Media Markt czuje się zagrożony, Allegro przyspiesza międzynarodową ekspansję i wprowadza nowe rozwiązania, Polska Grupa Górnicza handluje węglem internetowo, eBay zapowiada nowe otwarcie na polskim rynku, Furgonetka tworzy system zakupów bez rejestracji i logowania, Grzegorz Krychowiak sprzedaje kosmetyki, Klarna przejmuje porównywarkę cenową, a Polacy na e-zakupach sprawdzają opinie innych klientów. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.

Media Markt czuje się zagrożony
Spółka E Net Production, która dostarcza Media Markt Saturn technologię dla platform e-commerce, ma zostać przejęta przez firmę Terg – właściciela m.in. sieci Media Expert, Electro i Avans. Jak donosi „Puls Biznesu”, sytuacja ta niepokoi Media Markt i innych przedsiębiorców, którzy obawiają się, że dotychczasowe umowy mogą zostać wypowiedziane i będą musieli budować od podstaw własne platformy sprzedażowe. Firmy ślą pisma do Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który musi wyrazić zgodę na przejęcie E Net Production przez Terg.
Ponad 2,5 tys. klientów kupiło węgiel internetowo
11 marca PGG umożliwiła klientom indywidualnym zakup pięciu ton węgla luzem w sklepie internetowym spółki (z odbiorem bezpośrednio od producenta). W trakcie półtora tygodnia z tej możliwości skorzystało ponad 2,5 tys. klientów, do których trafiło 12,7 tys. ton węgla. Oferta jest adresowana głównie do klientów mieszkających w dalszej odległości od kopalń PGG, którzy na co dzień nie mogą zaopatrywać się bezpośrednio w kopalnianych punktach sprzedaży. Po złożeniu zamówienia nabywcy otrzymują pocztą elektroniczną informacje o warunkach odbioru i terminie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Poszerzyliśmy ofertę sprzedaży dla gospodarstw domowych, umożliwiając nabywanie węgla dla celów ogrzewania domów w dużo korzystniejszych cenach. Wojna na Ukrainie wywołuje działania o charakterze spekulacyjnym. Dlatego też konieczne było szybkie zareagowanie i umożliwienie klientom indywidualnym nabywanie węgla luzem bezpośrednio na kopalniach za pomocą sklepu internetowego. Cały czas pracujemy nad rozbudową systemu oraz wprowadzamy nowe narzędzia wsparcia, w tym specjalną komunikację w mediach społecznościowych, aby na bieżąco informować klientów o naszych działaniach – mówi Tomasz Rogala, prezes Polskiej Grupy Górniczej.
eBay stawia na język polski
Platforma eBay jest już od kilku lat obecna na polskim rynku, ale teraz chce się bardziej zaangażować. Na początek firma wprowadziła funkcję automatycznego tłumaczenia ofert na język polski. Wykorzystuje do tego rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, które tłumaczą treści widniejące na stronie, uwzględniając przy tym unikalność i złożoność języka. Zmiany mają ułatwić użytkownikom przeszukiwanie ofert oraz umożliwić kontakt w języku polskim ze sprzedawcami. Przy okazji zostały też udostępnione specjalne podstrony serwisu, które prezentują produkty z całej Europy.
– W Polsce jest ponad 22 mln kupujących, dostępność internetu to około 92%, a okres pandemii zwiększył odsetek osób kupujących online. Nasza platforma jest już w Polsce od kilku lat, ale teraz będzie to dla nas nowe otwarcie i zaledwie pierwszy krok rozwojowy na tym rynku. Tłumaczenie ofert na język polski stanowiło dla nas duże wyzwanie. Sporo na tym polu udało się zrobić, ale na pewno jeszcze wiele przed nami w tej kwestii pozostało. Zmiana języka implikuje również inne rzeczy. Polacy będą mieli teraz dostęp w swoim własnym języku do portfolio dużych sprzedawców m.in. z Hiszpanii, Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, co ułatwi również kwestie logistyczne dla klientów – mówi Paolo Levoni, Senior Director EU Cross Border Trade eBay.
Klarna przejmuje porównywarkę cenową PriceRunner
Klarna, największy w Europie fintech (założony przez Sebastiana Siemiątkowskiego), poinformowała o finalizacji przejęcia porównywarki cenowej PriceRunner. Do zespołu firmy dołączyło ponad 200 pracowników ze Szwecji, Norwegii i Danii. Dzięki przejęciu porównywarki Klarna wprowadzi nowe funkcje do swojej aplikacji mobilnej – m.in. możliwość przeglądania produktów, porównywania ich cen oraz czytania recenzji. Partnerzy detaliczni firmy mają w ten sposób skorzystać ze zwiększonego ruchu w strukturach swojej sieci.
