Prowadzisz restaurację? Klub fitness? A może sprzedajesz stacjonarnie? Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby rozwinąć swój biznes i zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidywalnych sytuacji? Sprawdź, jak zacząć działać w e-commerce i wyjść ze swoją ofertą do klientów online, którzy właśnie w internecie szukają Twoich produktów. Nauczony wydarzeniami związanymi z COVID-19, podpowiadam, jak skutecznie sprzedawać nawet w dobie kryzysu epidemicznego.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak rozwinąć firmy z różnych branż przez sprzedaż w internecie,
- jak zaplanować wejście w e-commerce,
- jaką przewagę daje dostępność online,
- jaki budżet musisz przeznaczyć na rozpoczęcie e-sprzedaży.
Rok 2020 stał się rokiem nieprzewidywalnym. Wiele biznesów, które do tej pory nie przeszły transformacji cyfrowej, musiało się zderzyć z rzeczywistością ukształtowaną przez COVID-19. Świat się zmienił, a wraz z nim nawyki zakupowe milionów kupujących. Od wielu lat słyszymy, że kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Rynek to gra i właśnie w tym roku karty zostały wyłożone na stół i padło słowo „sprawdzam”.
Według prognoz portalu Statista przychody na rynku e-commerce w 2020 r. wzrosną o 17%. To potwierdza, że branża pozostaje w trendzie wzrostowym i rozwija się mimo kryzysu w innych sektorach.
ZAINSPIRUJ SIĘ!
Przykład lokalnej firmy cateringowej
Zamknięte restauracje, odwołane wesela, komunie i imprezy firmowe. Twój biznes zatrzymał się wraz z ogłoszeniem obostrzeń. Przed firmą stoi 10 samochodów, które normalnie powinny być w trasie. Na pokładzie zespół 20-osobowy. Jak wejście w e-commerce może Ci pomóc?
W sieci możesz zagwarantować usługę dostawy pojedynczych posiłków na wskazany adres. Gdy uruchomisz e-commerce i dodasz swoje produkty do sklepu internetowego, dasz klientom możliwość zamówienia jedzenia do pracy czy do domu. Dzięki płatnościom online zrealizujesz wyłącznie zamówienia opłacone z góry i ograniczysz obrót gotówką. Dodatkowo, aby zautomatyzować procesy i zapewnić sobie stały przychód, będziesz mógł zaproponować swoim klientom plan subskrypcyjny.
Przykład salonu fryzjerskiego
Salony fryzjerskie i kosmetyczne zamknięte, a w nich uwięzione tysiące produktów, które w normalnym trybie pracy powinny być zużywane na bieżąco. W produktach z kolei zamrożone są dziesiątki tysięcy złotych, gdy tymczasem opłaty za wynajem lokali zostały jedynie minimalnie obniżone. Co w takiej sytuacji daje Ci działalność e-commerce?
Jeśli oferujesz swoje produkty i usługi online, masz możliwość zorganizowania wyprzedaży lub stworzenia indywidualnej oferty dla swoich stałych klientów. Odbiór towaru może się odbywać na miejscu, w salonie lub za pośrednictwem kurierów. Z inicjatywą wychodzi również InPost z usługą Podaj Dalej, dzięki której można nadać i odebrać przesyłkę w tej samej maszynie w atrakcyjnej cenie. Możesz również rozpocząć sprzedaż bonów prezentowych lub specjalnych pakietów usług do wykorzystania w określonym czasie. Dzięki temu rozwiązaniu odbierający zamówienia będą mogli zostać stałymi klientami korzystającymi z zabiegów.
Przykład sieci sklepów spożywczych
Prowadzona przez Ciebie sieć sklepów może stać się siecią punktów odbioru, dzięki czemu zakupy będą dla Twoich klientów wygodniejsze i szybsze. Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż online, będziesz musiał zadbać o zaawansowaną obsługę sklepów stacjonarnych oraz integrację platformy e-commerce ze stanami magazynowymi w poszczególnych punktach i kwestie fiskalizacji. Dzięki możliwości integracji e-commerce z POS możesz w pełni zautomatyzować procesy sprzedaży. Gdy pozwolisz kupującym na wybór daty i godziny odbioru zamówienia, skrócisz kolejki i będziesz mógł skutecznie zarządzać wolumenem sprzedaży. Twój system musi być gotowy na pełną multikanałowość. Takie funkcje zagwarantują platformy Shopify Plus oraz Magento.
Przygotowani zyskują!
