Wrzesień 2025 roku przyniósł serię wydarzeń, które mogą trwale wpłynąć na polski i europejski rynek e-commerce. Najgłośniejszym punktem była otwarta batalia prawna między Allegro a InPostem, ale uwagę branży przyciągnęły także inne przełomowe decyzje i inicjatywy. Od uruchomienia marketplace’u Media Expert, przez konsolidację Poczty Polskiej i Orlenu, po wyrok Sądu UE w sprawie Zalando. W tle pojawiły się także rekordowe wyniki finansowe Allegro, ekspansja polskich firm dzięki Temu, zmiany podatkowe w Indiach oraz spadek inflacji w Polsce.

Wrzesień 2025 roku okazał się miesiącem intensywnych zmian, które wstrząsnęły polskim rynkiem e-commerce. W obliczu narastającej presji konkurencyjnej i nowych obowiązków regulacyjnych, zarówno giganci logistyczni, jak i sprzedawcy, stanęli przed koniecznością rewizji strategii i inwestycji w technologię. Poniżej prezentujemy najważniejsze wydarzenia tego okresu.
Najgłośniejszym wydarzeniem września był bez wątpienia otwarty konflikt Allegro i InPostu. We wrześniu 2025 roku InPost oficjalnie złożył wniosek arbitrażowy przeciwko Allegro, domagając się astronomicznej kwoty 98,7 mln PLN odszkodowania.
– Spór dotyczy preferencji dostaw i zarzutów InPostu o to, że Allegro rzekomo ograniczało wybór metod dostawy na platformie, faworyzując własne usługi (Allegro One). Ta batalia prawna nie tylko wpływa na wyceny obu gigantów, ale jej wynik może zdefiniować przyszłość rynku dostaw w Polsce, określając zasady konkurencji pomiędzy platformami handlowymi a operatorami logistycznymi – tłumaczy Daria Wójtowicz, managerka zespołu full service Allegro w vSprint.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Sąd UE oddalił skargę Zalando
Zalando przegrało w sądzie z Komisją Europejską. Sąd UE utrzymał decyzję o uznaniu Zalando za bardzo dużą platformę internetową (VLOP) na mocy Dyrektywy o usługach cyfrowych (DSA). Orzeczenie nakłada na firmę bardziej rygorystyczne obowiązki dotyczące moderacji treści, oceny ryzyka i przejrzystości. Zalando zapowiedziało odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Jakub Grzechnik w Mastercard
Jakub Grzechnik objął stanowisko wiceprezesa oraz szefa global product development w Mastercard Processing. Po kilku latach pracy w Niemczech menedżer wrócił do Polski. Jego doświadczenie w sektorze płatniczym może mieć znaczenie także dla rozwoju usług finansowych istotnych dla e-commerce. Co będzie należało do jego obowiązków?
Media Expert uruchamia marketplace
Sieć Media Expert dotychczas rozwijała sprzedaż online w klasycznym modelu e-commerce. Klienci mogli wybierać spośród setek tysięcy produktów w kategoriach RTV, AGD, komputerów, smartfonów, sprzętu sportowego czy zabawek. Od 15 września 2025 sklep online przekształcił się jednak w pełnoprawny Media Expert marketplace, otwarty dla zewnętrznych sprzedawców.
Nowy regulamin przewiduje sprzedaż tylko przez zweryfikowanych partnerów. Konsumenci zyskują gwarancję prawa do odstąpienia od umowy, bezpieczne transakcje oraz wsparcie zespołu Media Expert na każdym etapie zakupów. Dla przedsiębiorców to szansa na dotarcie do milionów klientów odwiedzających platformę miesięcznie.
Został jednym z najbogatszych przedsiębiorców technologicznych
Sebastian Siemiątkowski, współzałożyciel i prezes Klarny, dołączył do grona najbogatszych przedsiębiorców technologicznych w Europie. Fintech, który stworzył od podstaw, zadebiutował na nowojorskiej giełdzie z wyceną sięgającą niemal 20 mld USD. To największy europejski debiut technologiczny w USA w 2025 roku i dowód na to, że innowacje w płatnościach mogą stać się globalnym motorem wzrostu.
Podwyżka podatku GST w Indiach
22 września 2025 roku Indie wprowadziły istotne zmiany w podatku GST na ubrania. Odzież wyceniana powyżej 2 500 rupii (ok. 29 USD) została objęta stawką 18 proc., wcześniej było to 12 proc. Z kolei tańsze produkty otrzymały obniżony podatek w wysokości 5 proc.
