Właściciele e-sklepów stają przed licznymi wyzwaniami, takimi jak zarządzanie dostawami, współpraca z producentami, codzienne realizowanie zamówień oraz obsługa zwrotów i reklamacji. W obliczu tych zadań często trudno znaleźć czas na skuteczny content marketing. Dowiedz się, jak tworzyć wartościowe treści do e-commerce, które nie tylko przyciągną nowych klientów, lecz także zwiększą ich lojalność wobec Twojego sklepu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak samodzielnie tworzyć treści do e-commerce,
- jak mądrze wykorzystywać AI do rozbudowywania contentu,
- jak zachować regularność publikacji w e-sklepie,
- jak tworzyć skuteczne treści, kiedy masz mało czasu.
Content kontra CX
Często spotykanym scenariuszem jest sytuacja, w której użytkownik wchodzi na stronę internetową i natrafia na gąszcz tekstu. Przyczyną jest zazwyczaj chęć optymalizacji SEO, aby zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach. W tym celu „produkuje się” jak najdłuższe treści, jak najbardziej nasycone słowami kluczowymi.
Zastanawiasz się, jak to wpływa na doświadczenie klienta? Niestety, negatywnie. Nikt nie ma ochoty przebrnąć przez 10 tys. znaków na temat wełnianych płaszczy czy energooszczędnych żarówek (lub czegokolwiek, co sprzedajesz). W erze sztucznej inteligencji łatwo jest wygenerować taki tekst, ale zdecydowanie odradzam to rozwiązanie. Klienci nie lubią i nie chcą przewijać długich treści na stronie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czy to oznacza, że należy zrezygnować z AI albo rozbudowy tekstu? Zdecydowanie nie! Ale są lepsze sposoby na wykorzystanie sztucznej inteligencji, szczególnie jeśli Twój czas na content marketing jest ograniczony.
Nie trać czasu, zastosuj 2 w 1
Dwa w jednym, czyli content, który pozycjonuje sklep w wyszukiwarce i skutecznie sprzedaje użytkownikom Twoje produkty. Jakie treści pomogą realizować takie cele? Opisy produktów zoptymalizowane pod SEO, czyli takie, które zawierają słowa kluczowe istotne dla wyszukiwarek, np. „buty sportowe do biegania” zamiast ogólnikowego „buty”. Takie słowa kluczowe nie tylko zwiększają widoczność w wyszukiwarkach, lecz także podkreślają korzyści dla klienta i pomagają rozwiązać jego problemy.
Korzystaj z pomocy AI
Tworzenie contentu wysokiej jakości to czasochłonny proces, a potrzeby w tym zakresie są ogromne. Jak przyśpieszyć produkcję treści bez utraty jakości? Odpowiedzią może być sztuczna inteligencja, w tym darmowe narzędzia, takie jak popularny ChatGPT. AI może znacznie ułatwić generowanie pomysłów, pisanie tekstów, a nawet ich optymalizację pod kątem zaangażowania odbiorców.
Pomysły na treści
To naturalne, że brakuje Ci pomysłów na artykuły blogowe, posty do social mediów, opisy kategorii itp. W takiej sytuacji wystarczy proste polecenie do ChatGPT, np.: „Prowadzę sklep z damską bielizną. Najważniejsze wartości mojej marki to: szycie na miarę i produkcja od A do Z w Polsce. Zaproponuj mi 20 tematów postów na Instagrama, które zaangażują użytkowników i zachęcą ich do zakupu”.
Wskazówka
Im więcej informacji o swojej marce podasz, tym konkretniejsze będą propozycje sztucznej inteligencji.
Generowanie tekstu
Nie musisz się ograniczać tylko do pomysłów – AI może także pisać gotowe teksty. Po uzyskaniu tematów możesz zlecić sztucznej inteligencji wygenerowanie konkretnych treści. Wpisz polecenie: „Na podstawie tych tematów wygeneruj posty na Instagrama, które będą angażować użytkowników”. W ten sposób w ciągu kilku minut możesz mieć gotowy content na cały miesiąc.
