Podobno 160 znaków ledwo wystarcza, aby przekazać szczegóły oferty, nie wspominając już nawet o zbudowaniu relacji z klientem. Sprawdź, jak za pomocą wiadomości tekstowej można prowadzić marketing nastawiony na wsparcie sprzedaży internetowej.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób wykorzystać wiadomości SMS-owe w e-commerce,
- na co zwrócić uwagę podczas tworzenia wiadomości tekstowej do klienta,
- jak zachęcać klientów do dialogu z wykorzystaniem odbioru SMS-ów,
- w jaki sposób mierzyć efektywność działań prowadzonych w ramach marketingu SMS-owego.
Wiadomość tekstowa może się stać ważnym elementem ścieżki zakupowej, a zarazem kanałem komunikacji usprawniającym i automatyzującym wiele procesów. Poniżej przedstawimy przykłady tego, jak możesz wykorzystać SMS-y w swoim sklepie internetowym.
1. Przypomnienie o kończącej się promocji
Wyznacznikiem skuteczności SMS-ów jest ich natychmiastowe docieranie do odbiorcy. Wiadomość tekstowa trafia do klienta w ciągu jednej do trzech minut, w zależności do wielkości wysyłki, a odczytywana jest z reguły w mniej niż pięć minut. Czyni ją to niezwykle skuteczną metodą szybkiego powiadamiania oraz prowadzenia akcji marketingowych o ściśle określonych ramach czasowych.
2. Przekierowanie ruchu do sklepu
Choć wiadomości tekstowe odbierane są nawet bez połączenia z internetem, to mogą się stać źródłem ruchu w Twoim sklepie. Adres URL należy jednak odpowiednio przygotować. Najlepiej skrócić go do przystępniejszej formy, np.: www.idz.do/prs19.
WSKAZÓWKA
Do skracanego łącza warto dołączyć parametry UTM, które pozwalają śledzić ruch pochodzący z danej kampanii. To najprostsza forma monitorowania skuteczności marketingu mobilnego, opartego na wiadomościach tekstowych.
Czymś, o czym łatwo zapomnieć, jest możliwość wyświetlenia podglądu linku, który znajduje się w treści wiadomości. Większość aplikacji zarządzających skrzynką odbiorczą na telefonach z Androidem i iOS ma opcję pobierania miniatur. Warto więc zadbać, żeby podgląd linkowanej strony wyświetlał się poprawnie.
3. Kupony, vouchery i kluby lojalnościowe
Jednym ze skutecznych rozwiązań wspierających sprzedaż są kupony rabatowe. Zamiast jednak wysyłać je do wąskiego grona stałych klientów, lepiej poszerzyć grupę odbiorców. Atrakcyjność promocji może ich skłonić do dołączenia do programu lojalnościowego marki.
WSKAZÓWKA
Kupony rabatowe pozwalają na pomiar skuteczności komunikatów SMS-owych. W tym celu należy zastosować unikatowe kody, inne dla każdego odbiorcy. Po zakończonej kampanii wystarczy porównać liczbę wysłanych wiadomości ze zrealizowanymi kuponami.
Rabat jest jednocześnie doskonałą zachętą do wejścia na stronę internetową sklepu i sprawdzenia atrakcyjnej promocji.
4. Budowanie wizerunku marki
Warto pamiętać, że nie każdy komunikat musi sprzedawać. Wiadomość wysłana w czasie świąt czy w dniu urodzin jest okazją do ocieplenia wizerunku oraz wzmocnienia relacji z klientem. Dzięki możliwości automatycznej wysyłki wiadomości określonego dnia lub po upływie wybranego okresu można przygotować przyjemną niespodziankę dla klienta. Jako wartość dodaną do takiego komunikatu można dołączyć kupon czy voucher do wykorzystania przy następnym zamówieniu.
5. Obsługa sprzedaży
Jednym z najważniejszych aspektów obsługi sprzedaży jest sprawne informowanie o postępach dostawy. Jednocześnie zautomatyzowane SMS-y transakcyjne należą do podstawowych rodzajów wiadomości tekstowych wysyłanych masowo.
Dzięki integracjom z systemami obsługi sprzedaży i obsługi klienta wysyłkę powiadomień można zautomatyzować. Uruchomienie integracji jest proste – w większości przypadków opiera się na wyborze odpowiedniego rozwiązania w systemie e-commerce (np. PrestaShop, Magento, WooCommerce, edrone). Następnie należy stworzyć szablon wiadomości z miejscami do automatycznego uzupełnienie (np. numer zamówienia, imię klienta, data i godzina dostawy oraz lista produktów) oraz zatwierdzić warunki wysyłki. Do treści wiadomości z nazwą nadawcy warto dodać także numer, na który można oddzwonić, aby uzyskać więcej szczegółów lub zmienić godzinę dostawy.
Marki, którym zależy na spójności komunikacji, powinny również rozważyć samodzielną wysyłkę wiadomości o nadaniu paczki, aby nie zostawiać tego zadania firmie kurierskiej. Co istotne, przesyłanie SMS-ów informujących o transakcji i procesie zamówienia jest zgodne z postanowieniami RODO – jako część usług świadczonych przez firmę. Powinno być to jednak zaznaczone w polityce prywatności sklepu.
6. Badanie satysfakcji
Ze względu na swoją zwięzłość SMS sprawdza się doskonale do przekazywania podziękowań i innych komunikatów, których zadaniem jest podtrzymywanie relacji z klientem. W tym przypadku wiadomość spełnia jeszcze dodatkową funkcję.
Jeśli dodasz do wiadomości link do formularza, będziesz mógł w prosty sposób zbadać satysfakcję odbiorcy ze świadczonych usług czy oferowanych produktów. Dodatkową zachętą do wzięcia udziału w badaniu mogą być nagroda lub rabat na kolejne zakupy. Wiadomość tekstowa pozwala w ten sposób podtrzymać interakcję z klientem.
7. Dialog z klientem
Nadawca dzięki SMS-om można prowadzić dialog z konsumentem
Dwukierunkowa komunikacja tekstowa jest sposobem na prowadzenie obsługi klienta, zarządzanie zamówieniami, dostawą czy kalendarzem, a nawet realizację ankiet i głosowań. Pozwala także prowadzić zaawansowane kampanie wykorzystujące połączenie przez API.
Podsumowanie
SMS pomimo swoich limitów objętościowych jest skutecznym nośnikiem informacji – zarówno komunikatów sprzedażowych, jak i powiadomień usprawniających proces obsługi klienta. Niewątpliwą zaletą tego kanału jest szybkie docieranie komunikatów bezpośrednio na telefon konsumenta. Jednak nie powinny być one nadużywane, żeby nie przytłoczyć klientów. Podczas wysyłania wiadomości pamiętaj o jej celu, tonie, limicie znaków, wykorzystaniu odpowiednio przygotowanych linków oraz… przede wszystkim o odbiorcy!