link do strony (ilustracja 1). Co ważne, jeśli korzystasz z voice searchu, asystent głosowy poda Ci też źródło informacji, np. „Jak podaje serwis XYZ…”.
Przykład pozycji featured snippet
Źródło: Google.pl
Niemal wszyscy marzą o tym, aby ich strona trafiła do featured snippetu i znalazła się na pozycji zerowej. To w końcu najbardziej wyeksponowany wynik na stronie wyszukiwania, co jest nie bez znaczenia dla budowania świadomości i popularności marki w internecie. Jak trafić do featured snippetu, dowiesz się z ramki.
Ciekawostka
Niektórzy obawiają się, że pojawienie się na pozycji featured snippet będzie oznaczać spadek ruchu na danej podstronie. W końcu dostaje się odpowiedź na pytanie bez konieczności odwiedzania witryny. Jednak z danych Ahrefs (platformy umożliwiającej m.in. analizę słów kluczowych) wynika, że link z featured snippetu w ponad 99% przypadków i tak pojawia się w top 103.
3. Zadbaj o frazy z długiego ogona
Podstawą optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwanie głosowe jest odpowiednie nasycenie treści specyficznymi frazami kluczowymi z długiego ogona.
Przykład
Użytkownik szuka sprawdzonego przepisu na pizzę. Jeśli korzysta z wyszukiwarki w formie tekstowej, w okienko wpisze zapewne „przepis na pizzę” lub krócej: „pizza przepis”. Z kolei gdy wyszukuje głosowo, zastosuje naturalniejsze, konwersacyjne sformułowania, np. „przepis na dobrą pizzę, którą zrobię w domu”, pytania: „jak upiec dobrą pizzę” czy „jak zrobić dobrą pizzę w domu”, albo komendy, np. „znajdź mi przepis na dobrą pizzę”.
Coraz bardziej rozbudowane, opisowe, precyzyjne wyrażenia, często w formie pytań, odzwierciedlają to, w jaki sposób ludzie komunikują się każdego dnia. Wyszukiwarka konsekwentnie dostosowuje się do nawyków i potrzeb użytkowników.
Wskazówka
Pytania z „jak”, „gdzie”, „co”, „kiedy” muszą na stałe wejść do Twojego repertuaru fraz kluczowych, jeśli chcesz pozycjonować stronę na naturalnie konwersacyjne frazy, jakich używają użytkownicy. Ważne jest, aby optymalizować treści pod kątem tych pytań i fraz – uwzględniaj je w artykułach blogowych, opisach podstron, opisach kategorii i produktów, aby przyciągały użytkowników z wyszukiwarki.
Co istotne, takie zapytania są powszechnie stosowane w wyszukiwaniu głosowym, a także, coraz częściej, podczas klasycznego korzystania z wyszukiwarki. Zmiany w nawykach wyszukiwania spowodowały wzrost znaczenia fraz kluczowych z długiego ogona, czyli bardziej szczegółowych.
4. Zadawaj pytania i twórz FAQ
Jak już wcześniej wspominałam, użytkownicy coraz częściej wypowiadają do asystenta głosowego lub wpisują w wyszukiwarkę dłuższe, konwersacyjne hasła, a wiele z nich to pytania.
Wskazówka
Wykorzystaj to, że odbiorcy poszukują informacji, i zaserwuj im je w przystępnej, przejrzystej formie. Służą temu m.in. sekcje FAQ, czyli pytań i odpowiedzi.
Jak odpowiednio je zaplanować? Z pomocą przychodzą takie narzędzia jak AlsoAsked czy AnswerThePublic. Po wpisaniu danej frazy, np. „buty do biegania”, otrzymasz przykłady pytań, na jakie możesz odpowiedzieć na swojej stronie internetowej (ilustracja 2). Dopisz do listy problemy i obawy, jakie zgłaszają Twoi klienci, a zbudujesz obszerne kompendium wiedzy, które wesprze użytkownika w poszukiwania informacji, a następnie w procesie decyzyjnym.
Fragment listy wyników z AlsoAsked.com na hasło „buty do biegania”
Źródło: AlsoAsked.com
Moduł FAQ nie jest jedynym miejscem na stronie, w którym możesz wykorzystać pytania oraz inne frazy z długiego ogona. Spójrz na wyniki z AlsoAsked. „Co ile zmienia się buty do biegania?”, „Czy sneakersy nadają się do biegania?”, „Czy w butach do biegania można iść w góry?” – to gotowe pomysły na artykuły blogowe, w których możesz dzielić się wiedzą, a jednocześnie ściągać użytkowników z wyszukiwarki. Koniecznym rozwiązaniem jest linkowanie wewnętrzne – ze skrótowego FAQ do rozbudowanych wpisów blogowych.