Wskazówka
Treści generowane przez AI mogą być bardzo pomocne, ale nie zawsze będą idealne. Czasem mogą zawierać błędy merytoryczne, gramatyczne lub stylistyczne. Warto więc przeglądać je krytycznie i poprawiać. Można również prowadzić dialog z narzędziem i udzielać mu informacji zwrotnej – AI się nauczy i z czasem będzie generować coraz lepsze propozycje.
Planuj content
Blog, newsletter, posty na Instagrama, Facebooka, TikToka, opisy kategorii i produktów… Okazuje się, że co miesiąc masz do stworzenia naprawdę dużo treści, a do tego ciągle musisz wracać do ich aktualizacji. Aby uporządkować ten proces, najlepiej zaplanować content z góry na cały miesiąc. Warto także za jednym razem generować większe partie treści, takie jak artykuły blogowe. Gotowe narzędzia, np. popularne systemy CMS (np. WordPress), pozwalają ustawić daty publikacji.
Wskazówka
Skorzystaj z terminarza w Meta Business Suite, żeby zaplanować posty na Facebooku i Instagramie, tak aby publikowały się regularnie, co kilka dni. Kluczowa jest tu systematyczność – postaraj się zamieszczać treści dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzięki temu utrzymasz zaangażowanie odbiorców.
Twórz treści, które zawsze będą „świeże”
Jeśli brakuje Ci czasu na pisanie, warto zainwestować w tzw. evergreen content (z ang. wiecznie zielone treści). To artykuły, które długo pozostają aktualne, a co za tym idzie: przez bardzo długi okres sprowadzają ruch do Twojego sklepu. Dzięki temu inwestujesz czas tylko raz, a korzyści czerpiesz przez lata.
Wskazówka
Jeśli nie masz w swoim kalendarzu przestrzeni na częste aktualizacje treści, nie skupiaj się na swoim blogu na takich kwestiach jak zmiany prawne czy trendy. Unikaj także stosowania dat (np. artykuł „Najlepsze klimatyzatory w 2024” po nowym roku nie przyciągnie już ruchu).
Przykład
Evergreen content to przede wszystkim poradniki, słowniczki branżowe, instrukcje użytkowania Twoich produktów. Jeśli prowadzisz sklep ze sprzętem kuchennym, skup się na takich artykułach jak: „Zalety i wady naczyń z kamionki”, „5 zastosowań maszynki do mięsa” lub „Co to jest garnek rzymski?”.
Stosuj miCrocopy
Microcopy, czyli microcopywriting, to niewielkie treści umieszczone na Twojej stronie, które mogą mieć duży wpływ na doświadczenia użytkowników. To teksty widoczne na przyciskach, w formularzach kontaktowych czy komunikatach, które pojawiają się np. po złożeniu zamówienia. Choć często są niezauważalne na pierwszy rzut oka, mogą znacząco poprawić komfort korzystania z Twojej strony. Optymalizacja treści na stronie nie musi być spektakularna. Na początek możesz przejrzeć właśnie te drobne, ale bardzo istotne komunikaty.
Stosuj recykling
Recykling odnosi się do treści, które mogą dostać nowe życie. Szybciej jest np. rozbudować starsze wpisy blogowe i zaktualizować informacje, niż pisać je od zera.
Innym sprawdzonym sposobem jest tzw. repurposing (z ang. ponowne przeznaczenie). Możesz zmienić format treści, żeby wykorzystać je na kilka sposobów. Wystarczy, że wrzucisz tekst artykułu blogowego do ChatGPT, a ten wygeneruje dla Ciebie np. pomysły na posty do mediów społecznościowych. Dzięki takiemu podejściu jedna treść może mieć wiele form, a Ty nie musisz za każdym razem tworzyć wszystkiego od podstaw.
