W wyniku emisji akcji platforma Pora na Pola zwiększyła sprzedaż o ponad 40%, a spółka Ogen zebrała od 592 inwestorów blisko 1,4 mln zł. Na pewnym etapie działania swojej firmy z pewnością zaczniesz się zastanawiać, jak przyśpieszyć jej rozwój i szybko zwiększyć skalę biznesu. Rozwiązaniem może być equity crowdfunding, czyli udziałowe finansowanie społecznościowe.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest equity crowdfunding,
- jakie są pozafinansowe korzyści z crowdfundingu udziałowego,
- jakie wymogi formalne musisz spełnić, żeby wyemitować akcje,
- jak krok po kroku przebiega proces emisji akcji.
Do tej pory w Polsce emisję akcji przez equity crowdfunding przeprowadziło ponad 100 firm. Większość z nich pozyskała kapitał, a kilkunastu udało się zebrać nawet ponad 1 mln zł. Wśród nich znalazło się paru przedstawicieli rynku e-commerce oferujących zarówno usługi, jak i produkty.
Czym jest equity crowdfunding (ECF)?
Emisję akcji można przeprowadzić samemu lub przez jedną z krajowych platform, które są niczym Allegro do pozyskiwania kapitału. Zgodnie opinią Komisji Nadzoru Finansowego z kwietnia 2020 r. mogą one legalnie prezentować oferty potencjalnym inwestorom. Spółka emituje akcje, które będą stanowić procent jej kapitału, a dowolna osoba może je kupić i stać się wspólnikiem. Limit, jaki Komisja ustanowiła dla polskiego rynku, to 1 mln euro rocznie, czyli ok. 4 mln zł co 12 miesięcy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z perspektywy inwestora mechanizm zakupu akcji jest prosty i podobny do wspierania innowacyjnych projektów albo dokładania się do wydania płyty ulubionego artysty w tradycyjnym crowdfundingu. Zakup udziałów odbywa się przez internet, bez konieczności zakładania rachunku w biurze maklerskim.
Minimalna kwota wkładu od inwestora może być bardzo niska i wynosić zaledwie 50 zł przy pierwszej emisji. Wydawać by się mogło, że to niewiele, jednak na tym polega moc finansowania społecznościowego. Jeden inwestor, który wesprze Cię małą sumą, stanie się dodatkowo Twoim ambasadorem oraz stałym klientem dzięki zaoferowanym mu zniżkom. Jeśli zdobędziesz kilkuset takich udziałowców, zyskasz świetny potencjał działań promocyjnych.
Dla jakich firm?
W Wielkiej Brytanii, gdzie ECF działa z powodzeniem od wielu lat, emisję przeprowadzają zarówno spółki na etapie wczesnego wdrożenia, jak i te zatrudniające kilkuset pracowników. W Polsce to ciągle nowy model finansowania. Dużo efektywniej pozyskują tu kapitał firmy, które na rynku działają co najmniej rok czy dwa i udowodniły, że potrafią generować wzrost sprzedaży i przychodu.
Dla sklepu internetowego emisja udziałów to także szansa na zwiększenie przychodów, ponieważ w ramach dodatku do akcji często oferuje się inwestorom rabaty na produkty, testowanie produktów czy wręcz wpływ na kreowanie oferty.
Pozafinansowe korzyści z crowdfundingu udziałowego
Crowdfunding udziałowy zapewnia firmom dużo większe korzyści niż tylko dopływ gotówki.
1. Wzrost zasięgu marki
W okresie emisji akcji zyskujesz ciekawy temat do zainteresowania mediów swoją marką. Standardem są reklamy w mediach społecznościowych, ale istotne jest też wsparcie PR-owe np. spersonalizowane wysyłki influencerskie, wywiady czy sesje AMA (ask me anything) na grupach w social mediach.
PAMIĘTAJ
Na co dzień skupiasz się przede wszystkim na promocji produktów, które oferujesz. Tymczasem w czasie akcji crowdfundingu udziałowego celem jest przede wszystkim zbudowanie lub wzmocnienie marki Twojego e-sklepu.
2. Większa sprzedaż
Wspomniany szum mediowy ma też wpływ na sprzedaż Twoich produktów, a więc wspiera biznes.
PRZYKŁAD
W efekcie emisji akcji e-sklep Pora na Pola zwiększył sprzedaż o ponad 40% w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku. Znaczący wzrost sprzedaży odnotowała też spółka Ogen, która zebrała od 592 inwestorów blisko 1,4 mln zł.
3. Silny partner
Zwiększona liczba publikacji na temat Twojego biznesu w mediach to także szansa na przyciągnięcie silnego partnera. Być może zainteresujesz w ten sposób branżowego inwestora, zdobędziesz nowych dostawców i poszerzysz swoją ofertę. Jedno jest pewne: Twój biznes zwróci na siebie uwagę odbiorców zarówno B2C, jak i B2B. Może to być także świetna okazja do powiązania kapitałowego kluczowych kontrahentów spółki, przykładowo dostawców, partnerów lub podwykonawców. Znane są też przypadki pozyskania członków rady nadzorczej, którzy nie tylko podnieśli prestiż spółki, lecz także stali się jej świetnymi ambasadorami na rynku.
