Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapewne zależy Ci na sukcesywnym zwiększaniu konwersji. Jest to główny parametr pomagający określić skuteczność Twoich działań marketingowych oraz rentowności samego e-sklepu. W tym artykule pokażę Ci 7 narzędzi, które pomagają zwiększyć przychody i jednocześnie poprawiają doświadczenia zakupowe klienta.

Z tego artykułu dowiesz się:
- z których narzędzi warto korzystać, by odkryć problemy, jakie użytkownik napotyka w e-sklepie
- dlaczego warto przeprowadzać testy A/B i które narzędzia to umożliwiają,
- jak w prosty sposób personalizować ofertę,
- które narzędzie usprawni pozycjonowanie,
- jak najłatwiej analizować ceny swoje i konkurencji i dlaczego warto,
- jak usprawnić wyszukiwarkę produktów,
- co możesz zyskać, dzięki posiadaniu chata w e-sklepie.
Wraz z rozwojem handlu internetowego powstaje coraz więcej rozwiązań i narzędzi wspierających e-commerce. Część z nich jest nakierowana stricte na podniesienie współczynnika konwersji w e-sklepie. Przez konwersję rozumiemy liczbę pożądanych akcji wykonanych przez użytkownika. W sklepie internetowym jest to zwykle dokonanie transakcji, zapisanie się do newslettera lub ponowne zakupy.
Oto 7 narzędzi, z których każde spełnia inną funkcję i w inny sposób może wesprzeć sprzedaż w e-sklepie.
1. HotJar
Jeśli nie masz pewności, czy Twoja strona jest intuicyjna dla użytkowników i czy jakieś jej elementy nie wymagają optymalizacji, pomyśl o instalacji „gorącego słoika”, czyli HotJar. Jest to narzędzie pozwalające śledzić zachowania użytkowników na stronie, a jednocześnie dowiedzieć się, które elementy są najczęściej klikane i na jakie problemy natykają się odwiedzający witrynę.
Dzięki instalacji prostego skryptu na Twojej stronie zyskasz możliwość:
- tworzenia heatmaps, czyli map kliknięć – pokazują, w które elementy na stronie najczęściej klikają użytkownicy, a które są przez nich pomijane;
Ilustracja 1. Mapa kliknięć – im cieplejszy kolor, tym częściej użytkownicy najeżdżają kursorem na to miejsce
Źródło: hotjar.com
- badania przewijania strony – pokazanie, do jakiego momentu użytkownicy przewijają stronę i czy wszyscy docierają do istotnych dla Ciebie elementów. Jesteś w stanie dzięki temu stwierdzić, czy np. moduł z promocjami lub bestsellerami jest umieszczony na odpowiedniej wysokości i klienci mają możliwość się z nim zapoznać;
- nagrywania zachowań użytkowników na stronie – powstałe w ten sposób filmy pokazują poruszanie się kursora na ekranie oraz wszelkie problemy, jakie napotkał użytkownik;
Ilustracja 2. Nagranie poruszania się użytkownika na stronie
Źródło: hotjar.com
- tworzenia ankiet w postaci pojawiających się na stronie widgetów – ich wyświetlanie można uwarunkować zachowaniem użytkownika, np. gdy spędził określony czas na stronie lub przewinął 30% strony;
- badania lejków zakupowych, które wskażą miejsca wymagające optymalizacji – to właśnie z ich powodu najwięcej potencjalnych klientów opuszcza witrynę;
- sprawdzania skuteczności formularzy na stronie i ich optymalizacji – otrzymasz raporty, które mogą np. wskazać, że użytkownicy uzupełniają formularz tylko do konkretnego pola, po czym przerywają jego wypełnianie i porzucają stronę.
Ilustracja 3. Analiza formularzy
Źródło: hotjar.com
W wersji darmowej HotJar pozwala na zbieranie danych z 2000 odsłon dziennie, stworzenie 300 nagrań oraz 3 heatmap, lejków i ankiet.