Zapamiętaj
Recykling ułatwia regularne publikowanie treści, dlatego nie musisz poświęcać aż tyle czasu na budowanie zasięgów i zaangażowania odbiorców.
Wskazówka
Unikaj kopiowania tej samej treści jeden do jednego na różnych platformach. Na każdej z nich możesz wykorzystać tekst w inny sposób, np.:
- artykuł blogowy na stronę sklepu,
- krótkie, zwięzłe posty na Facebooka,
- infografiki na firmowy profil na Instagrama,
- chwytliwy cytat z linkiem do pełnej treści na X (Twittera),
- streszczenie artykułu w kilku punktach do newslettera – najlepiej z wezwaniem do działania na końcu, np. „Kupuję w promocyjnej cenie”.
Jeśli chcesz się dowiedzieć, które kanały komunikacji są najczęściej wybierane przez klientów na polskim rynku, spójrz na poniższy wykres. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć ich preferencje i dostosować do nich swoje działania.
Jakie są najpopularniejsze kanały komunikacji z klientem na polskim rynku
Źródło: „Kondycja rynku content marketing w Polsce. Podsumowanie wyników badania 2023” – raport Stowarzyszenia Content Marketing Polska,
Rób content z opinii klientów
Aż 45% badanych uważa, że na wiarygodność sklepu wpływają opinie klientów1. To jednak nie tylko kwestia zaufania. Odpowiednio zaprezentowane, np. w formie estetycznych grafik, opinie mogą stać się atrakcyjnym materiałem na posty w social mediach. To tzw. social proof, czyli dowód społeczny, że inni kupili już Twoje produkty i są zadowoleni z obsługi oraz jakości.
Wskazówka
Nie możesz tak po prostu robić screenów opinii i ich wykorzystywać. Zgodnie z prawem musisz mieć na to zgodę klienta. Jak ją zdobyć? Możesz indywidualnie skontaktować się z klientem i o nią poprosić, ale… To czasochłonne i niestety mało skuteczne. Większość osób w ogóle nie odpowie. Wygodniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie w regulaminie sklepu informacji o zgodzie na wykorzystywanie, powielanie, rozpowszechnianie, publiczne udostępnianie i przekazywanie opinii.
Shoppable content
Wiadomo, że treści w Twoim sklepie internetowym docelowo mają sprzedawać. Shoppable content (z ang. treść możliwa do kupienia) ułatwia ten proces. To np. interaktywne posty w social mediach, galerie produktowe na stronie internetowej czy nawet artykuły blogowe z wbudowanymi linkami do produktów. Dzięki wykorzystaniu tych elementów skracasz proces decyzyjny klienta, który po zobaczeniu towaru na zdjęciu lub wideo może szybko sfinalizować zakup.
Wskazówka
Shoppable content to świetne rozwiązanie, gdy borykasz się z problemem porzuconych koszyków. Jeżeli prowadzisz sklep na WooCommerce, możesz skorzystać z wtyczki LookBook for WooCommerce. Dzięki niej oznaczysz produkty bezpośrednio na zdjęciach, a klienci będą mogli sfinalizować zakup w zaledwie kilka kliknięć.
Podsumowanie
Jak widzisz, tworzenie skutecznych treści do e-commerce nie musi wiązać się z ogromnymi kosztami czy wielkim nakładem czasu. Dzięki odpowiedniemu planowaniu, wykorzystywaniu narzędzi AI i stosowaniu strategii takich jak recykling możesz samodzielnie optymalizować content do Twojego sklepu internetowego i budować stabilną widoczność w wyszukiwarkach. Pamiętaj, że content to najlepszy i relatywnie najtańszy środek do realizacji nadrzędnych celów, czyli zwiększania sprzedaży i budowania silnej pozycji na rynku.
- „E-commerce w Polsce 2023” – raport Gemiusa,