Międzynarodowa ekspansja Allegro nabiera tempa
Allegro finalizuje transakcję przejęcia Grupy Mall oraz WE|DO. Integracja ma sprawić, że 70 milionów potencjalnych klientów z Europy Środkowo-Wschodniej uzyska dostęp do szerokiego wyboru produktów, a 135 tys. sprzedawców będzie mogło skorzystać z możliwości wystawienia oferty w jednym miejscu i sprzedawania w całym regionie.
– Grupa kontynuuje europejską ekspansję. Nie tak dawno temu Allegro udostępniło swoją platformę klientom i sprzedawcom z całej Unii Europejskiej, zapewniając im najwyższej klasy wygodę zakupów. Dzisiaj, razem z Grupą Mall i WE|DO, finalizujemy transakcję, która umocni pozycję powiększonej grupy jako platformy pierwszego wyboru w całej Europie Środkowo-Wschodniej i poza nią. Lokalni sprzedawcy mogą stać się teraz sprzedawcami międzynarodowymi, a klienci będą korzystać z możliwie najlepszych ofert. Do tej pory nie było gracza w handlu internetowym, który oferowałby tak szeroki wybór w tak konkurencyjnych cenach w całym regionie – mówi François Nuyts, prezes Allegro.
W ostatnich dniach Allegro poinformowało również o kolejnych zmianach dla sprzedających:
- Wprowadzono możliwość sprzedaży zestawów produktów (kilka różnych produktów lub kilka sztuk tego samego).
- W zakładce „zamówienia” pojawił się status „wstrzymane” (widoczny tylko dla sprzedających). Wyświetli się on wówczas, gdy system podczas przygotowania wysyłki zauważy błąd – na przykład nieprawidłowy adres odbiorcy albo awarię automatów paczkowych.
- W panelu „jakość mojej sprzedaży” wprowadzono nowe raporty: „oferty z godziną wysyłki tego samego dnia” oraz „późna godzina wysyłki tego samego dnia”.
- 1 kwietnia rozpoczęto program „Zacznij sprzedaż z Allegro Smart!”. W jego ramach nowi sprzedający w łatwy sposób zyskają oznaczenie „Smart!” w swoich ofertach.
Na e-zakupach liczą się opinie
Santander Consumer Bank opublikował najnowsze badanie „Bezpieczni na e-zakupach 2022”. Wynika z niego, że 80 proc. Polaków (z każdej grupy wiekowej) kupowało w internecie w zeszłym roku. Decyzję o zakupie w danym e-sklepie najwięcej osób podejmuje na podstawie opinii innych klientów (65 proc.), następnie konsumenci biorą pod uwagę ceny towarów (58 proc.), rzadko natomiast weryfikują sklep np. przez sprawdzenie zabezpieczeń strony (22 proc.). Co ciekawe, aż 58 proc. badanych stwierdziło, że ceny znacznie niższe od rynkowych wzbudziłyby ich czujność i mogłyby sprawić, że zrezygnowaliby z zakupu.
– Poza wymienionymi czynnościami ankietowani często mówili o tym, że przed zakupem zapoznają się z warunkami zwrotu i reklamacji (41 proc.) oraz szukają najtańszej formy dostawy (39 proc.). Widać, że respondentom zależy też na szybkości usługi. 34 proc. wskazało, że przed złożeniem zamówienia sprawdzają w jakim czasie dotrze do nich upragniona przesyłka. Niestety, nie przykładamy tej samej wagi do kwestii bezpieczeństwa. Mimo że weryfikujemy opinie innych klientów o sprzedawcy, regulamin e-sklepu czyta już tylko co czwarty z nas (25 proc.), a jeszcze mniej osób sprawdza dane rejestrowe firmy czy zabezpieczenia na stronie sprzedawcy (w obu przypadkach 22 proc.) – mówi Ewelina Krzynowy, dyrektor ds. sprzedaży internetowej z Santander Consumer Banku.
