Niemiecki rynek e-commerce stale przyciąga nowych i obecnych sprzedawców swoim nieustannym rozwojem oraz wielkością. Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo, współpraca transgraniczna i przepływ towarów między Polską a Niemcami nie sprawia logistycznych problemów.

Wymiana handlowa w obie strony od lat cieszy się popularnością, a jej potencjał stale wzrasta: według najnowszych danych GUS, eksport do Niemiec wzrósł o 4,8% r/r w okresie styczeń-maj 2019 i wartościowo wyniósł 26,7 mld euro.
Potencjał drzemiący w marketplace
Raport BEVH wskazuje na ogromne znaczenie marketplace’ów na niemieckim rynku e-commerce. Statystyki pokazują bowiem wzrost sprzedaży o 9,8% w roku 2019, w porównaniu do roku 2018. Ten wzrost przekłada się na niemal 31 mld euro w sprzedaży. Platformy marketplace są kuszącą alternatywą dla sklepów internetowych zainteresowanych niemieckim rynkiem.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nie wymagają przygotowywania obszernych wersji językowych, a ich dostępność, funkcjonalność i szanse na niemal natychmiastową sprzedaż przyciągają coraz to nowszych sprzedawców, także z Polski. Jedną z platform, które cieszą się największą popularnością wśród polskich sprzedawców, jest eBay.
Tylko w ciągu pięciu lat, od roku 2014 do 2018, na portalu zaobserwowano aż 103% wzrost wysyłek produktów od polskich sprzedawców: w roku 2018 przeciętnie co dziesięć sekund eksportowany był jeden przedmiot promowany przez polskich sprzedawców na niemieckiej wersji eBay. Statystyki rzeczywiście są imponujące, a trend nie zanika.
Może się to jednak zmienić o 180 stopni z dniem 1 października. Dlaczego? W życie wchodzą pewne zmiany podatkowe, do których trzeba się dostosować. O tym opowiemy jednak nieco później.
Jak sprzedawać na rynku niemieckim?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jedno jest pewne: Niemcy lubią zakupy online. Według raportu E-commerce Foundation, aż 10% konsumentów zakupów internetowych w Niemczech wydało na nie ponad 500 euro rocznie, 47% wydało między 100 a 499 euro.
Co więcej, niemieccy klienci e-commerce nie ograniczają się do nabywania produktów wyłącznie z niemieckich sklepów online, często wybierając ofertę zagranicznych sklepów. Według badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Oliver Wyman, aż 45% z 1000 niemieckich respondentów miało za sobą zakup w sklepach internetowych spoza Niemiec.
Raport E-commerce Foundation dostarcza także innych, interesujących wniosków:
- niemieccy konsumenci zwracają dużą uwagę na opisy produktów, opcje płatności i dostawy
- najchętniej kupowane są książki, gry i filmy
- blisko 70% konsumentów przeprowadza research w Internecie przed zakupem produktu
Badania Santander Trade Portal potwierdzają, że Niemcy lubią porównywać oferty i szukać zniżek. W zależności od potrzeb, kierują się wyłącznie kryterium ceny (w przypadku przedmiotów codziennego użytku) lub… zupełnie nie biorą jej pod uwagę, stawiając na jakość, prestiż czy posprzedażową obsługę klienta przy zakupie innego rodzaju dóbr konsumpcyjnych.
Nie dziwi zatem fakt, że wielu polskich sprzedawców próbuje swoich sił na atrakcyjnym rynku niemieckim. Okazuje się jednak, że jeżeli wielu z nich nie dopilnuje jednej ważnej formalności, z dniem 1 października ich konta na popularnych platformach marketplace mogą zostać zablokowane, a oni sami pozbawieni możliwości sprzedaży na rynku niemieckim.
Zmiany VAT: Bescheinigung nach §22f UStG
Sprawcą zamieszania jest Bescheinigung nach §22f UStG, czyli zaświadczenie o rejestracji jako podatnik VAT w Niemczech zgodne z §22f niemieckiej ustawy o VAT, które złożyć muszą wszyscy sprzedawcy, którzy mają zarejestrowaną działalność w Niemczech lub obowiązek takiej rejestracji.
Obowiązek rejestracji do VAT w Niemczech mają normalnie te podmioty, które mają tam zarejestrowaną firmę, magazynują tam towar, nadają przesyłki z terenu Niemiec lub sprzedają i dostarczają towary o łącznej wartości powyżej 100 tys. euro do klientów indywidualnych w Niemczech z innego kraju Unii Europejskiej. Szczególnie ten ostatni punkt dotyczy wielu sprzedawców prowadzących działalność w Polsce, dla których Niemcy są ważnym kierunkiem eksportowym i rynkiem działań w e-commerce.
Niewywiązanie się z obowiązku rejestracji będzie mieć bowiem realne konsekwencje m.in. dla sprzedawców na eBay. Konta sprzedawców, którzy spełniają powyższe kryteria i nie zarejestrują się do VAT w Niemczech, czyli nie będą w stanie dostarczyć marketplace’om takim jak eBay zaświadczenia zgodnego z §22f UStG do 1 października, zostaną zablokowane.
Jeśli nie jesteś jeszcze zarejestrowany w niemieckim urzędzie skarbowym, skonsultuj się z doradcą podatkowym zorientowanym w temacie (niemieckiego) VAT. Jeśli zarejestrujesz się do VAT w Niemczech, złóż także wniosek o wydanie zaświadczenia Bescheinigung nach §22f UStG oraz NIP.
Twoja firma jest już zarejestrowana w Niemczech? Świetnie! Pozostaje Ci wystąpienie o zaświadczenie zgodne z §22f UStG, które otrzymasz w formie papierowej i będziesz mógł przedłożyć w formie skanu odpowiednim platformom.
Procedura wydania zaświadczenia nie jest trudna, ale z co najmniej dwóch powodów warto jak najszybciej wystąpić o Bescheinigung nach §22f UStG.
Po pierwsze, ze względu na zmiany regulacji prawnych niemieckie urzędy muszą przeprocesować bardzo dużą liczbę wniosków o rejestrację VAT, co może wpłynąć na czas oczekiwania na zaświadczenie.
Po drugie, również platformy sprzedażowe muszą takie wnioski zweryfikować. Szybkie dostarczenie im zaświadczenia pozwoli na bezproblemowy dostęp do konta po 1 października bez obaw o opóźnienia czy ograniczenia.