Sukces w e-commerce mierzy się zadowoleniem klienta. To ono przekłada się finalnie na wzrost zamówień, wartość koszyka zakupowego i rentowność biznesu. Walutą tego sukcesu jest czas: realizacji zamówień, doręczenia przesyłki, zwrotu towaru. Asem w rękawie prężnie działających e-sklepów stają się dobre zaplecze IT oraz integracja systemów, z których biznes korzysta. Dlaczego?
Przywołajmy ścieżkę zakupową klienta: złożenie zamówienia (e-sklep lub marketplace), które pojawia się w systemie sprzedażowym, przekazanie do realizacji w magazynie, wygenerowanie dokumentów magazynowych, faktury lub paragonu oraz listu przewozowego dla kuriera. Po drodze następuje szereg działań osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy oraz szereg sekwencji w systemach informatycznych wykorzystywanych w firmie. Jeśli takich zamówień jest 20 lub 50, zajmuje to kilka godzin, a co, jeśli jest ich kilkaset dziennie? Przy każdym zamówieniu konieczna jest wymiana danych pomiędzy obsługą klienta czy sprzedażą, księgowością, magazynem a spedytorem. Właściciele e-sklepów nie od razu wiedzą, że gwarant sukcesu to współpraca wszystkich tych systemów oraz automatyzacja kluczowych procesów, aby funkcjonowały efektywniej.
Zapamiętaj
Automatyzacja przepływu informacji pomiędzy różnymi działami firmy to ogromna oszczędność czasu i optymalizacja kosztów. Szczególnie ważna jest synchronizacja danych pomiędzy systemem sprzedażowym a WMS. Gwarantuje większą wydajność operacyjną: każda informacja o zamówieniu, dostawie, aktualizacji stanu magazynowego, zwrocie lub reklamacji jest automatycznie wymieniana pomiędzy systemami.
Dane o klientach, dostawcach, zamówieniach, produktach, stanach magazynowych powinny być dostępne łatwo i na bieżąco. Proces, który uruchamia klient, składając zamówienie, angażuje obsługę klienta i magazyn. System zarządzania magazynem (WMS AVOCADO Packing) zapewnia kontrolę wszystkich procesów: od przyjęcia zamówienia, przez szybką i właściwą kompletację, po nadanie przesyłki i monitoring jej drogi do klienta oraz obsługę posprzedażową.
Dzięki synchronizacji danych np. proces zwrotu może zostać obsłużony sprawniej i na podstawie numeru listu przewozowego przesyłki powstaje od razu korekta do faktury zamówienia w systemie sprzedażowym. To oszczędność czasu i kosztów oraz gwarancja pełnej informacji w obu systemach.
Zapamiętaj
Korzyści z integracji systemu sprzedażowego z WMS:
- obsługa magazynu do wielu kanałów sprzedaży (integracje z platformami sprzedażowymi PrestaShop, Magento, Shoper, IdoSell, WooCommerce, Allegro),
- automatyzacja procesów i wiele rodzajów kompletacji zamówień,
- kompleksowe zarządzanie zamówieniami, zwrotami i reklamacjami,
- integracje z kurierami i spedytorami.
Na końcu ścieżki zakupowej klienta jest dostawa zamówienia.
Przykład
Przywołam przykład rodzimej firmy z branży odzieżowej, specjalizującej się w produkcji dżinsów i obuwia. Przy wolumenie ok. 1 tys. wysyłek dziennie wdrożyliśmy u klienta aplikację AVOCADO Shipping, automatyzującą nadawanie listów przewozowych i integrującą systemy ERP i WMS z systemami większości spedytorów na rynku. Głównym celem było obniżenie kosztów wysyłki o mniej więcej 2 zł na paczce, co przy tym wolumenie poskutkowało ogromną oszczędnością. Usprawnienie procesu umożliwiło firmie realizację od 8 tys. do 14 tys. wysyłek miesięcznie. Dodatkowo w momencie wydruku etykiety dla kuriera umożliwiliśmy w aplikacji jednoczesny wydruk formularza zwrotu Zalando.
Materiał partnera