Umiejętna analiza danych to jeden z kluczowych czynników rozwoju sklepu. Bez wiedzy opartej na faktach Twoje decyzje mogą nie przynieść oczekiwanych efektów w postaci wysokich przychodów. Sprawdź, na jakie dane, miary i raporty zwracać uwagę. Niech współczynnik konwersji w Twoim sklepie tylko rośnie.

Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego warto wdrożyć moduł ulepszonego e-commerce w Google Analytics,
- w jakim miejscu sprawdzisz informacje o zachowaniach użytkowników na poszczególnych etapach koszyka zakupowego,
- jakie dodatkowe narzędzia poza GA warto wykorzystać w pracy nad analizą danych,
- co robić, żeby oszczędzać czas na przygotowywaniu raportów z analizy skuteczności sprzedaży.
Oto lista sprawdzonych narzędzi, których warto używać do analizy i raportowania danych sklepów internetowych.
1. Google Analytics – analizowanie danych e-commerce
Gdy prowadzisz sklep online – a co za tym idzie: najpewniej inwestujesz w płatne reklamy – powinieneś na bieżąco analizować dane, żeby właściwie oceniać efektywność swoich działań i świadomie przeznaczać na nie budżety. Google Analytics (GA) ułatwi Ci to zadanie. To narzędzie pozwala na dokładną analizę zachowań użytkowników w witrynie i daje wiedzę o źródłach ruchu, czyli miejscach, z których trafili oni na Twoją stronę. Dzięki wdrożeniu modułu e-commerce będziesz dostarczać do systemu cenne informacje o transakcjach, które klienci realizują w sklepie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Gdzie szukać danych i jak aktywować wspomniany moduł? Opcja ta nie jest domyślnie włączana przy zakładaniu nowej usługi Google Analytics. Jej uruchomienie wymaga skonfigurowania kodu śledzenia w witrynie. Można to zrobić przez implementację odpowiedniej wtyczki lub wprowadzenie zmiany w kodzie strony. W panelu administracyjnym Google Analytics znajduje się zakładka „Ustawienia e-commerce”. Są tam dostępne dwa rodzaje e-commerce: zwykły oraz ulepszony. Jak sama nazwa wskazuje, ten drugi dostarczy Ci więcej szczegółowych danych dotyczących transakcji, dlatego warto go uruchomić od razu, choć będzie to nieco bardziej skomplikowane.
Zakładka „Ustawienia e-commerce” w panelu Google Analytics
Źródło: Google Analytics
Wskazówka
Do implementacji możesz wykorzystać Google Tag Managera. Podczas przygotowywania datalayera (warstwy danych) z informacjami transakcyjnymi, które chcesz przekazać, zapoznaj się ze specyfikacją Google’a dla programistów (developers.google.com/tag-manager/ecommerce-ga4). Sprawdź, które dane wymagane będą w nowej wersji GA4, aby od razu być przygotowanym na kolejne zmiany.
2. Google Analytics – raport enhanced e-commerce
Dzięki aktywowaniu w sklepie śledzenia ulepszonego e-commerce zyskujesz możliwość analizowania dodatkowych raportów dotyczących transakcji. Pojawią się w one w Google Analytics w zakładce „Konwersje” → „E-commerce”. Sprawdzisz tam m.in. informacje o przychodach ze sprzedaży poszczególnych produktów, średnią wartość zamówienia w sklepie oraz bestsellery, czyli artykuły cieszące się największym zainteresowaniem klientów.
Raport przegląd w module ulepszonego e-commerce
Źródło: Google Analytics
Jakie dokładnie raporty możesz znaleźć w sekcji ulepszonego e-commerce? Zachowania zakupowe, zachowania na etapie realizacji transakcji, skuteczność produktu, skuteczność sprzedaży, skuteczność listy produktów, promocja wewnętrzna, kupon zamówienia, kupon produktu, kod podmiotu stowarzyszonego. Przegląd najciekawszych znajdziesz w ramce poniżej.
3. Google Ads – analiza danych z kampanii
Dane dotyczące kampanii Google Ads oczywiście także znajdują się w Google Analytics, jednak właśnie w panelu reklamowym Google Ads znajdziesz szczegółowe informacje oraz miary, od których zaczyna się analiza wyników. Kolumny przydatne podczas analizy rezultatów e-commerce to m.in.: konwersje, koszt konwersji, współczynnik konwersji, wartość konwersji. Poza standardowymi kolumnami dostępnymi w systemie istnieje również możliwość przygotowania kolumn niestandardowych, z własnymi danymi (np. obliczenie ROAS czy ERS).
Tworzenie kolumn niestandardowych w Google Ads
Źródło: panel Google Ads
Wskazówka
Dane o konkretnych transakcjach z Google Ads można badać dodatkowo w Google Analytics po dodaniu odpowiedniego wymiaru źródło/medium. Analizę możesz rozszerzyć o tematy związane z przychodami w kontekście Google Ads, które zobaczysz na ścieżkach wielokanałowych i w konwersjach wspomaganych.
