„Na podstawie estymacji sprzedaży produktów przez kolejnych siedem dni ustalamy wymagane stany minimalne poszczególnych indeksów” – o specyfice handlu wkładami do drukarek, największych trudnościach i sposobach radzenia sobie z nimi opowiada Grzegorz Drągowski, właściciel sklepu DrTusz.pl.

Jak przez lata rozwijała się powierzchnia magazynowa sklepu DrTusz.pl?
Produkty w naszej firmie mają niewielkie gabaryty i symetryczne opakowania. Dodatkowo dbamy o dużą rotację w magazynie, aby towary rzadko sprzedawane nie zalegały długo na półkach. W związku z tym nasza działalność nie wymaga ogromnej powierzchni magazynowej. Obecnie posiadamy jeden magazyn operacyjny oraz dwa pomocnicze do przechowywania opakowań i zapasów artykułów o problematycznej dostępności.
Jakie czynniki wpływają na ilość i wartość zapasów?
Na podstawie estymacji sprzedaży produktów przez kolejnych siedem dni ustalamy wymagane stany minimalne poszczególnych indeksów. Dzięki temu jesteśmy w stanie utrzymać wysoką rotację i efektywnie zarządzać naszą przestrzenią magazynową.
Jakie są Państwa KPI w logistyce?
W sklepie DrTusz.pl skupiamy się przede wszystkim na terminowości wysyłek. Tusze i tonery potrzebne są zazwyczaj „na już”. Dlatego monitorujemy nie tylko czas od przyjęcia zamówienia do wysłania paczki, lecz także czas dostarczenia przesyłki do odbiorcy docelowego przez kuriera. Zwracamy również uwagę na jakość opakowań. Nasze produkty są zapakowane jednocześnie bezpiecznie i estetycznie.
Z jakich rozwiązań IT korzysta DRTUSZ.PL, żeby efektywnie zarządzać procesami magazynowymi, zapasami i zwrotami?
Korzystamy z autorskiego systemu do zarządzania procesami i ich automatyzacji, który jest zintegrowany z zakupionym rozwiązaniem ERP. Na bieżąco analizujemy wszystko, co się dzieje w firmie, i staramy się dokonywać częstych optymalizacji.
Jakie inne narzędzia usprawniające pracę magazynu wdrożono ostatnio?
Na bieżąco optymalizujemy pracę magazynu, np. przez wdrażanie nowych oznaczeń produktów lub korygowanie ich rozmieszczenia, co każdorazowo prowadzi do mniejszej liczby pomyłek przy pakowaniu zamówień. Ostatnio wprowadziliśmy również nowe, bezpieczniejsze pudełka, dzięki którym zanotowaliśmy spadek liczby reklamacji i zmniejszyliśmy ilość wysyłanego powietrza. Teraz nasze opakowania są znacznie lepiej dopasowane do wielkości zamówienia.
Jak radzą sobie Państwo z pikami handlowymi?
Ze względu na specyfikę branży drukarkowej omijają nas piki typowe dla całego e-commerce. Natomiast dzięki wdrożonej automatyzacji procesów nawet w dniach z rekordową liczbą zakupów udaje nam się zachować stałe tempo realizacji zamówień i 96% z nich wysyłamy tego samego dnia. W wyjątkowych sytuacjach stosujemy przesunięcia pracowników z innych działów, którzy są wcześniej przeszkoleni w zakresie pracy w magazynie.
Jaki jest sposób firmy na oszczędność opakowań?
Zachęcamy klientów do zakupu wielopaków, które później wysyłamy w zbiorczych pudełkach. Mamy również wiele rozmiarów opakowań. Dobieramy je do każdego zamówienia, dzięki czemu nie przesyłamy częściowo pustych kartonów i zużywamy mniej wypełniaczy.

Prenumerata z pakietem e-szkoleń
Dopasuj „E-commerce w Praktyce” do swoich potrzeb i poszerzaj wiedzę w najdogodniejszy dla siebie sposób. Wybierz prenumeratę z pakietem e-szkoleń wideo. W ramach subskrypcji otrzymasz: 4 wydania w wersji drukowanej, dostęp do 5 e-szkoleń wideo od razu, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 16 numerów w PDF) i wiele więcej. Sprawdź szczegóły już teraz.
Gdyby DRTUSZ.PL miał nieograniczony budżet na rozwój magazynu i logistyki, w jakie innowacyjne rozwiązania by ZAINWESTOWAŁ?
Marzy nam się większy wpływ na naszych partnerów logistycznych. To często od ich niezawodności zależy końcowa ocena sklepu DrTusz.pl. Staramy się ich monitorować, mamy odpowiednio zintegrowane systemy, jednak niektórych opóźnień po prostu nie jesteśmy w stanie uniknąć – są one od nas niezależne.