2. Optimizely
Jednym z najczęstszych sposobów na badanie skuteczności wprowadzanych zmian na stronie w celu optymalizacji konwersji jest przeprowadzanie testów A/B. Pozwalają one na wybranie najlepszej wersji strony na podstawie zachowań użytkowników. Testować można kolory przycisków CTA, ułożenie produktów, skuteczność procesu transakcyjnego, a nawet całe strony. Jednakże sugeruję nie testować zbyt wielu elementów jednocześnie oraz nie wprowadzać zmian na stronie w czasie trwania testów.
Do przeprowadzenia takich testów świetnie nadaje się narzędzie Optimizely, które umożliwia testowanie różnych elementów strony w celu zwiększenia konwersji. Dużą zaletą tego narzędzia jest to, że nie wymaga umiejętności programowania. Jest to możliwe dzięki wizualnemu edytorowi pozwalającemu na szybkie i sprawne dokonanie zmian na stronie. Ponadto możliwe jest też testowanie skuteczności różnych elementów w aplikacji mobilnej bez konieczności czekania na zmiany w App Store or Google Play.
Optimizely oferuje również tworzenie spersonalizowanych kampanii, targetowanie behawioralne oraz dodanie modułu rekomendacji produktów na stronie.
3. Quarticon
O personalizacji komunikacji z klientem mówi się od dawna. Jednak warto pomyśleć także o personalizacji oferty produktowej prezentowanej poszczególnym użytkownikom. Rekomendując klientowi produkty, którymi faktycznie może być zainteresowany, zwiększasz szansę na sprzedaż, a także poprawiasz jego doświadczenia zakupowe.
W personalizacji oferty produktowej na stronie e-sklepu może pomóc Quarticon. Jest to silnik rekomendacji, który rozpoznaje potrzeby klienta i w czasie rzeczywistym jest w stanie wyświetlić mu produkty dopasowane właśnie do niego.
Quarticon analizuje i zbiera informacje o zachowaniach użytkowników na stronie sklepu. Dane te są automatycznie przetwarzane i wykorzystywane do określenia jego potrzeb i preferencji. Na tej podstawie prezentuje ofertę indywidualnie dopasowaną do każdego użytkownika.
Produkty mogą być wyświetlane w różnych miejscach w sklepie i na podstawie różnych strategii sprzedaży. Na przykład na stronie braku wyników wyszukiwania możesz pokazać produkty, które użytkownik przeglądał lub produkty, które kupili inni klienci. Prezentowane produkty będą wyświetlane według wskaźnika bazującego na największej szansie zainteresowania klienta.
Ilustracja 4. Rekomendacja produktów kupionych przez innych klientów
Źródło: quarticon.com.
Inne funkcjonalności, które oferuje Quarticon
- personalizacja oferty strony głównej,
- umieszczenie rekomendacji na stronie błędu 404,
- cross-selling i up-selling,
- personalizacja promocji.
Ilustracja 5. Rekomendacje na stronie głównej
Źródło: quarticon.com.
4. SEMSTORM
Jeśli chcesz zwiększyć konwersję w e-sklepie na długo, warto zainwestować czas i środki w pozycjonowanie, reklamę Google Ads oraz w content marketing. Działania te usprawni SEMSTORM, polskie narzędzie oferujące wielorakie funkcje.
Możliwości SEMSTORM- monitoring pozycji w wyszukiwarkach,
- dobieranie słów kluczowych w celu pozycjonowania i promocji,
- analiza konkurencji,
- audyty stron internetowych,
- tworzenie treści,
- optymalizacja treści.
Ilustracja 6. Sugestie słów kluczowych
Ciekawą funkcjonalnością jest edytor treści, który sprawdzi poprawność ortograficzną i stylistyczną tworzonego przez Ciebie tekstu. Dodatkowo wskaże on zbyt często pojawiające się słowa, określi zagęszczenie słów kluczowych oraz oceni, czy tekst jest napisany prostym językiem, przystępnym dla przeciętnego odbiorcy, czy wręcz przeciwnie. Przydatny może się też okazać generator tematów, który podpowiada, jakie tematy będą interesować internautów najbardziej.