Raport ze skuteczności sprzedaży dla źródła/medium „google/cpc”
Źródło: Google Analytics
Raport z konwersji wspomaganych
Źródło: Google Analytics
4. Wtyczka Da Vinci Tools
Narzędziem, które ułatwia codzienną pracę z Google Analytics oraz Google Tag Managerem, jest darmowa wtyczka Da Vinci Tools do Google Chrome od Supermetrics (znajdziesz ją w Google Web Store).
Wskazówka
Podczas analizowania danych warto aktywować mapę termiczną. Kolumny znanych raportów w Google Analytics nabiorą dzięki temu kolorów, które ułatwią Ci pracę przy wykresach z dużą ilością informacji.
Raport źródło/medium w Google Analytics po aktywowaniu mapy termicznej
Źródło: Google Analytics
5. Rozszerzenie arkusza kalkulacyjnego Google Sheets – Google Analytics
Dane z Google Analytics można analizować również w arkuszach kalkulacyjnych. Pozwoli na to rozszerzenie Google Sheets – Google Analytics. Gdzie je znajdziesz? W Arkuszach Google’a utwórz nowy arkusz kalkulacyjny. Na poziomie menu wybierz „Dodatki” a następnie „Pobierz dodatki”. Wyszukaj Google Analytics po nazwie i go zainstaluj.
Instalowanie dodatku Google Analytics w Arkuszach Google’a
Źródło: Arkusze Google’a
Dodatek ten umożliwia importowanie danych z GA i tworzenie raportów w Google Sheets. To jeden ze sposobów na zautomatyzowanie raportowania danych. Pozwala na pobranie i wyświetlenie w jednym arkuszu większej liczby kolumn niż w standardowych raportach w Google Analytics.
Po uruchomieniu dodatku do wyboru są trzy opcje: utworzenie nowego raportu, wygenerowanie istniejącego oraz zaplanowanie raportu. Narzędzie umożliwia dopasowanie niestandardowych raportów do potrzeb e-sklepu.
Wskazówka
Warto pamiętać o możliwości raportowania danych z wielu widoków. Dodatkowo możesz za pomocą funkcji i reguł dostępnych w tradycyjnych arkuszach kalkulacyjnych dodawać własne zestawienia danych.
Przykładowy raport przygotowany z użyciem dodatku Google Sheets – Google Analytics
Chcesz „oswoić” Arkusze Google i zwiększyć efektywność działań? Sprawdź kurs wideo „Arkusze Google w marketingu i e-commerce”. To 126 krótkich lekcji wideo pełnych wskazówek, które pomogą Ci od zera opanować Arkusze Google, poprawić efektywność pracy i na bieżąco wyciągać wnioski ze swoich działań. Poznasz ponad 100 formuł z praktycznymi przykładami, które pozwolą Ci zautomatyzować i usprawnić pracę.
6. Google Data Studio – oszczędność czasu podczas raportowania
Last but not least: prawdopodobnie największym ułatwieniem w tworzeniu raportów jest narzędzie od samego Google’a, a mianowicie Google Data Studio. Jedna z jego zalet to możliwość łączenia danych z różnych źródeł. Pozwala na przygotowywanie raportów na różnych poziomach szczegółowości i łatwych do udostępniania.
Wskazówka
W Google Data Studio można przygotować następujące raporty dla e-sklepów:
- ze skuteczności sprzedaży kampanii Google Ads,
- z przepływu użytkowników przez ścieżkę zakupową GA,
- z zestawieniem miar z modułu ulepszonego e-commerce,
- Google Merchandise Store,
- porównujący wyniki rok do roku, miesiąc do miesiąca lub tydzień do tygodnia.
Raport dla handlowców o podstawowych wskaźnikach sprzedaży, szczegółowy raport dla działu marketingowego czy zbiór najważniejszych danych dla osób decyzyjnych w firmie? Przygotowanie tego w Data Studio będzie o wiele mniej czasochłonne.
Wskazówka
Raport Google Merchandise Store zawiera wszystkie najważniejsze wymiary i dane: sesje, dodawanie produktów do koszyka, przychody, współczynnik koszyka do szczegółu jako suma, a także informacje dotyczące produktu lub medium. Dodatkowo pozwala na filtrowanie danych według kategorii urządzenia, kraju, typu użytkownika czy źródła/medium.
Raport Google Merchandise Store w Google Data Studio
Podsumowanie
Google Analytics i inne, dodatkowe narzędzia oraz wtyczki analityczne pozwalają na dokładne badanie ruchu w sklepie, a w szczególności zakupów użytkowników. Dzięki nim możesz sprawdzić, które źródła ruchu, kampanie, a nawet słowa kluczowe realnie przekładają się na sprzedaż, a które – nie do końca. Decyzje oparte na danych pozwolą Ci podejmować świadomie kolejne działania w rozwoju i promocji Twojego sklepu.