Oto kilka faktów potwierdzających słuszność obecności firmy w branży e-commerce:
- Super-Pharm – e-commerce w ciągu dwóch miesięcy (marzec i kwiecień 2020 r.) osiągnął taki wynik jak w całym 2019 r. Kanał online odpowiada za ponad 20% całej sprzedaży sieci.
- Drive Intermarché – rozwiązanie jest dostępne w 38 sklepach sieci Intermarché, cieszy się popularnością wśród klientów i przynosi zyski.
- Spośród chińskich konsumentów o 56% więcej niż przed rokiem kupuje artykuły spożywcze online.
- W kwietniu 2020 r. liczba nowych sklepów internetowych w serwisie Ceneo.pl zwiększyła się o 23% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
- Herbapol Lublin SA otworzył nowy sklep internetowy.
- Podczas kwarantanny swoje pierwsze zakupy w sieci zaliczyło 20% Polaków.
- Od początku pandemii w Polsce powstało niemal 1700 nowych e-sklepów.
- Sieć Stokrotka uruchomiła e-sklep działający w formule zamów i odbierz.
Jak krok po kroku zaplanować wejście w e-commerce
Przyszłość e-commerce jest jasna. Zanim jednak wsiądziesz do tego wagonu, czeka Cię długa droga, na której będziesz zmuszony podejmować wiele decyzji. Jeśli planujesz przeniesienie biznesu do internetu, musisz być przygotowany na ciężką pracę.
Jak skutecznie i bez ponoszenia ogromnych kosztów wdrażać automatyzacje
Czy automatyzacja jest dla każdego w e-commerce? A może to domena tylko dużych firm z odpowiednimi zasobami finansowymi? Przez długi czas, zwłaszcza w małych sklepach internetowych, powszechna była opinia, że są to narzędzia drogie i z tego powodu – również trudno dostępne. To jednak mit. Weź udział w szkoleniu i dowiedz się, w jakich procesach możesz skorzystać z dobrodziejstw automatyzacji oraz sztucznej inteligencji w swoim e-commerce.
1. Wybór produktu do sprzedaży
Przy założeniu, że prowadzisz z powodzeniem działalność stacjonarną, jeden z głównych punktów planu masz już za sobą – wybór produktu do sprzedaży. Nieważne, czy zarządzasz sklepem stacjonarnym z pasmanterią, salonem fryzjerskim, czy lokalną firmą cateringową – oferujesz produkty lub usługi, które cieszą się popytem.
2. Badanie rynku i atrakcyjności oferty
Gdy masz dostęp do kontaktów i towarów, możesz szybko zweryfikować, czy Twoje wejście w e-commerce będzie dla Ciebie korzystne. Skontaktuj się ze swoimi klientami i poinformuj ich o uruchomieniu sprzedaży online. Zweryfikuj swój pomysł z ich pomocą, a następnie zestaw wyniki z globalnym zapotrzebowaniem.
Wskazówka
Oceń potencjalną wielkość rynku z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi, takich jak: planer słów kluczowych (ads.google.com), Senuto (www.senuto.com) czy Google Trends (trends.google.com).
3. Analiza konkurencji
Kolejnym etapem będzie przeanalizowanie konkurencji. Po wejściu w e-commerce zwiększy się zarówno grono Twoich potencjalnych klientów, jak i Twoja konkurencja. Pamiętaj: jej istnienie oznacza, że jest popyt na Twój produkt.
Jeżeli swoje produkty sprzedajesz lokalnie bądź jesteś właścicielem sieci sklepów, o Twojej przewadze może zdecydować możliwość odbioru w punkcie. Jak wskazują dane, podczas izolacji największym powodzeniem wśród klientów cieszyła się opcja zakupów online wraz z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Pamiętaj, że takie nawyki pozostaną na długo – nawet po ustabilizowaniu się sytuacji i zakończeniu pandemii.
Przykład
Po wprowadzeniu limitu osób na metr kwadratowy tworzyły się przed sklepami gigantyczne kolejki. Klienci sieci Castorama mogli zamówić niezbędne produkty online, a po otrzymaniu wiadomości o skompletowaniu zamówienia – odebrać je w ciągu 5 min od dotarcia przed sklep, nawet bez wchodzenia do środka (sprzedawcy dostarczali zakupy na parking). Wiele firm stworzyło specjalne punkty odbioru, w których wydawano zamówienia złożone w e-sklepie.
