Cena przesyłki jest zależna od wagi paczki. Jednak w wielu przypadkach także jej wymiary mają przełożenie na koszt wysyłki. Tak jest między innymi w przypadku usług InPostu – jednego z najbardziej popularnych dostawców w Polsce. Właściwy dobór kartonów może w tym przypadku przynieść spore oszczędności. Dowiedz się, jak pakować produkty, aby nie przepłacać więcej za swoje przesyłki!
Paczkomaty – rewolucja na rynku dostaw
Szybki rozwój e-commerce całkowicie odmienił sposób dokonywania zakupów na całym świecie. Z domu, poprzez ekran komputera lub smartfona, można odwiedzić setki sklepów i kupić dowolny produkt w atrakcyjnej cenie. Trzeba tu jedynie doliczyć koszt przesyłki. Dlatego też e-sklepy od początku poszukiwały jak najtańszych metod dostawy.
Już w 2005 r. w Niemczech pojawiły się pierwsze paczkomaty Deutsche Post, które w 2009 r. dotarły do Polski jako Paczkomat InPost. Wkrótce stały się najbardziej popularnym w Polsce sposobem dostarczania zamówionych towarów. W 2023 r. w Polsce InPost dostarczył łącznie 589,5 mln paczek, głównie za pośrednictwem ponad 21 tys. paczkomatów. Liczby te z pewnością robią ogromne wrażenie. Co więcej, z roku na rok liczba przesyłek nadal rośnie.
Jednocześnie warto zauważyć, że skrytki w paczkomatach mają pewne wymiary. Jeśli paczka nie przejdzie przez mniejsze drzwiczki, konieczne będzie umieszczenie jej w większej skrytce, których jest z reguły znacznie mniej. To właśnie dlatego firma wprowadziła różne stawki w zależności od wymiarów przesyłki.
Jak wymiar kartonu wpływa na koszt wysyłki?
Sprawa wydaje się prosta: im większą paczkę chcesz przesłać, tym większa będzie za nią opłata. Istnieje kilka wariantów. Przykładowo, przesyłka oznaczona jako Gabaryt B w InPoście może mieć maksymalnie:
64 cm x 38 cm x 19 cm
Jest to całkiem duże opakowanie. Jednak warto zawsze zwrócić uwagę na najmniejszy z dostępnych wymiarów. Jeśli bowiem przyniesiesz do Paczkomatu karton o wysokości 20 cm, musisz liczyć się z wykupem przesyłki C, mimo że maksymalna wysokość w tym przypadku to aż 41 cm.
Przy wysyłce globusu czy lampy trzeba się pogodzić z wyższą ceną. Jednak jeśli wymiary te wynikają z ułożenia produktów w kartonie lub niewłaściwego doboru opakowania, wzrost kosztów będzie nieuzasadniony.
Czy istnieją uniwersalne wymiary paczek?
Ujednolicenie i standaryzacja rozmiarów paczek dla całego rynku kurierskiego z pewnością pomogłyby sprzedawcom. Niestety aktualnie każda firma określa własne zasady w tym zakresie. Jest to z pewnością duże utrudnienie, szczególnie że różnice są czasem bardzo małe, sięgające pojedynczych centymetrów.
Taka sytuacja nie sprzyja zwłaszcza małym firmom prowadzącym sprzedaż online. W zależności od wyboru swoich klientów muszą oni stosować opakowania dopasowane do wymagań kuriera. W tym krótkim artykule przedstawimy wymiary dotyczące przesyłek w dwóch popularnych firmach kurierskich uzależniających ceny usług od wymiaru paczki: InPost oraz Pocztex.
Paczkomaty InPost
Zamawianie przesyłek do paczkomatów szybko zdobyło sympatię internautów w Polsce. Według badań GEMIUS 2023 aż 86% kupujących online wybiera właśnie tę formę dostarczenia paczki. Tak duża popularność jest uzasadniona wygodą i szybkością dostarczenia przesyłki.
Jest to też wyraźny sygnał dla sklepów internetowych, że warto znać cennik paczek w InPoście. Poniższa tabelka przyda się także osobom, które okazyjnie wysyłają coś znajomym lub sprzedają używane rzeczy za pośrednictwem różnych portali.
Cennik paczek w InPost
Rodzaj paczki | Wymiary max. cm | Waga max. kg | Cena zł |
Mała A | 64 x 38 x 8 | 25 | 16,99 |
Średnia B | 64 x 38 x 19 | 25 | 18,99 |
Duża C | 64 x 38 x 41 | 25 | 20,99 |
Za: inpost.pl/SzybkieNadania
Jak widać, dopuszczalna waga we wszystkich trzech przypadkach jest dokładnie taka sama. Cena zależy jedynie od rozmiaru opakowania, a zwłaszcza jego wysokości. To ona decyduje o tym, do jakiej skrytki będzie można ją włożyć. Najkorzystniej nadać przesyłkę w kartonie do 8 cm wysokości, np. 35 x 25 x 8 cm.
Oczywiście poprzez umowę z InPostem lub korzystanie z dobrego brokera kurierskiego stawki mogą być niższe, jednak zasadniczo zawsze różnią się one ceną zależnie od wymiaru. Chyba jedynym wyjątkiem jest obecnie Allegro, gdzie koszt przesyłki dla sprzedawcy i kupującego nie zależy od jej gabarytu.
Poczta Polska: Pocztex
Kurier Pocztex także oferuje dostarczanie paczek do sieci automatów rozmieszczonych w całej Polsce. Jednak ten sposób wysyłki dotyczy tylko części dostępnych wymiarów – na co warto zwrócić uwagę przed zaoferowaniem takiej dostawy swoim klientom.
