Darmowa dostawa jako element strategii e-commerce odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu sprzedaży. To nie tylko atrakcyjna promocja, lecz także ważne narzędzie, które pozwala na utrzymanie już posiadanych klientów oraz pozyskanie nowych. Wymaga przemyślanej strategii i precyzyjnego działania, a błędy w jej organizacji mogą sporo kosztować i nie przynieść spodziewanych efektów.
Oto wskazówki, dzięki którym zoptymalizujesz swoją strategię zarządzania metodami dostaw.
Błąd 1: Brak regularnego oferowania darmowej dostawy
Największym błędem jest niedostrzeganie, jak istotna w budowaniu lojalności klientów jest polityka cenowa w zakresie metod dostawy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
E-konsumenci są bardzo wymagający. Oczekują nie tylko niskich cen produktów, lecz także atrakcyjnych cenowo metod dostaw, co potwierdza raport „E-commerce w Polsce 2023”. W tym badaniu podkreślono także wysoką wrażliwość cenową konsumentów. Zaledwie 2 zł w cenie dostawy zmieniają preferencje zakupowe już 52% klientów. Im większa różnica w kosztach przesyłki, tym większa skłonność do zmiany.
Zapamiętaj
Gemius zwraca uwagę, że wraz ze wzrostem wartości zamówienia rośnie oczekiwanie darmowej dostawy. Już przy wartości 100 zł ponad połowa klientów oczekuje, że dostawa będzie za darmo. Regularne oferowanie tej formy promocji jest kluczowe dla utrzymania przewagi konkurencyjnej, a jej brak może skutkować utratą lojalności.
Błąd 2: Preferowanie promocji cenowych
Badania pokazują, że dla klientów niskie koszty dostawy są równie istotne jak atrakcyjne ceny produktów. Oznacza to, że przewagę konkurencyjną można budować nie tylko z wykorzystaniem polityki cenowej. Co więcej, konkurowanie za pomocą ceny produktów w dłuższej perspektywie może być nieopłacalne i prowadzi do walki cenowej.
Zapamiętaj
Niewielkie różnice w cenie są niezauważalne z punktu widzenia konsumenta, a rabat w zakresie 5–10% przestaje być atrakcyjny. Przeciwieństwo stanowi darmowa dostawa, która postrzegana jest jako okazja i często decyduje o wyborze konkretnego sklepu.
Błąd 3: Ograniczenie darmowej dostawy tylko do weekendu
Według raportu „Trendy na rynku e-commerce w Polsce 2023” najwięcej zamówień online składanych jest w pierwszej części tygodnia. Poniedziałek to dzień, który przoduje w e-sprzedaży. Natomiast w piątek i sobotę następuje spadek zainteresowania e-zakupami. Wynika to z dwóch faktów:
- konsumenci nie lubią czekać zbyt długo na realizację zamówienia i oczekują dostawy w ciągu jednego–dwóch dni, a weekend wydłuża logistykę,
- dni wolne od pracy to czas zakupów stacjonarnych, co potwierdzają liczne analizy – w sobotę wartość paragonów w sklepach offline jest największa.
Dlatego właśnie organizowanie darmowej dostawy jedynie w weekendy może przynieść znacznie mniejszy efekt.
Wskazówka
Warto sprawdzić, w jakie dni Twój e-sklep ma najwięcej zamówień, a także co klienci kupują w poszczególne dni i jaka jest wtedy wartość koszyków. Istotne będzie także to, w które dni pojawiają się zamówienia od nowych, a w które – od powracających klientów. Na tej podstawie najlepiej określisz idealny dzień na darmową dostawę.
Błąd 4: Darmowa dostawa od 0 zł
Oferowanie darmowej dostawy bez minimalnej wartości koszyka może generować wysokie koszty. Warto ustalić kwotę zamówienia, po której przekroczeniu klient otrzymuje bezpłatną dostawę. Idealnie jest skorelować ją ze średnią wartością koszyka, aby zbytnio nie zawyżyć lub zaniżyć progu minimalnego zamówienia kwalifikującego do promocji.
