W Google’u odbijasz się już od ściany, za to koszty ponosisz coraz większe? Jeśli na stałe ograniczasz się tylko do jednego, najpopularniejszego kanału reklamowego, często zamykasz sobie drogę do nowych klientów. Tymczasem masz znacznie więcej możliwości. Poznaj potencjał innych systemów reklamowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego dywersyfikacja reklamy online jest niezbędna,
- jakie kanały dotarcia do klientów warto wykorzystać,
- jakie są zalety i wady poszczególnych systemów reklamowych,
- jak dobrać kanały reklamowe do swojego biznesu.
Określ, co chcesz osiągnąć
Punktem wyjścia wszystkich Twoich działań w biznesie powinna być dobrze przemyślana strategia. Dlatego zacznę od podstaw i krótkiego przypomnienia, czym właściwie jest strategia marketingowa online. To w dużym skrócie plan działania w kanałach internetowych, za którego pomocą chcesz zrealizować określone cele. A te powinny być SMART, czyli:
- S – skonkretyzowane (specific),
- M – mierzalne (measurable),
- A– osiągalne (achievable),
- R – istotne (relevant),
- T – określone w czasie (time-bound).
Przykład
W kontekście digital marketingu celem może być zwiększenie zysków firmy w ciągu roku o określony procent. Natomiast drogą do osiągnięcia celu w tym wypadku będzie dotarcie do nowych potencjalnych klientów przez płatne reklamy, np. Google Ads, oraz działania organiczne w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn).
Jednym z największych wyzwań i jednocześnie kluczem do sukcesu jest właśnie odpowiednie dobranie kanałów komunikacyjnych oraz reklamowych.
Nie popełniaj podstawowego błędu
Dla większości osób działających w e-commerce pierwszym (a często – na ich niekorzyść – jedynym) skojarzeniem z reklamą internetową jest Google Ads. To zdecydowanie najpopularniejsza forma płatnej promocji online. Według portalu Statista.com w 2023 r. w polskim internecie ponad 90% ruchu pochodzi z wyszukiwarki Google, a przychody z reklam w tym kanale stale rosną. Ale czy to oznacza, że Google Ads jest jedynym słusznym rozwiązaniem do reklamowania się w sieci? Absolutnie nie!
Uzależnianie e-biznesu od jednego kanału reklamowego to wciąż częsty błąd, zwłaszcza w okresie spowolnienia gospodarczego i szukania oszczędności. Tymczasem dywersyfikacja kanałów pomaga zmniejszyć ryzyko działania, a jednocześnie zwiększa szanse na zysk. Dlatego warto być na bieżąco z panującymi trendami i nowościami w świecie digital advertisingu. Jeśli wykorzystasz je, zanim zrobi to Twoja konkurencja, zyskasz dodatkową szansę na zdobycie i przywiązanie do siebie klientów.
Ciekawostka
Według danych Statista.com w listopadzie 2022 r. wyszukiwarka Bing generowała ok. 3% ruchu. W marcu 2023 r. jej udział zwiększył się aż do 7,35%! Wiąże się to m.in. z rosnącą popularnością ChatGPT i systemu reklamowego Microsoftu.
Zrozum działania konsumenta
W firmie Shoper zachęcamy e-przedsiębiorców do korzystania z kilku źródeł ruchu w swoich sklepach internetowych. Choć sprzedawcy najczęściej wybierają Google Ads i Meta Ads, to zdecydowanie zwiększa się zainteresowanie kampaniami Microsoftu, TikToka czy WP Ads.
Ta postępująca zmiana w strategiach reklamowych polskich e-biznesów wynika z rosnącej świadomości zachowań konsumentów i tego, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Wykorzystanie różnych kanałów reklamowych wiąże się ściśle właśnie z pojęciem ścieżki zakupowej (customer journey), które odnosi się do wszystkich elementów procesu, jakie klient przechodzi przed zakupem, w jego trakcie i po zamknięciu transakcji.
Bądź tam, gdzie Twoi klienci
Droga do zakupu zaczyna się najczęściej wtedy, gdy konsument ma poczucie, że potrzebuje danej rzeczy. Niejednokrotnie musisz jednak tę potrzebę mu najpierw uświadomić lub nawet ją wykreować – do tego również wykorzystuje się reklamy.
