Na jakie trendy i zmiany w płatnościach w e-commerce warto zwrócić uwagę w 2023 roku? Które metody będą popularne? Co jest kluczowe przy wdrażaniu różnych from finalizacji zakupu? Poznaj opinie ekspertów.
Mateusz Wachowski
Business development manager w Tpay.
Druga połowa 2023 r. pod kątem płatności w e-commerce zapowiada się bez większych zaskoczeń, co nie oznacza, że nudno.
- Niezmiennie silną pozycję wśród metod płatności ma BLIK. Ten sześciocyfrowy kod to najbardziej preferowana metoda w 2022 r. Według danych z badania Tpay i SW Research „Jak Polacy lubią płacić online” BLIKA wybiera 70% użytkowników. Nic nie zapowiada, aby miało się to zmienić.
- Czy jednak BLIK może zacząć obawiać się konkurencji? Nieco zbliżonym, ciekawym rozwiązaniem jest Visa Mobile. Ta metoda płatności różni się od BLIKA m.in. tym, że klient zamiast wprowadzać kod wygenerowany w aplikacji, podaje swój numer telefonu, co wywołuje prośbę o autoryzację transakcji w telefonie. To proces prosty, szybki i bezpieczny. Założeniem Visa jest, aby metoda była dostępna na całym świecie, a Polska – z uwagi na dynamikę i otwartość naszego fintechowego rynku – była naturalnym pierwszym wyborem. Czy produkt ma szansę dorównać naszemu rodzimemu BLIKOWI? To nie będzie proces krótki i łatwy, ale widzę potencjał sukcesu, szczególnie na rynkach pozaeuropejskich, gdzie jeszcze nie sięga BLIK. Choć rywalizacja z BLIKIEM w Europie i samej Polsce będzie nader ciekawa.
- Z pewnością do końca 2023 r. nadal będzie rósł udział w rynku portfeli kartowych, takich jak Google Pay i Apple Pay, które są już standardem dla sklepów internetowych. Szczególnie w aplikacjach mobilnych szybkie click to pay są nieodzowne.
- Płatności odroczone cały czas budzą zainteresowanie rynku e-commerce. Próbą przyciągania klientów jest łączenie online z offline przez wprowadzanie płatności odroczonych również w sklepach stacjonarnych. Myślę, że takie rozwiązania mogą wpłynąć na popularność online tych dostawców BNPL, którzy już dostrzegają niezagospodarowane przestrzenie aktywności klientów. Tworzone są także kolejne BNPL – obok PayPo, Twisto, Klarny czy BLIK Płacę Później pojawiły się Alior Pay i PKO Płacę Później. Widać również wzrost popularności PragmaGo, czyli płatności odroczonych dla firm.
- Dyrektywa unijna PSD2 i otwarta bankowość stwarzają nowe możliwości inwestycyjne start-upom, które mogą w przyszłości niejednokrotnie wywrócić rynek do góry nogami.
- Marketplace’y – pojawiają się nowe, wyspecjalizowane platformy, które trafiają w nisze na rynku. Duże, zagraniczne platformy wchodzą z hukiem (nadal brzmi mi w głowie „pi-pi-pi-pi…”), ale też się wycofują, m.in. ze względu na niezachwianą pozycję Allegro.
- Po Shopee ubiegłego roku zrobiło się głośno o Temu, a także o starcie wszystko.pl, stworzonego przez właściciela firmy Comarch. Serwis Temu jest raczej konkurencją dla AliExpress, za to wszystko.pl aspiruje do bycia konkurencją dla Allegro. Czy jest na to szansa? Myślę, że koniec roku zweryfikuje te plany i pokaże perspektywy na 2024 r.
Arkadiusz Bulc
Key account manager w Tpay.
Chociaż wydaje się, że najbardziej szalony czas w rozwoju e-commerce mamy za sobą (chodzi o okres pandemii), to rynek nadal ma się świetnie.
- W 2023 r. nadal jesteśmy świadkami dynamicznego wzrostu takich metod płatności jak BLIK, przelewy online (pay-by-link) czy płatności kartowe.
- Trendem, który w ostatnim czasie rozwija się wyjątkowo szybko, są płatności ratalne i odroczone. Z badania Koszyk Roku wynika, że już 73% e-sklepów wdrożyło płatności odroczone, a liczba ta będzie tylko rosnąć.
- Czy kluczem do rozwoju rynku jest tworzenie nowych form finalizacji zakupu? Z jednej strony jest to istotny aspekt, z drugiej – co po nowych metodach bez ich odpowiednich wdrożeń? W moim odczuciu najważniejsze jest wykorzystanie i wyeksponowanie metody zarówno w panelu płatności, jak i poza nim. W przypadku np. rat 0% czy płatności odroczonych, które stają się coraz popularniejsze, kluczem jest odpowiednia promocja na stronie sklepu i poza nią. No bo co z tego, że e-commerce oferuje płatności ratalne, skoro klient o tym nie wie?
- Odpowiednie wyeksponowanie metod płatności nie tylko pomoże podnieść konwersję, lecz także – patrząc długofalowo – przyczyni się do ustandaryzowania nowych metod płatności, a co za tym idzie: do rozwoju rynku. Odpowiedni UX panelu transakcyjnego i całej ścieżki zakupowej to w mojej ocenie element, na który należy szczególnie zwrócić uwagę w 2023 r. Konsument 2.0 jest niecierpliwy – warto mieć to na uwadze.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2023”