4. Lojalni klienci
Zbiórka społecznościowa to sposób na zwiększenie lojalności obecnych klientów. Jeśli zdecydują się oni na objęcie akcji Twojego sklepu, będą mieć dodatkową motywację do robienia zakupów właśnie w nim. I wspomną o tym znajomym. To naturalne: im większa sprzedaż, tym większy zysk, który w przyszłości do nich wróci. Czy to w postaci dywidendy, czy przy sprzedaży akcji.
5. Wycena biznesu
Crowdfunding udziałowy zapewni Ci solidną wycenę biznesu. Sukces emisji akcji to podwaliny pod dalsze pozyskiwanie funduszy – czy to na rynku kapitałowym, czy od funduszy venture capital. Zdarza się, że jeszcze w trakcie akcji crowdfundingowej pojawiają się inwestorzy zainteresowani udziałem w kolejnej rundzie finansowania spółki.
Wymogi formalne emisji akcji
Sam proces zakupu akcji przez inwestorów jest prosty, ale cała emisja wymaga odpowiednich przygotowań. Istnieje też kilka wymogów formalnych, które trzeba spełnić. Crowdfunding udziałowy to emisja akcji, co oznacza, że do jego przeprowadzenia potrzebujesz spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej.
WSKAZÓWKA
Jeśli dotychczas prowadziłeś biznes w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, konieczna będzie rejestracja nowego podmiotu. Często w ramach opłaty wstępnej platformy crowdfundingowe pomagają przejść ten proces. Jeśli masz już inną spółkę prawa handlowego, możesz ją też przekształcić.
Każdą publiczną emisję akcji musisz zgłosić do Komisji Nadzoru Finansowego.
Strategia emisji akcji krok po kroku
Poza spełnieniem kwestii formalnych emisja akcji wymaga też działania zgodnie z odpowiednim planem.
1. Określenie wielkości zbiórki
Najważniejsze pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć, dotyczy tego, po co potrzebujesz dodatkowego kapitału. W jaki sposób zamierzasz go zainwestować? A w związku z tym jaką kwotę chcesz pozyskać?
WSKAZÓWKA
Zamiast starać się od razu zebrać 4 mln zł, bo taki jest limit zbiórki, lepiej ustalić kwotę, która pozwoli osiągnąć pierwszy wyznaczony cel i za pół roku czy za rok przeprowadzić kolejną emisję, podczas której pokażesz, że udało Ci się zrealizować poprzednie założenia.
2. Dokonanie wyceny spółki
Przed rozpoczęciem emisji powinieneś dokonać rzetelnej i obiektywnej wyceny swojej spółki, tzw. pre-money valuation.
WSKAZÓWKA
Jeśli przeszacujesz wartość spółki, prawdopodobnie odstraszysz inwestorów i emisja zakończy się niepowodzeniem. Natomiast jeśli oddasz za dużo udziałów na wczesnym etapie, popełnisz błąd. Planuj emisję czy współpracę z funduszami. Najlepiej skorzystaj z pomocy specjalisty, którego mogą polecić Ci platformy.
3. Określenie celów zbiórki
Przyszli inwestorzy powinni znać Twoje plany na przyszłość. Na co zamierzasz przeznaczyć ich kapitał? Na ekspansję międzynarodową, dalsze nakłady na reklamę i marketing w Polsce, a może na inwestycje w logistykę? Jeśli chcesz pozyskać kapitał z zewnątrz, musisz mieć pomysł na dalszy rozwój swojego biznesu i na to, co zrobisz z nowymi środkami.
4. Określenie zasad wyjścia z inwestycji
Dla przyszłych akcjonariuszy ważną kwestią jest też wyjście z inwestycji. Przemyśl, czy planujesz w przyszłości debiut na NewConnect lub GPW. Czy zamierzasz pozyskać większego inwestora, który wykupi mniejszościowych udziałowców? A może w perspektywie kilku lat zamierzasz wypracowywać zysk i wypłacać dywidendę?
Ile to kosztuje?
Koszty kampanii crowdfundingowej zależą od kwoty, którą chcesz pozyskać. To prosta matematyka: wyższa kwota to więcej inwestorów – więcej odbiorców, do których musisz dotrzeć z komunikatem. Do opłaty wstępnej (na ogół od 25 tys. zł w wypadku emisji o wartości poniżej 1 mln zł) należy doliczyć prowizję od rzeczywiście zebranej kwoty – ta waha się zazwyczaj od 5,5% do 6,9% (im większa kwota, tym mniejsza prowizja). W ramach opłaty wstępnej dobre platformy oferują wsparcie prawnika, który doradzi, jaką drogę wybrać i co kiedy należy zrobić, oraz poleci pakiet narzędzi, np. platformy do kreowania i edytowania strony emisji, do monitoringu wzmianek w internecie czy do przeprowadzania webinarów, a także zestaw poradników czy spotkania z inwestorami.
WSKAZÓWKA
Wydatki na marketing zależą wyłącznie od Ciebie. Jednak emitenci, którzy z sukcesem pozyskali kapitał od inwestorów, kilka procent zebranej kwoty przeznaczyli na reklamę i PR. W Polsce tylko w jednym przypadku nie wydano ani złotówki, a emisja zajęła ledwie 24 godz. – była to emisja ratunkowa Wisły Kraków w lutym 2019 r.
Crowdfunding udziałowy – tak jak każda inna forma pozyskiwania finansowania – wymaga i nakładów pracy, i wydatków. Niemniej jeśli chcesz wznieść swój biznes na wyższy poziom, a równocześnie zyskać dopływ kapitału i klientów, jest to droga, którą warto rozważyć.