Konrad Zach
Do planowania podziału działań istotnych w budowaniu kanału e-commerce warto, moim zdaniem, podejść z pokorą. Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie i daje obecnie dostęp do setek tysięcy systemów, platform czy rozwiązań wspierających rozwój sprzedaży online. Również najpopularniejsze serwisy czy social media oferują coraz więcej wartościowych usług, które pomagają w realizacji działań marketingowych, sprzedażowych czy analitycznych. Mnogość tego typu możliwości powoduje, że nierealne jest efektywne korzystanie z ich potencjału bez bardzo wąskiej, eksperckiej wiedzy i bagażu doświadczeń.
Dlatego jeśli planujesz działania związane z uruchomieniem i rozwojem e-commerce w swojej firmie, polecam Ci korzystanie z usług specjalistów czy firm zewnętrznych, wyspecjalizowanych w danej dziedzinie – digital marketingu, social mediach, logistyce czy technologii. Takie podejście daje szanse na zbudowanie zespołu współpracowników o wysokich kompetencjach, który będzie skalowalny wraz ze wzrostem firmy. W wielu obszarach outsourcing kluczowych zasobów jest też zwyczajnie dużo bardziej opłacalny, nawet w początkowej fazie działania biznesu online.
Równie zdecydowanie polecam Ci też pozostawienie na swoich barkach obszaru związanego z obsługą klienta i „ewangelizacją” oferty, zwłaszcza na pierwszym etapie rozwoju biznesu. Pozwoli Ci to na zachowanie pełnej kontroli nad jakością oferowanych produktów czy usług, da możliwość poznawania potrzeb Twoich klientów oraz szybkiego reagowania na sytuacje nietypowe, których w początkowej fazie prowadzenia e-commerce na pewno nie zabraknie.
Katarzyna Bronowska
Wszystko zależy od zasobów, jakie posiadasz wewnątrz firmy.. Jeśli przeniesienie biznesu do internetu wiąże się z całkowitą reorganizacją, warto zwrócić uwagę na poniższe aspekty:
- Zasoby technologiczne. Bardzo istotny aspekt – zwłaszcza jeśli myślisz o otwarciu swojego e-commerce. Mało która firma może sobie pozwolić na rozwój wykwalifikowanego działu IT, który mógłby się zająć technologią e-commerce. To rozwiązanie bardzo kosztowne i ryzykowne. W związku z tym warto poszukać dobrego partnera technologicznego na zewnątrz i ściśle z nim współpracować.
- Marketing. Tutaj wybór zależy od wielkości organizacji – prowadzenie działań marketingowych in-house jest o tyle prostsze, że osoby, które się nimi zajmują, zazwyczaj doskonale znają produkt. Współpraca z zewnętrzną agencją wymaga więcej Twojego zaangażowania, przynajmniej na początku, ale jej efekty mogą być co najmniej tak samo dobre.
- Obsługa klienta. Opiekę nad klientami lepiej zorganizować wewnątrz firmy, zwłaszcza jeśli masz dużą ofertę produktową.
Łukasz Różalski
- Na pewno nie polecam nauki programowania i samodzielnego konfigurowania sklepów open source typu Magento czy PrestaShop. Pozorne oszczędności mogą wpędzić Cię w kłopoty i koszty. Wyobraź sobie, że dodatek, który kupiłeś do sklepu, „się wysypał” i ruch, jaki pozyskujesz, zupełnie nie przekłada się na sprzedaż.
- Na początkowym etapie działalności e-commerce z pewnością warto samodzielnie zajmować się obsługą sprzedaży i wysyłek.
- Na zewnątrz sugeruję zlecać działania performance’owe. Obecnie narzędzia reklamowe są bardzo rozbudowane i zanim nauczysz się nie przepalać budżetów, wydasz więcej pieniędzy, niż wynosi opłata za obsługę przez zewnętrzną firmę. Gdy Twój biznes urośnie i Twoje zyski pozwolą Ci na dalszy rozwój, pomyśl o budowaniu własnego zespołu specjalistów. Ludzie to 50% sukcesu.
- Na początku możesz się skupić na samodzielnym tworzeniu opisów produktów. Scharakteryzuj je dokładnie, dodaj praktyczne informacje, których nie ma Twoja konkurencja. Staraj się podkreślić ich najważniejsze cechy i wynikające z nich korzyści dla klienta.