Następnie klient styka się ze stroną Twojego sklepu i produktem, a później porównuje różne oferty. To, czy wróci ostatecznie do Ciebie, ponownie może zależeć od właściwej promocji.
Zapamiętaj
Użytkownicy przed zakupem zazwyczaj wielokrotnie zapoznają się z marką i produktem w różnych miejscach: w organicznych wynikach wyszukiwania, social mediach, e-mailingach czy reklamach w licznych serwisach.
Kiedy następuje koniec procesu? Wydaje się, że wtedy, kiedy klient zakupi produkt – ale to błędne myślenie. Po dokonaniu transakcji ważne jest przecież utrzymywanie z nim dobrej relacji i stwarzanie nowych sytuacji, w których ponownie przekonasz go do zakupów. A do tego, oprócz e-mail marketingu czy kodów rabatowych, niezbędne są remarketing i podążanie za klientem również poza wyszukiwarką Google.
Korzystaj z różnych możliwości
Łączenie różnych systemów reklamowych daje Ci jeszcze więcej okazji do kontaktu z internautami. Zapewnia więc nie tylko stały przypływ nowych klientów, lecz także odpowiednią retencję wśród tych obecnych.
Najpierw jednak w ramach strategii marketingowej musisz dobrać miejsca, w których będziesz promować swój sklep. Każdy system reklamowy ma swoje unikatowe cechy, dlatego wybór odpowiedniego zależy od wielu indywidualnych czynników.
Wskazówki
Przy wybieraniu systemu reklamowego weź pod uwagę:
- swoją branżę,
- grupę docelową (najlepiej określoną przez zebrane dane analityczne o dotychczasowych klientach),
- rynek, na jakim chcesz działać (polski czy międzynarodowy),
- dostępny budżet na reklamę,
- cele firmowe (takie jak zwiększenie rozpoznawalności marki, progresja sprzedaży, edukowanie odbiorców),
- czas trwania poszczególnych kampanii.
Przy określaniu kanałów komunikacyjno-reklamowych warto też sprawdzić, z jakich opcji korzysta konkurencja. W uzyskaniu szczegółowych danych pomocne będą narzędzia takie jak Semstorm, Semrush czy Brand24.
Wybierz odpowiedni system reklamowy dla Twojej branży
Który będzie najlepszy? Niestety, nie ma tutaj prostego przepisu. Mogę za to podpowiedzieć, co sprawdza się w sklepach prowadzonych na najpopularniejszej w Polsce platformie e-commerce w modelu SaaS. Drugim w kolejności, po Google Ads, systemem reklamowym wybieranym przez sklepy Shoper jest Meta Ads. Najchętniej korzystają z niego branże: dom i ogród, ubrania, zdrowie i uroda, artykuły dziecięce oraz elektronika.
Coraz wyżej wybija się Microsoft Ads. Te kampanie wybierają przede wszystkim sklepy z artykułami do domu i ogrodu, odzieżą czy kosmetykami. Podobnie w przypadku TikTok Ads. W WP Ads natomiast zdecydowanie przeważają e-commerce z branż niedozwolonych do promowania w Google’u i Microsofcie, czyli m.in. z produktami z CBD czy bielizną erotyczną.
Wskazówka
Ostatecznie nie ma sztywnych zasad, których musisz się trzymać przy wyborze kanałów reklamowych. Możesz za to testować różne metody pozyskiwania klientów – choć najlepiej robić to stopniowo. Staraj się też w ramach jednego kanału wypróbować wiele formatów i nie zapominaj o testach A/B. Na podstawie własnych obserwacji możesz najtrafniej zdecydować, które reklamy na stałe włączysz do swojej strategii marketingowej.
Skuteczne prowadzenie kampanii reklamowych w wielu kanałach może być trudne, a dla wielu nawet niemożliwe. Dlatego jeśli nie czujesz się w tym pewnie, nie przepalaj środków przez działanie w ciemno. Skorzystaj z pomocy specjalistów Shoper Kampanii. Więcej dowiesz się na: www.shoper.pl/shoper-kampanie .
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2023”