Wskazówka
Im wyższa wartość zamówienia, tym wyższe oczekiwania klientów co do darmowej dostawy. Ustal próg, przy którym oferujesz darmową wysyłkę. W każdej z branż będzie on różny. Warto też zrobić testy i zweryfikować, jaka jest wrażliwość klientów na poszczególne progi i jaka jest ich skłonność do zakupów.
Wybierz najkorzystniejszą cenowo metodę dostawy, aby koszty przesyłki nie wpływały niekorzystnie na marżę. ORLEN Paczka oferuje atrakcyjny cennik bez ukrytych kosztów, dlatego warto wybrać tę usługę jako bezpłatną metodę dostawy w e-sklepie.
Błąd 5: Brak wyróżnienia darmowej dostawy w koszyku
Według badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023” 6 na 10 klientów porzuca koszyk zakupowy. Jakie są tego przyczyny? Aż 8% klientów rezygnuje z zakupu, ponieważ nie znajduje preferowanej metody dostawy. Kolejnych 9% wybiera lepszą ofertę w innym e-sklepie.
Wskazówka
Wielu klientów dodaje produkty do koszyka w różnych sklepach internetowych i porównuje oferty z uwzględnieniem wszystkich kosztów. Dlatego niezwykle istotne jest przykucie uwagi odbiorcy. Umieść metodę dostawy za 0 zł na pierwszym miejscu i wyraźnie ją oznacz, np. wyróżnij kolorem. Dzięki temu zabiegowi użytkownicy nie przeoczą promocji.
Błąd 6: Niewykorzystanie pełnego potencjału
Odpowiednia komunikacja bezpłatnej formy dostawy jest kluczowa dla jej skuteczności. Darmowa dostawa to świetne narzędzie, aby poprawić retencję sklepu i zbudować lojalność klientów. Dlatego promuj ją we wszystkich mediach własnych, takich jak strona WWW, newsletter czy social media, a także w kampanii remarketingowej.
Zadbaj też o odpowiednie promowanie oferty nie tylko wśród już posiadanych klientów.
Wskazówka
Darmowa dostawa to narzędzie przede wszystkim do pozyskania nowych kupujących. Sposobów na dotarcie do nich jest naprawdę wiele. Możesz wykorzystać posty sponsorowane w mediach społecznościowych, kampanie digitalowe czy sieci afiliacyjne. Każda branża i każdy sklep mają swoją specyfikę. Warto testować różne rozwiązania, aby przyciągać nowych klientów darmową dostawą.
Błąd 7: Wybór niewłaściwych metod dostawy
Rynek się zmienia, co widać wyraźnie w analizie struktury sieci automatów paczkowych na polskim rynku. Potwierdza to raport „Automaty paczkowe 2.0: Rozwój, innowacje, przyszłość”, który wskazuje, że już 43% maszyn należy do nowych sieci! ORLEN Paczka posiada 5 tys. automatów paczkowych w całej Polsce i konsekwentnie rozbudowuje swoją sieć.
Zmiana percepcji widoczna jest również w ocenach jakości metod dostawy. Raport „E-commerce w Polsce 2023” pokazuje, że konsumenci doceniają jakość dostaw do różnych automatów paczkowych, a ORLEN Paczka znajduje się na podium najlepiej ocenianych metod dostawy. Potwierdzeniem tych danych jest badanie satysfakcji NPS, w którym ORLEN Paczka w okresie od października 2023 do marca 2024 r. odnotowała świetny wynik 85,8.
Podsumowanie
Darmowa dostawa to nie tylko zmiana ceny przesyłki, ale potężne narzędzie pozwalające na zwiększenie sprzedaży i utrzymanie lojalności klientów. Aby skutecznie je wykorzystać, warto unikać wymienionych błędów i koncentrować się na zapewnianiu klientom wysokiej jakości usług dostawy.
Materiał partnera