Mobify zwiększa przychody o 0,5 mln dol. w skali roku, gdy skrócił czas ładowania o zaledwie 100 milisekund. Szokujące, prawda? Szybko działający sklep internetowy to nawet o połowę konwersji więcej i poprawa współczynnika odrzuceń nawet o 90%. Zanim jednak wyobrazisz sobie ten ogromny wzrost w swoim biznesie – zwróć uwagę, że szybkość to tylko jedna z wielu korzyści płynących ze współpracy z dobrze dobranym partnerem w obszarze hostingu. Jakie są pozostałe?

Hosting to nie tylko wybór serwera
Rolą Twojego hostingodawcy nie jest wyłącznie dostarczanie odpowiedniej pojemności serwera, domeny czy certyfikatu SSL. Tym, co powinien zaproponować, są wartości, które będą Cię prowadzić prosto do sukcesu. Te powinny się wyrażać w jego wsparciu na kolejnych etapach, które przechodzisz w e-commerce.
- Rozwijasz się i szukasz inspiracji. Wsparcie dobrej firmy hostingowej zaczyna się, zanim jeszcze założysz sklep. Najlepsze i najaktywniejsze firmy na rynku działają już na tym etapie, dostarczając – zazwyczaj bezpłatnie – webinary, e-booki, obszerne publikacje blogowe.
- Rejestrujesz domenę. Znalezienie dobrej domeny .pl graniczy z cudem… chyba że postawisz na partnera, który zapewnia ponadprzeciętnie funkcjonalne wyszukiwarki domen. Na przykład takie, które same szukają tłumaczeń proponowanych słów generycznych na obce języki i synonimów.
- Uruchamiasz e-sklep. Na tym etapie liczy się proste i szybkie uruchomienie serwera. Najlepiej na początek bezpłatnie, aby przekonać się, jak dobrze działa dane środowisko i czy jesteś zadowolony z panelu i dostępnych funkcji. Początkującym przydadzą się kreatory i autoinstalatory.
- Prowadzisz e-sklep. Tutaj liczy się zdolność do płynnej obsługi dużego ruchu. Szybki serwer sprzyja konwersjom oraz minimalizacji odrzuceń, ale poza wydajnością liczy się także bezpieczeństwo danych, np. częstotliwość wykonywania kopii zapasowej czy czas jej przechowywania.
- Osiągasz coraz lepsze efekty. Hosting może pomóc w uzyskiwaniu lepszych rezultatów, np. przez wykonanie audytu, który pozwala wychwycić szybko obszary do poprawy Twojej strony lub sklepu.
Badania rynkowe – co się liczy dla właścicieli i twórców?
Jako jeden z wiodących operatorów cyber_Folks przeprowadziło badanie, co jest ważne dla właścicieli i twórców sklepów. Badanie objęło blisko 300 respondentów. Najwięcej osób jako kluczowe cechy wskazało:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- krótki czas ładowania witryny,
- automatyczne kopie zapasowe,
- kompetencje supportu.
Krótki czas ładowania sklepu
Im szybciej będzie się ładował Twój sklep, tym szybciej użytkownik zobaczy interesujące go produkty, a to – jak sam pewnie się domyślasz – poprawia współczynnik konwersji. Dlatego podczas poszukiwań hostingu zwróć uwagę na opinie o wydajności, benchmarki oraz studia przypadków.
Kluczowe technologie, które będą sprzyjać zarówno szybkości (czas ładowania strony dla pojedynczego użytkownika), jak i wydajności (zdolność do obsłużenia wielu użytkowników w krótkim czasie), to m.in:
- Szybki serwer WWW. Jednym z najlepszych rozwiązań jest LiteSpeed z technologią LiteSpeed Cache. Dzięki niej możesz w prosty sposób, w oparciu o bezpłatny plugin do WordPressa, znacznie poprawić czas wczytywania witryny. Kiedy ktoś wchodzi na stronę Twojego sklepu, serwer często musi wykonać wiele skryptów, aby „wiedzieć”, jak ma wyglądać ostatecznie kod HTML strony, który prześle do użytkownika. Cache pozwala, obrazowo mówiąc, zrobić „zdjęcie” raz wyrenderowanej strony i serwować je w statycznej formie, co jest kilkukrotnie szybsze.
- Redis lub Memcached – baza danych „na sterydach”. Redis to technologia cache’owania obiektowego, które pozwala przechowywać wyniki zapytań SQL w pamięci RAM tak, że nie muszą one być ponownie wykonywane. Korzyści są znaczne: strona na WordPressie ze sklepem WooCommerce (motyw: Storefront) wykonuje 25 zapytań do bazy po każdym wejściu. Kiedy uruchomisz Redis – będzie to zaledwie pięć zapytań!
- DNS Anycast. Technologia ta w uproszczeniu oznacza, że firma hostingowa ma wiele serwerów DNS w różnych lokalizacjach. Przykładowo cyberfolks.pl utrzymuje serwery na sześciu kontynentach, dzięki czemu na zapytanie o domenę odpowiada ten, który jest najbliżej użytkownika. Oszczędności mogą sięgać 90 milisekund.
Dlaczego szybkość sklepu jest taka ważna?