Ilustracja 7. Edytor treści
Ilustracja 8. Generator tematów
Analiza konkurencji z kolei, po pierwsze, wskaże Twoich największych rywali oraz nowych graczy na rynku, a po drugie, pozwoli Ci się dowiedzieć, na jakie słowa kluczowe są obecni w wyszukiwarce i jak się w nich reklamują.
Ilustracja 9. Porównanie konkurencji
5. LiveChat
Nikt z nas nie lubi czekać, a klienci zwłaszcza. Teraz liczy się czas i to nie tylko czas dostawy zakupionych produktów, ale także czas uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie. Klienci e-sklepów nie mogą zapytać w czasie rzeczywistym sprzedawcy o produkt, poprosić o doradzenie w wyborze konkretnego modelu lub uzyskać odpowiedzi na pojawiający się problem. A może to mieć duże znaczenie w ich procesie zakupowym. Teoretycznie jest możliwość wykonania telefonu, ale wiąże się to z wieloma utrudnieniami, jak np. oczekiwanie na połączenie lub przełączanie między działami.
Rozwiązaniem może być chat na stronie sklepu, taki jak np. LiveChat. Narzędzie pomaga szybko wyeliminować wątpliwości klienta, ułatwia dokonanie wyboru, a także udziela niezbędnych informacji.
Ilustracja 10. LiveChat na stronie
Źródło: flyspot.com
Funkcjonalności LiveChat, które są przydatne nie tylko dla e-klienta, ale także dla samego sklepu:
- podgląd wpisywanej w okienko czatu wiadomości użytkownika – pracownik sklepu może się przygotować do podania odpowiedzi,
- przygotowanie szablonów odpowiedzi – czas reakcji sklepu na zapytanie klienta skraca się do minimum,
- zachowanie historii rozmów z klientem, tagowanie ich oraz zbieranie informacji o klientach.
Ponadto zapraszając klienta do rozmowy, możesz zwiększyć zyski w e-sklepie. Nie każdy użytkownik chce inicjować rozmowę, a widząc, że klient przegląda dział pomocy, Ty możesz to zrobić, jesteś w stanie szybciej i sprawniej rozwiązać jego problem lub rozjaśnić wątpliwości.
Bardzo ciekawą funkcjonalnością LiveChat jest możliwość podglądu zawartości i wartości koszyka. Ułatwi to w znacznej mierze rozmowę z klientem, a także pomoże w wyborze najlepszych produktów, nad którymi zastanawia się klient. Dzięki wiedzy o zawartości koszyka klienta dokładniej odgadniesz jego potrzeby i sprawniej podpowiesz mu odpowiednie produkty. Zwiększy to szanse na sprzedaż i wpłynie na dobre doświadczenia zakupowe.
Także klienci e-sklepów doceniają obecność live chata na stronie. Badania przeprowadzone przez Global Consumer Trend wskazały, że aż 90% e-klientów uważa live chat za bardzo przydatną funkcję. Z kolei badania e-marketer.com pokazały, że obecność chata na stronie jest powodem, dla którego aż 60% klientów jest w stanie powrócić do danego sklepu i dokonać zakupów właśnie tam, a nie u konkurencji.
Ważne jest, by nie zmęczyć użytkowników wciąż wyskakującym okienkiem chatu zakrywającym część strony. Jeśli pojawia się ono po każdym przeładowaniu strony, może irytować i wpływać na decyzję o opuszczeniu strony bez dokonania zakupu.
6. Szpiegomat
Cena ma znaczenie i nie ma w tym nic dziwnego. Nie lubimy przepłacać, a wszelkiego typu promocje i wyprzedaże cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Ponadto aż 80% internautów robiących zakupy w sieci zaczyna poszukiwania produktów od porównywarek cen (Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2018”). Szukają tam oni nie tylko informacji o produktach, ale także sprawdzają ceny.
Dlatego warto być na bieżąco z cenami konkurencji. Dzięki temu dowiadujesz się, która część Twojej oferty jest bardziej atrakcyjna cenowo dla klientów, a która już nie.