4. Analiza SWOT
Kolejnym krokiem powinno być określenie swoich mocnych i słabych stron – da Ci to pogląd na to, co musisz jeszcze zrobić, żeby osiągnąć sukces. Poznaj również swoje szanse i zagrożenia – pozwoli Ci to określić sytuacje, które będziesz mógł wykorzystać na swoją korzyść lub których będziesz musiał unikać. Zidentyfikuj swoje kluczowe atuty i słabości i wybierz najistotniejsze cechy, które mają kluczowe znaczenie dla Twojego planu.
5. Analiza potrzeb
Następnie wskaż potrzeby klientów, które powinien zaspokoić Twój e-sklep. Wyznacz cele biznesowe, określ strategię, budżet, umiejętności swoje lub swojego zespołu, niezbędne funkcje platformy e-commerce oraz harmonogram prac.
Po zakończeniu części strategicznej poznasz:
- swój produkt,
- potencjał produktu,
- swoją konkurencję,
- sposób sprzedaży,
- wymagane funkcje platformy e-commerce,
- swoje mocne i słabe strony,
- swoje szanse i zagrożenia,
- swoje potrzeby.
Ze znajomością przynajmniej powyższych możesz przystąpić do kluczowych czynności, a mianowicie: konsultacji, wyboru platformy sprzedażowej i realizacji swojego pomysłu. Pamiętaj: plan to dopiero początek.
Którą platformę wybrać?
W opisie planowania wdrożenia skupię się na wybranych, najpopularniejszych platformach sprzedażowych, tj. Shopify, WooCommerce oraz Magento.
1. Shopify
Shopify to największa na świecie platforma SaaS, na której powstało już ponad 1,228 mln sklepów internetowych w 175 krajach, a liczba wdrożeń stale rośnie.
Cechują ją elastyczność, szybkość reagowania na zmiany w e-commerce, krótki time to market (TTM – czas wprowadzenia produktu na rynek) oraz rozbudowany app store –który obecnie liczy ponad 4 tys. aplikacji. Platforma została zaprojektowana w taki sposób, aby nie angażować użytkownika w kwestie techniczne, dzięki czemu może on się skupić na rozwoju swojego asortymentu i sprzedaży. Sklep na Shopify uruchomisz łatwo, bez dodatkowych kosztów i kłopotów z serwerami. Platforma to SaaS, więc do jej obsługi nie potrzebujesz wiedzy technicznej – całe oprogramowanie, rozwój i hosting zapewnia dostawca oprogramowania.
Shopify w Polsce
Na dzień 18 czerwca 2020 r. w Polsce istnieją 1383 sklepy oparte na platformie Shopify. Liczba ta może nie wydawać się duża, ale jeżeli przyjrzysz się trendowi, dostrzeżesz potencjał rozwoju.
Shopify w Polsce jest platformą wschodzącą, a jej dynamiczny rozwój na naszym rynku mamy jeszcze przed sobą.
Na potwierdzenie, że Shopify jest platformą wartą uwagi, prezentuję również dane dotyczące liczby wdrożeń z jej użyciem na rynku niemieckim oraz w USA – tam również pozostaje ona w trendzie wzrostowym.
Przykład
Przykłady sklepów na Shopify:
- www.beautyboxbyklp.com,
- www.lestello.pl,
- www.rent.decathlon.pl,
- www.303avenue.pl,
- www.tagomago.pl.
Koszty wdrożenia sklepu na Shopify
Jeśli zdecydujesz się na wybór platformy Shopify, na koszty wdrożenia będą się składać:
- analiza przedwdrożeniowa,
- licencja,
- projekt sklepu,
- wdrożenie sklepu,
- konfiguracje,
- integracje,
- aplikacje,
- testy.
Całkowity koszt wdrożenia możliwy jest do oszacowania jedynie po przeprowadzeniu analizy przedwdrożeniowej i zbadaniu wszystkich aspektów mających wpływ na czas operacji, a także potrzeb klienta. W wielu przypadkach dopiero po wynikach analizy można zaproponować klientowi adekwatne rozwiązania i ich cenę.
Mimo to pytanie o koszt wdrożenia często pojawia się już na pierwszym spotkaniu klienta z agencją. Wówczas można jedynie podać szacunkowe koszty – od 7 tys. zł do 500 tys. zł.
2. WooCommerce
Kolejną z analizowanych platform jest WooCommerce. Z tego rozwiązania korzysta ponad 1,437 mln osób, jednak nie można dokładnie określić, ile z nich prowadzi sprzedaż jako sklep internetowy, ponieważ część użytkowników wykorzystuje oprogramowanie WordPressa do budowania stron firmowych i zarządzania treścią. Bez wątpienia jednak udział platformy w rynku jest duży.