Reprezentant Polski promuje kosmetyki
W czwartek (7 kwietnia) na rynek weszła nowa linia kosmetyków dla mężczyzn – The Men by Grzegorz Krychowiak. Wraz z jej premierą rusza sklep internetowy marki. W ofercie znajdują się krem do twarzy, balsam stylizacyjny do brody, żel pod prysznic, olejek do brody i zarostu oraz szampon do włosów. „Jeszcze w tym roku firma planuje dystrybucję na całą Polskę, a w kolejnych latach stawia sobie za cel ekspansję na Europę” – czytamy w komunikacie spółki Lajuu, która nawiązała współpracę z Grzegorzem Krychowiakiem.
Portmonetka od Furgonetki, czyli zakupy bez rejestracji
Firma Furgonetka, która działa na rynku dostaw, wprowadziła Portmonetkę – systemu typu „fast checkout”, dzięki któremu e-sklepy zaoferują klientom możliwość dokonania szybkiego zakupu bez potrzeby rejestracji i logowania. Narzędzie ma rozwiązać problem porzucania koszyków zakupowych przez klientów, którzy nie chcą zakładać kont.
Konsument będzie musiał podać jedynie niezbędne dane (adres dostawy, sposób wysyłki czy metodę płatności), a zakupy będą realizowane za pomocą już posiadanego konta – np. Google, Wp.pl, Onet.pl, Allegro czy Apple. Z kolei sprzedawcy dzięki Portmonetce będą mogli zaproponować metody wysyłki produktów od 12 firm kurierskich i sposoby płatności od 5 największych dostawców w Polsce.
– Jak pokazują dane duńskiej firmy Baymard Institute, specjalizującej się w analizowaniu rynku e-commerce, obecnie blisko aż 70 proc. wizyt w e-sklepach kończy się porzuceniem koszyka, a jedną z głównych przyczyn rezygnowania z zakupu jest konieczność założenia konta. Wydawałoby się, że tak prozaiczny powód nie powinien mieć wpływu na intencje konsumentów, a tymczasem wskazało go aż 24 proc. respondentów. Przekładając to na realia – jeśli ktoś musi przejść proces rejestracji, aby dokonać zakupu, to woli ten sam produkt znaleźć w marketplace, w którym już ma konto. W ten sposób nieobecne w nim e-sklepy tracą wielu klientów i jest to tylko jeden z wielu powodów. Postanowiliśmy zatem stworzyć rozwiązanie, które pozwoli właścicielom e-sklepów zaoferować swoim klientom doświadczenie znane im z największych platform – mówi Grzegorz Mencel, product owner w firmie Furgonetka.
Warto posłuchać:
Jakub Gierszyński: E-Commerce niejedno ma imię.
Oskar Lipiński: Customer Experience – jak je dobrze robić?
Warto wziąć udział:
- Do 10 do kwietnia 2022 r. trwa głosowanie internautów na „Kobietę e-commerce”.
- 12 kwietnia szkolenie online: Google Ads dla e-commerce w 2022 roku. Najważniejsze zmiany i sprawdzone strategie rozwoju kampanii. 2022 r. przynosi sporo usprawnień i zmian w Google Ads. Przekonasz się, jak w praktyce można wykorzystać standardowe kampanie shoppingowe, a kiedy zdecydować się na kampanie Performance Max. Dowiesz się, jak budować strukturę kampanii „searchowych” w oparciu o lejek sprzedażowy i jak dostosowywać do nich cele. A w końcu, jak planować ścieżkę zakupową Twojego klienta i prowadzić go za rękę przy pomocy kampanii świadomościowych na YouTubie lub w sieci GDN.
- Oczko! 14 kwietnia w Warszawie odbędzie się 21. edycja Targów eHandlu, największe wydarzenie dla sprzedających online w Europie Centralnej. 150 stoisk i 4 sceny. Redakcję M+ i EwP spotkasz na stoisku E2.3 tuż przy wejściu, przy scenie A.
- 26 kwietnia szkolenie online: Skuteczna promocja na TikToku. Jak wykorzystać potencjał aplikacji w marketingu i e-commerce. TikTok to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się platforma społecznościowa na świecie. W 2021 roku przekroczyła miliard użytkowników. W Europie z aplikacji korzysta 100 mln aktywnych użytkowników, w tym w Polsce ponad 8,5 mln użytkowników powyżej 18 roku życia. Podczas szkolenia dowiesz się, jak sprawić, by TikTok stał się efektywnym kanałem marketingowym dla marki osobistej, małej i średniej marki, firmy lub e-sklepu. Poznasz inspiracje i przykłady z różnych branż.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.