W takiej analizie cenowej pomóc może Szpiegomat. Narzędzie to posiada algorytmy, które codziennie zbierają dane ze sklepów internetowych, porównywarek cen, portali aukcyjnych i innych stron polskich, a także zagranicznych. Z kolei Ty w swoim panelu zobaczysz raporty i porównania, a dodatkowo rekomendacje zmian.
Ilustracja 11. Monitorowanie cen.
Szpiegomat monitoruje nie tylko ceny. Jego roboty dostarczają również informacje o dostępności produktów czy kosztach dostawy. Możesz szybko wykorzystać te dane, np. oferując darmową dostawę.
Warto zaznaczyć, że dzięki temu narzędziu dowiesz się, które produkty sprzedajesz dużo drożej od konkurencji, ale także które są u Ciebie bardzo tanie i warto na nich zwiększyć marżę, by zarobić więcej.
7. Doofinder
Jednym z istotnych elementów wpływających na konwersję jest sprawnie działająca wyszukiwarka produktów. Jakość wyników wyszukiwania oraz ich prezentacja, a także odporność na błędy (np. literówki czy błędy ortograficzne) mogą być jednym z głównych powodów, przez które klient nie zrobi u Ciebie zakupów. Jeśli nie znajdzie produktu, to po prostu pójdzie do konkurencji.
Dlatego tak ważne jest, by wyszukiwarka w sklepie internetowym była widoczna, a także przyjazna użytkownikom. Zamiast samodzielnie programować i optymalizować wyszukiwarkę w Twoim e-sklepie, warto skorzystać z gotowych już rozwiązań, jak np. Dooofinder.
Doofinder to łatwa w implementacji wyszukiwarka dla sklepów internetowych. Dostarcza szybkich i dokładnych wyników wyszukiwania, a także rozpoznaje różnego rodzaju błędy, w tym także podobieństwa fonetyczne.
Już podczas wpisywania frazy w okienko wyszukiwania podpowiada najlepiej pasujące produkty, a ponadto pozwala na filtrowanie wyników za pomocą wcześniej zdefiniowanych atrybutów, jak np. cena, kolor czy rozmiar. Jak podaje econsultancy.com aż 25% odwiedzających witrynę sklepu internetowego klika w sugestie wyszukiwarki, oglądając dzięki temu więcej produktów.
Ilustracja 12. Podpowiedzi podczas wyszukiwania
pretavoir.co.uk
Ilustracja 13. Poprawne wyniki wyszukiwania mimo literówki w haśle
Źródło: pretavoir.co.uk.
Ciekawą funkcją jest możliwość predefiniowania wyników dla wyszukiwanych haseł oraz nadawanie różnej wagi produktom i ustawienie kolejności i prezentacji.
Dodatkowo narzędzie wykorzystuje geotargetowanie, optymalizując w ten sposób wyniki wyszukiwania i skracając ścieżkę zakupową klienta.
Jak twierdzą twórcy wyszukiwarki, jest ona prosta w instalacji i posiada integracje z większością najpopularniejszy platform e-commerce, m.in. Magento, Prestashop, Woocommerce czy Shopify.
Narzędzia dla sklepów internetowych – podsumowanie
To tylko część narzędzi, które pomogą Ci zwiększyć konwersję, a przy okazji poprawić doświadczenia zakupowe klientów. Nie korzystaj ze wszystkich na raz. Lepiej dokładnie przemyśl, które z nich może w tej chwili wesprzeć Twoją sprzedaż.
Moim zdaniem najlepiej rozpocząć zmiany i optymalizacje od instalacji narzędzia Hotjar, które wskaże miejsca problematyczne dla klientów i pomoże podjąć decyzje dotyczące tego, na czym się skupić w pierwszej kolejności. Testy A/B oferowane przez Optimizely również mogą ułatwić wprowadzanie udoskonaleń i zmniejszyć ryzyko podjęcia złych decyzji, niedopasowanych do potrzeb klientów.