Badania publikowane w sieci pokazują, że szybkość sklepu wpływa zarówno na konwersję, jak i na współczynnik odrzuceń. Na wykresie na następnej stronie wyraźnie widać, jak bardzo rośnie ten ostatni wraz z wydłużaniem się czasu wczytywania strony.
Bezpieczeństwo danych w sklepie
To oczywiście rozległy temat, dlatego w tym artykule zaakcentuję tylko jeden z obszarów bezpieczeństwa – kopie zapasowe. Mówiąc o nich, warto rozważyć kilka aspektów. Pod względem częstotliwości ich robienia większość operatorów jest podobna. Obiecują codzienne kopie… ale wymagaj więcej, bo to po prostu za mało dla bezpieczeństwa Twojego sklepu!
W dobrym hostingu kopie mogą być wykonywane nawet kilka razy dziennie, a jeszcze ważniejsze może okazać się to, jak długo są przechowywane. Firmy różnią się, jeżeli chodzi o czas dostępności kopii zapasowej.
Ważna jest również kwestia, jak przywrócić kopię zapasową. Czy możesz zrobić to samodzielnie w swoim panelu klienta?
Dobry system kopii zapasowych ma co najmniej kilka zalet dla Twojego sklepu internetowego:
- Spokojniejsza praca. Nawet, gdy się pomylisz i np. nadpiszesz plik, zawsze masz kopię zapasową.
- Bezpieczeństwo danych. W razie nawet poważnej awarii nie stracisz zamówień z całego dnia – dzięki częstemu backupowi narażone są co najwyżej zamówienia z ostatnich godzin, a nie z całej doby.
- Udany urlop. Tak, dokładnie! Jedziesz daleko na trzy tygodnie? Baw się dobrze, bo jeśli cokolwiek stanie się ze sklepem, to wiesz, że masz dostępną wersję sprzed wyjazdu.
Obsługa klienta
Hosting z dobrym wsparciem klienta to najbardziej zróżnicowana kwestia wyboru dostawcy hostingu. Test obsługi możesz wykonać samodzielnie – zadzwonić na infolinię lub zadać pytanie na czacie. Spytaj o cokolwiek, np. o wspomniany wyżej czas przechowywania kopii zapasowej albo o zmianę wersji PHP dla Twojej strony.
Spytaj i… włącz stoper! Czas uzyskania odpowiedzi to zaledwie początek tego, co zdecyduje o jej ocenie. Test warto powtórzyć kilkukrotnie.
Istnieją również inne istotne elementy, na które dobrze jest zwrócić uwagę, i są one ważniejsze niż czas odpowiedzi specjalisty. W dłuższej perspektywie kluczowe jest to, czy firmie w jakikolwiek sposób zależy na sprawdzeniu, czy rozmowa była dla Ciebie satysfakcjonująca. Czy wykonuje ona jakiekolwiek badania satysfakcji po kontakcie z obsługą? Czy reaguje na Twoje zadowolenie lub niezadowolenie?
Najlepsi operatorzy stosują usystematyzowane badania satysfakcji. Powszechne „gwiazdki” są lepsze niż nic. Ale lepiej, kiedy firma działa na bazie jednej z metod przyjętych na całym świecie, np. net promoter score (NPS) lub customer effort score (CES). Przykładowo cyberfolks.pl opiera się na NPS, a informacja o nocie NPS w ciągu 0,2 s trafia do kierownika zespołu, który Cię obsługiwał, co pozwala na szybką reakcję.
Przykładowe dodatki, dzięki którym łatwiej prowadzić sklep
Zwróć uwagę na dodatkowe, oferowane przez najlepszych dostawców funkcje, które rzeczywiście Ci się przydadzą i po prostu pomogą na Twojej drodze biznesowej.
Oto trzy ciekawe przykłady:
- Audyt semantyczny strony. Audyt strony to specjalna funkcja wspierająca sklep internetowy pod kątem podstawowych parametrów dobrej witryny. Od ręki możesz zweryfikować metatagi, opisy obrazków czy szybkość ładowania strony. Przykładowo w cyberfolks.pl audyt możesz wykonać bezpłatnie, a poza podstawowymi informacjami optymalizacyjnymi dostarcza on wskazówek na temat wpływu treści na zachowania użytkowników (analiza semantyczna).
- Generator polityki prywatności. Polityka prywatności to dzisiaj konieczny element, obecny na niemal każdej stronie WWW. Dzięki gotowej polityce prywatności łatwiej i szybciej wystartujesz ze sklepem.
- Kreator nazw. Dobra domena.pl jest trudna do rejestracji. Kreator nazw pozwoli, po wpisaniu słowa kluczowego, na wyszukanie nazwy opartej o synonimy i tłumaczenia na popularne języki. W ten sposób łatwiej namierzysz ciekawą nazwę firmy i od razu sprawdzisz, czy odpowiednia domena jest wolna.
Podsumowanie
Wybór hostingu dla sklepu to więcej niż wybór technologii – to także wybór filozofii działania. Dobra firma hostingowa potrafi nie tylko zapewnić bezpieczeństwo i wydajność sprzyjającą konwersjom, lecz także dostarczyć inspiracji i narzędzi przydatnych na różnych etapach działania Twojego sklepu.
Materiał partnera