Uzależnienie kosztów od wielkości opakowania na Poczcie Polskiej sięga dużo dawniejszych czasów, gdy jeszcze e-commerce nie był tak rozwinięty. Jak to wygląda aktualnie?
Cennik paczek w Pocztex
Rodzaj paczki | Wymiary max. | Waga max. | Automat | Punkt | Do domu |
Koperta | – | 20 kg | 13,50 zł | 14,00 zł | 15,00 zł |
Paczka S | 9 x 40x 65 | 20 kg | 14,50 zł | 15,00 zł | 16,00 zł |
Paczka M | 20 x 40 x 65 | 20 kg | 16,00 zł | 16,50 zł | 18,00 zł |
Paczka L | 42 x 40 x 65 | 20 kg | 17,50 zł | 18,00 zł | 21,00 zł |
Paczka XL | 60 x 60 x 70 | 20 kg | – | 25,00 zł | 28,00 zł |
Paczka 2XL | W+S+D<=250 | 30/50 kg | – | – | 35,00 zł |
Za: Cennik Pocztexu
W przypadku Poczty Polskiej zróżnicowanie cennika jest znacznie większe. W opcji Automat dostępne są jedynie paczki do rozmiaru L. Różnią się one jedynie wysokością przesyłki. Co jednak istotne – kartony pasujące do odpowiadającego im gabarytu paczkomatów wejdą także do automatów paczkowych Poczty Polskiej.
Znacznie większe mogą być opakowania wysyłane w opcji Punkt, ale tylko typu XL. Natomiast maksymalny wymiar paczek dla kuriera jest sumą wszystkich trzech wymiarów: wysokości, głębokości oraz szerokości, która nie może przekraczać 250 cm.
Jeśli chodzi o maksymalną wagę, w większości przypadków obowiązuje ten sam limit 20 kg. Zatem i tutaj nie ma ona decydującego znaczenia. Wyjątkiem znów są paczki przewożone przez kuriera, które (w zależności od punktu) mogą mieć maksymalnie 30 lub 50 kg.
Jak oszczędzać na wysyłce przez wybór odpowiednich opakowań?
Zatem wybór optymalnych opakowań w znaczącym stopniu wpływa na koszt wysyłki. Różnica nie przekracza w większości przypadków kilku złotych. Jednak sklepy mogą wysyłać nawet 100 paczek dziennie, co może przekładać się na dziesiątki tysięcy oszczędności w ciągu roku. Z drugiej strony, obniżenie ceny produktu choćby o złotówkę może przyciągnąć nowych klientów. W internecie konkurencja jest bardzo duża, a cena to kluczowy czynnik wyboru sklepu.
Jak zatem oszczędzać na wysyłaniu paczek? Na początek sprawdź, czy nie popełniasz jednego z popularnych błędów:
- Wykorzystywanie starych kartonów, często o przypadkowych wymiarach. W ten sposób całkowicie tracisz kontrolę nad rozmiarem przesyłki, a jej każdorazowe mierzenie czy docinanie i to strata coraz droższego czasu pracy.
- Oklejanie kartonu dużą ilością taśmy lub folii. Każda taka warstwa ma określoną grubość, co niebezpiecznie przybliża Cię do dopuszczalnej granicy, a oprócz tego naraża na ryzyko dopłaty od firmy kurierskiej.
- Nietrzymanie się dopuszczalnych wymiarów paczek dla danego kuriera. Jak widać w powyższych tabelkach, ustalenia każdej firmy są inne.
- Nieprzemyślane układanie produktów. Jeśli prowadzisz sklep, warto pogrupować swoje produkty pod względem ich wymiaru. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dopasować karton bądź skorzystać z programów które na podstawie parametrów produktu są w stanie dobrać najmniejszy pasujący karton.
Najlepszym rozwiązaniem jest jednak zakup dedykowanych kartonów dla danego przewoźnika. Takie grupowanie przyśpiesza proces pakowania i zapobiega popełnianiu niepotrzebnych błędów.
Uniwersalne kartony do wysyłki dla każdego!
Średnie i duże firmy wiedzą, jak duże oszczędności przynosi kontrola wymiarów kartonów z przesyłkami wysyłanych do klientów. Dlatego też stawiają na gotowe produkty, dostosowane do wymagań przewoźników na polskim rynku.
Przykładem takiego dostawcy może być HEYKAPAK. Z łatwością dopasujesz dostępne tam wymiary do swoich produktów. W ten sposób ilość niezapełnionego miejsca będzie minimalna, co przyniesie dodatkowe oszczędności na wypełniaczach.
Jednak najważniejszą zaletą takiego rozwiązania jest dostęp do kartonów o konkretnych wymiarach. Pakowacz nie musi się zastanawiać, jakie wymiary paczki będą optymalne, ale pobiera z magazynu karton najbardziej zbliżony rozmiarami do wysyłanej paczki.
Można skorzystać też z kartonów dopasowanych gabarytowo zarówno do wariantu C, jak i B. Jak? Dzięki dodatkowym bigom wystarczy naciąć narożniki by te pudła z regulowaną wysokością zmniejszyły swoje wymiary!
Nie jesteś pewien, które z opakowań sprawdzą się w Twojej firmie? Istnieją przecież kartony wzmacniane 5-warstwowe, mniejsze kartony wykrojnikowe czy duże pudła paletowe… W takiej sytuacji możesz napisać do dostawcy. Ma on najczęściej duże doświadczenie w zakresie pakowania różnych produktów – doradzi Ci, jaki typ opakowań będzie najlepszy!
Materiał reklamowy partnera