WooCommerce to nic innego jak dodatek do WordPressa, umożliwiający sprzedaż produktów. Jest to system typu open source, który można w pełni konfigurować. Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, będziesz musiał pamiętać o kwestiach technicznych, serwerach czy usługach programistycznych. Wybór tego systemu będzie w dużej mierze zależał od Twoich potrzeb, jednak obecnie można zauważyć globalny spadek zainteresowania tym rozwiązaniem. Należy pamiętać, że WooCommerce nie jest odrębną platformą sklepową, co może ograniczać jego rozwój.
Przykład
Przykłady sklepów działających na WooCommerce:
- www.szyjemysukienki.pl,
- www.gurunanda.com,
- www.zdrovi.pl.
Koszty wdrożenia sklepu na WooCommerce
Jeśli wybierzesz WooCommerce, na koszty wdrożenia będą się składać:
- analiza przedwdrożeniowa,
- koszty serwera,
- projekt sklepu,
- wdrożenie sklepu,
- konfiguracje,
- integracje,
- aplikacje,
- testy,
- koszty administracyjne.
Na rynku można spotkać wiele agencji, które wykonują proste sklepy na WooCommerce już od 2 tys. zł. Ostateczna cena jest uzależniona od potrzeb wynikających z briefu oraz funkcji koniecznych do wdrożenia. Do stałych kosztów należy doliczyć utrzymanie serwera oraz koszty programistyczne związane ze wsparciem i rozwojem sklepu.
3. Magento
Magento to platforma typu open source, którą możesz w pełni dopasować do swoich potrzeb. System gwarantuje elastyczność i daje użytkownikowi pełną kontrolę nad funkcjami, wyglądem i zawartością sklepu. Platforma jednak wymaga doświadczonego zespołu, który będzie Cię wspierał w jej rozwijaniu, a to prowadzi do większych nakładów finansowych. Należy liczyć się również z kosztami utrzymania serwera oraz aktualizacji, bieżącego wsparcia i rozwoju. Na Magento działa ok. 130 tys. sklepów, a nowi użytkownicy coraz rzadziej wybierają to rozwiązanie.
Przykład
Przykłady sklepów działających na Magento:
- www.castorama.pl,
- www.superpharm.pl,
- www.prettylittlething.com.
Koszty wdrożenia sklepu na Magento
Jeśli zdecydujesz się na wybór platformy Magento, na koszty wdrożenia będą się składać:
- analiza przedwdrożeniowa,
- licencja,
- koszty serwera,
- projekt sklepu,
- wdrożenie sklepu,
- konfiguracje,
- integracje,
- aplikacje,
- testy,
- koszty administracyjne.
Istnieje wiele czynników wpływających na ostateczny koszt wdrożenia sklepu na Magento. Dlatego już we wstępnej fazie dostarcz agencji, z którą zamierzasz przeprowadzić wdrożenie, szczegółową specyfikację i wymagania – ich przygotowanie możesz zlecić swojemu zespołowi.
Całość zostanie zestawiona z wiedzą i doświadczeniem agencji, co znacznie przyśpieszy proces analizy. Łączny koszt wdrożenia może wynieść od 50 tys. zł do kilku milionów.
Jaki budżet musisz przewidzieć?
Jeśli zdecydujesz się na wejście w e-commerce, oprócz wyznaczenia swoich celów biznesowych będziesz musiał również określić środki, jakimi dysponujesz – dzięki temu łatwiej będzie Ci dobrać platformę. Oczywiście swoje potrzeby będziesz musiał dopasować do budżetu lub odwrotnie. Co możesz zrobić z określoną sumą? Sprawdź w tabeli.
Podsumowanie
Decyzja o wejściu w e-commerce powinna zostać poprzedzona gruntowną analizą, która zagwarantuje dobór odpowiednich systemów oraz zapewni pożądany rozwój Twojego biznesu. Obecność w internecie staje się standardem, do którego powinni dążyć wszyscy sprzedający. Szacuje się, że obecnie 77% populacji Polski przegląda internet, z czego 61% robi tam zakupy1. Prognozy wskazują, że rynek e-commerce
stale rośnie, a kupujących online gwałtownie przybywa. Przeniesienie Twojego biznesu do sieci da Ci możliwość sprzedawania produktów lub usług wszędzie i o każdej porze.
1. „European Ecommerce Report. 2019 edition” – raport Ecommerce Europe, dostęp online: https://bit.ly/2YtuKz7.