Podwyżka podatku GST w Indiach uderzy przede wszystkim w marki premium, których oferta w zdecydowanej większości przekracza próg 2 500 rupii. Należą do nich między innymi Zara, H&M, Lacoste, Nike, Levi’s, Uniqlo czy Gap. Warto podkreślić, że konsumenci z klasy średniej w Indiach są szczególnie wrażliwi na cenę. Dla wielu z nich zakup droższej odzieży jest oznaką awansu społecznego i częścią stylu życia. Wzrost cen spowodowany wyższą stawką podatku może więc szybko przełożyć się na spadek popytu.
Inflacja w Polsce blisko celu NBP
Inflacja w Polsce spadła do poziomu 2,9 procent rok do roku, co oznacza, że po raz pierwszy od ponad roku znalazła się tak blisko celu inflacyjnego Narodowego Banku Polskiego ustalonego na 2,5 procent. Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych rosły w sierpniu wolniej niż w poprzednich miesiącach, a trend spadkowy obserwowany jest już drugi raz z rzędu. Dla właścicieli sklepów internetowych oraz przedsiębiorców z branży e-commerce oznacza to zmianę warunków prowadzenia działalności, które wpływają zarówno na koszty, jak i na strategie cenowe oraz zachowania konsumentów.
Polska firma stawia na Temu
Polski dystrybutor elektroniki Euroelectronics dynamicznie rozwija sprzedaż dzięki współpracy z platformą Temu. Firma zapowiada budowę nowego magazynu o powierzchni 10 tys. m² i zwiększenie zatrudnienia w regionie śląskim. Ekspansja jest efektem rosnącego wolumenu zamówień, które w krótkim czasie pojawiły się dzięki obecności na kilkunastu europejskich rynkach.
– Nasze rodzime firmy od pewnego czasu znacząco poprawiają swoje wyniki sprzedażowe dzięki Temu. Rynkowe przykłady pokazują wzrosty nie o kilka a nawet kilkaset zamówień. Obserwując rozwój chińskich platform w Polsce na pewno warto zastanowić się nad wskoczeniem na tę falę – tłumaczy Sebastian Szabelski, specjalista z agencji Olimp Marketplace.
Allegro bije oczekiwania
Allegro zakończyło drugi kwartał 2025 roku ze skorygowaną EBITDA na poziomie 916,1 mln zł, co oznacza wzrost o 20,1 procent rok do roku. Wynik ten znacząco przewyższył konsensus rynkowy, który zakładał EBITDA w granicach 880 mln zł. Przychody grupy w II kwartale wyniosły 2,972 mld zł, co oznacza wzrost o 10,2 procent rdr. To również powyżej oczekiwań analityków. W Polsce, będącej kluczowym rynkiem spółki, przychody zwiększyły się aż o 18,1 procent rdr.
Łączna wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) wzrosła o 9 procent rdr, z czego w Polsce wzrost wyniósł 9,8 procent. W ujęciu półrocznym Allegro osiągnęło przychody na poziomie 5,594 mld zł, co oznacza wzrost o 8,2 procent rdr. Skorygowana EBITDA za pierwsze półrocze wyniosła 1,665 mld zł. O 13,3 procent więcej niż rok wcześniej.
Alsendo i Packeta łączą siły
Alsendo, spółka specjalizująca się w dostarczaniu oprogramowania i usług wspierających procesy wysyłkowe, oraz Packeta, jeden z największych operatorów dostaw logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, rozpoczęły współpracę. Dzięki niej użytkownicy platformy Apaczka zyskują dostęp do konsumentów w Czechach, na Słowacji i Węgrzech, korzystając z jednej z najbardziej rozbudowanych sieci doręczeń w regionie.
Nowy gracz na rynku logistycznym
Orlen i Poczta Polska podpisały porozumienie, którego celem jest konsolidacja usług kurierskich i stworzenie operatora z siecią ponad 30 tysięcy punktów odbioru paczek. To istotna zmiana dla rynku e-commerce, ponieważ powstaje nowy konkurent dla InPostu i zagranicznych firm kurierskich, a właściciele sklepów online zyskają kolejne możliwości negocjacyjne w obszarze dostaw.
– Podpisane porozumienie jest najważniejszym punktem naszego Planu Transformacji i początkiem konsolidacji polskiego e-commerce. Razem z Orlenem zbudujemy dużego, krajowego gracza kurierskiego – komentuje Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.