Reklamy karuzelowe na Facebooku i Instagramie łączą atrakcyjne wizualnie treści z dynamiczną narracją. Przyciągają tym samym uwagę użytkowników i zwiększają wskaźniki konwersji. Dzięki możliwości tworzenia spójnych opowieści marketerzy mogą efektywnie wykorzystać potencjał tych platform. Poznaj kluczowe zalety i najlepsze praktyki tworzenia reklam karuzelowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym są reklamy karuzelowe na Facebooku i Instagramie,
- jakie są główne zalety korzystania z reklam karuzelowych w marketingu,
- jakie są wymagania techniczne do tworzenia reklam karuzelowych,
- jakie elementy powinna zawierać skuteczna reklama karuzelowa.
Jakie są zalety reklam karuzelowych
Karuzele na Facebooku i Instagramie zawierają serię ilustracji, postów lub podobnych treści, które są (a przynajmniej powinny być) ułożone w pewną opowieść. Jest to popularne narzędzie, chętnie wykorzystywane przez marketerów.
Ciekawostka
Zabieg dzielenia dłuższej treści na fragmenty znany jest od dziesiątków lat – powieść Aleksandra Dumasa „Trzej muszkieterowie” była publikowana w czasopiśmie, w postaci krótkich odcinków. Taka konstrukcja zachęcała do sięgnięcia po kolejny numer i dawała wydawcy zarobek.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Karuzele reklamowe oferują liczne korzyści, np.:
- Lepszy współczynnik konwersji. Angażująca narracja i atrakcyjny format reklamy karuzelowej skutkują wyższymi wskaźnikami konwersji niż przy reklamie statycznej.
- Większe zaangażowanie. Reklamy karuzelowe osiągają średnio wskaźnik zaangażowania na poziomie 1,92% i jest on znacznie wyższy niż przy postach obrazkowych (1,74%) czy filmikach (1,45%). Wskaźniki rosną do ponad 2%, jeżeli reklama zawiera 10 slajdów lub więcej1.
- Więcej możliwości budowana narracji. Być może największą zaletą karuzeli jest przedefiniowanie przekazu z Instagrama i Facebooka. Oba te portale są skonstruowane w taki sposób, aby przekazywać odbiorcom zaledwie fragment treści, np. pojedynczy post, krótki filmik czy kilku-
zdaniowy tekst. Reklamy karuzelowe umożliwiają opowiadanie dłuższych historii, podzielonych na mniejsze, łatwe w odbiorze fragmenty.
Jak wygląda specyfikacja techniczna reklam karuzelowych na Instagramie i Facebooku
Format karuzelowy jest przyjazny i nie wymaga wyjątkowej wiedzy. Aby jednak zacząć taką kampanię reklamową, jej twórca musi spełnić określone wymagania techniczne. Należą do nich:
- Wymóg tworzenia od 2 do 10 postów. Co zrozumiałe, karuzela nie może składać się z pojedynczego obrazka. Istnieje również górny limit jej długości.
- Konieczność przeznaczenia 15% dolnej powierzchni reklamowej na ikony. Ikony komentowania i udostępniania są wyświetlane w pobliżu dolnej krawędzi obrazka i zasłaniają treść, która się tam znajduje. Dlatego umieszczanie kodów promocyjnych i call to action w dolnej części kreacji jest złym pomysłem.
- Wymóg ograniczenia długości tekstu do maksymalnie 2,2 tys. znaków i 20% powierzchni grafiki. Zarówno Instagram, jak i Facebook zdecydowanie stawiają na treści wizualne. Dlatego każda reklama ma określony limit znaków.
- Konieczność ograniczenia długości filmów do 15 s. Karuzela musi się kręcić, a zbyt długi film ją zatrzymuje. Stąd limit długości wideo.
- Wymóg tworzenia reklam w formacie .jpg lub .png i o wymiarach 9 : 16 lub 16 : 9. Obrazki muszą być dostarczone w popularnym i typowym formacie. Ujednolicone wymiary gwarantują dopasowanie do ramek.
Jak przygotować reklamę karuzelową
Wymagania formalne to tylko ramy i niezbędne podstawy. Prawdziwym wyzwaniem jest stworzenie spójnej i ciekawej treści, która przyniesie firmie wymierne korzyści i dużą liczbę konwersji. Zmontowanie niepowiązanych ze sobą, ale spełniających wymagania obrazków to nie to samo co skuteczna reklama karuzelowa.
Zapamiętaj
Dobra, przekonująca reklama powinna:
- Być spójna. Styl i identyfikacja marki muszą być spójne w całej reklamie. Bez tego użytkownik może nie zrozumieć opowiadanej historii i stracić zainteresowanie.
- Zawierać krótsze, ale bardziej nasycone opisy. Reklama karuzelowa opiera się na opowiadanej historii. Facebook i Instagram koncentrują się na niewielkich wycinkach informacji i omijają dłuższe treści. W tej sytuacji dobrym pomysłem jest skonstruowanie bardziej nasyconego opisu, aby lepiej przedstawić kontekst reklamy. To może pomóc, jeśli odbiorca poczuje się zagubiony.
- Posiadać dobry materiał graficzny. Właściwe ilustracje to materiały, w które warto zainwestować. Instagram i Facebook bazują na treściach wizualnych, dlatego dostarczanie efektownych grafik to dobra praktyka, której nie można pominąć. Firmy z segmentu e-commerce, które często mają do przygotowania setki kreacji, mogą się w tym celu wspomagać narzędziami automatyzującymi, takimi jak Cropink.
- Zawierać call to action. Odbiorca musi wiedzieć, co powinien zrobić, dlatego krótki i celny tekst ma go naprowadzić i skłonić do odpowiedniej reakcji.
Teoria wygląda zachęcająco, ale to praktyka ujawnia ludzką kreatywność i odkrywa najlepsze pomysły, które dopasowują się do wymagań marketingowych. Dlatego poniżej znajdziesz przykłady reklam karuzelowych na Facebooku, które mogą stać się inspiracją do tworzenia ciekawych treści dla Twojego biznesu.
Podsumowanie
Reklamy karuzelowe to skuteczne narzędzia, które można wykorzystywać do promowania różnego rodzaju usług i produktów. Zarówno marki z segmentu FMCG, jak i eventy branżowe mogą przyciągnąć odbiorców dzięki temu formatowi. Kluczowe jest przekucie ograniczeń tej formy prezentacji w jej zalety przez kreatywne wykorzystanie materiałów.
Daniel Nowakowski, marketing manager w Cropink.com. Digital native, całe życie zawodowe związany z nowymi technologiami i innowacjami, od strony zarówno dużych korporacji, jak i start-upów. Obserwuje, analizuje i z zainteresowaniem chłonie informacje o nowych mediach, niestandardowych działaniach reklamowych i o tym, jak nowe technologie wpływają na budowanie marki.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.