5. Przystosuj stronę do urządzeń mobilnych
Większość wyszukiwań głosowych odbywa się na smartfonach. Oznacza to, że należy dostosować stronę do wyświetlania w wersji mobilnej. To zwiększy szanse Twojej witryny na pojawienie się w wynikach Google’a. Podstawę stanowią responsywny projekt oraz dynamiczne wyświetlanie treści. Bardzo duże znaczenie mają również czas ładowania strony, interfejs intuicyjny w obsłudze, ciężar oraz prawidłowe skalowanie grafik, a także struktura i atrakcyjność treści. Jako content marketerka skupię się na ostatnim punkcie.
Zapamiętaj
Wielkość ekranów urządzeń mobilnych jest ograniczona, co przekłada się na sposób, w jaki należy projektować treści. Content powinien mieć formę „kąsków” i być pogrupowany w niewielkie, łatwo przyswajalne fragmenty. Stosuj akapity na kilka linijek, bez bloków tekstu, do tego przerywniki w postaci list, wypunktowań, tabel. Znaczenie ma również sposób podawania informacji – główną myśl zawieraj jak najwyżej, a następnie ją rozwijaj. Nie zapominaj też o call to action, które może zwiększyć zaangażowanie użytkownika.
Co istotne, te wytyczne odnoszą się nie tylko do wersji mobilnej, lecz także desktopowej. Ponadto uporządkowana struktura ze spójnymi nagłówkami jest nie bez znaczenia dla ogólnego pozycjonowania witryny.
6. Wykorzystaj potencjał wyszukiwań o charakterze lokalnym
Gros wyszukiwań głosowych ma charakter lokalny. Voice search jest pomocny m.in. wtedy, kiedy wyszukujesz najbliższe sklepy, restauracje czy usługi, np. gdy jesteś w drodze. Jeśli zatem prowadzisz lokalny biznes, nie możesz pominąć optymalizacji pod frazy kluczowe związane z miastem, regionem lub po prostu z lokalizacją.
Wskazówki
- Zastanów się, w jaki sposób użytkownicy mogą formułować wyszukiwania lokalne. Nie będzie to już „restauracje Białystok”, ale choćby: „znajdź mi dobre restauracje w Białymstoku”, „gdzie dobrze zjem w Białymstoku” czy „dobre restauracje blisko mnie”. Zaproponowane wyniki przeważnie będą miały formę listy profili firm w Google’u. To oznacza, że, aby w pełni korzystać z potencjału voice searchu, potrzebujesz prawidłowo uzupełnionej wizytówki Google’a. To zwiększy prawdopodobieństwo pojawienia się nazwy Twojej firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania głosowego.
- Twórz treści odnoszące się do Twojego miasta czy regionu – jeśli tylko wpisuje się to w charakter witryny.
Czy voice search w ogóle działa
Twoja strona jest już zoptymalizowana pod voice search, a Ty czekasz na wyniki. Chcesz zobaczyć kolorowe diagramy i rosnące słupki, które potwierdzą, że Twoja praca się opłaciła i użytkownicy trafiają na stronę z wyszukiwania głosowego?
Tu Cię rozczaruję. Nie ma niestety narzędzia, które monitorowałoby, w jaki sposób użytkownik Cię znalazł – czy głosowo, czy tekstowo. Można co prawda wyodrębnić wejścia z urządzeń mobilnych, ale nadal nie wiadomo, ile osób korzystało np. z funkcji Asystenta Google. Nie da się zatem zweryfikować, czy opisane kroki przyniosą jakiekolwiek rezultaty. Czy w związku z tym w ogóle warto poświęcać na to czas? Warto.
Zapamiętaj
Jeśli pozycjonujesz witrynę, musisz jedynie rozszerzyć nieco strategię i zasób słów kluczowych pod potencjał voice searchu. Dążenie do osiągnięcia pozycji zerowej, rozbudowane sekcje FAQ, dostosowanie treści do urządzeń mobilnych – to elementy, których i tak nie może zabraknąć w Twoich działaniach. Teraz więc wystarczy czekać, aż technologia wyszukiwania głosowego stanie się codziennością także w Polsce.