Choć polski rynek jest spory, wielu lokalnym firmom jest na nim za ciasno. Ci ambitni przedsiębiorcy, nastawieni na szybki rozwój, nie pytają, czy zagraniczne platformy zakupowe są dla nich. Zastanawiają się raczej, czy wybrać eBay, AliExpress, czy też Zalando, co zrobić, żeby zacząć tam sprzedawać, i jak się do tego najlepiej przygotować. Jeżeli do nich należysz, tutaj znajdziesz odpowiedzi, których szukasz.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak zacząć sprzedaż na eBayu, Amazonie, AliExpress, Alibabie, Zalando czy Allegro,
- ile kosztuje prowadzenie sklepów na popularnych platformach sprzedażowych,
- o czym pamiętać przy wyborze zagranicznych kierunków rozwoju.
Żeby ułatwić Ci start na zagranicznych platformach zakupowych, zebrałam najważniejsze informacje o kilku najpopularniejszych. Przeczytaj, jakie kroki musisz wykonać, żeby zacząć na nich sprzedawać, oraz z jakimi kosztami rejestracji i obsługi konta musisz się liczyć na każdej z nich.
Amerykańscy liderzy – eBay i Amazon
Amerykański eBay na rynku światowym działa już od ponad 20 lat w ponad 100 krajach, a od 2005 r. – także w Polsce. Poza główną domeną eBay.com możliwa jest sprzedaż także w 23 domenach krajowych, przetłumaczonych i dostosowanych do specyfiki danego państwa (np. ceny podane w obowiązującej walucie).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Oczywiście lista kryteriów oceny ma charakter otwarty i może być dowolnie modyfikowana – zależnie od profilu przedsiębiorstwa, jego potrzeb i oczekiwań związanych z internacjonalizacją
Ile kosztuje prowadzenie sklepu w serwisie eBay?
To zależy od wybranej opcji działalności i jej zakresu. Opłaty wahają się od 8,65 zł do nawet 999 zł miesięcznie. Im droższy pakiet, tym więcej możliwości – np. dwie najkosztowniejsze opcje uprawniają do bezpłatnego wystawiania ofert za granicą.
Do opłat związanych z subskrypcją dochodzą koszty sprzedaży – to prowizja na poziomie 1,73%, jednak nie więcej niż 30,43 zł. Jeśli chcesz korzystać z zaawansowanego menedżera sprzedaży, który pozwala na efektywniejsze zarządzanie, będzie to bezpłatne w pakietach sklepowych – bez nich musisz uwzględnić w budżecie dodatkowo 13,87 zł.
Drugi amerykański gigant – Amazon – powstał rok przed eBayem i zajmuje pierwsze miejsce na świecie wśród platform sprzedażowych pod względem obrotów. Obecny w ponad setce państw, dysponuje 16 witrynami dla konkretnych krajów. Wzrost liczby centrów dystrybucyjnych (również w Polsce) sprawia, że Amazon z roku na rok staje się coraz istotniejszym graczem w naszym kraju.
Rejestracja sklepu na zagranicznej platformie zakupowej wymaga podania podstawowych danych firmy: adresu siedziby, numerów telefonu i karty kredytowej oraz danych osoby kontaktowej z tożsamością potwierdzoną dokumentami.
Ile zapłacisz za prowadzenie sklepu na Amazonie?
Opłaty zależą od wolumenu sprzedaży, który Cię interesuje:
- mniej niż 33 produkty miesięcznie – bez opłat,
- powyżej 33 produktów miesięcznie – abonament w wysokości 39 euro i procent od sprzedaży, który różni się w zależności od kategorii.
Jeżeli na Amazonie sprzedajesz komputery w liczbie ponad 33 produktów miesięcznie, zapłacisz:
- abonament w wysokości 39 euro miesięcznie,
- procent od sprzedaży w wysokości 7%.
Jeżeli na Amazonie sprzedajesz artykuły spożywcze w liczbie ponad 33 produktów miesięcznie, zapłacisz:
- abonament w wysokości 39 euro miesięcznie,
- procent od sprzedaży w wysokości 15%.
Dość wysokie prowizje od sprzedaży równoważone są jednak brakiem opłat za wystawienie przedmiotu oraz tym, że masz możliwość umieszczenia aukcji w pięciu serwisach europejskich jednocześnie.
Chińscy konkurenci – AliExpress i Alibaba
W ostatnich latach, do amerykańskich platform dołączyła chińska konkurencja marketplace’ów:
- AliExpress – serwis ukierunkowany na sprzedaż detaliczną,
- Alibaba – platforma skupiająca się na handlu hurtowym.
Sklepy różnią się asortymentem: w pierwszym znajdziesz więcej ofert gotowych artykułów, a drugi pozwala na precyzyjny wybór specyfikacji produktu, umieszczenie na nim logo itp., co wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania na przesyłkę.
AliExpress jest częścią grupy Alibaba, a więc w obu przypadkach rejestrujesz się na tej samej platformie. Większość sprzedaży prowadzona jest przez chińskie firmy z ogromną przewagą cenową. Dlatego jeśli zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności na tych platformach, zastanów się, czy konkurencja z nimi będzie dla Ciebie opłacalna.
Ile kosztuje konto na AliExpress i Alibabie?
Same opłaty są w dużym stopniu zależne od wolumenu sprzedaży, kraju czy też liczby produktów, którymi chcesz handlować. Darmowe konto pozwala na zamieszczenie do 50 produktów. Twoje aukcje będą jednak miały wówczas najniższy ranking w wyszukiwarce. Do wyboru są konta basic, standard i premium. Im wyższy pakiet, tym więcej możliwości (np. większa liczba ofert możliwych do wystawienia czy wyższy priorytet ich wyświetlania użytkownikom).
Popularni w Polsce – Zalando i Allegro
Niemieckie Zalando to serwis, który skupia się na sprzedaży ubrań, butów, dodatków i artykułów dekoracyjnych. Dostępny już w 16 wersjach językowych, w tym w polskiej, podbija kolejne rynki i tworzy na nich firmy typu spin-off, takie jak LaModa w Rosji czy Dafiti w Niemczech.
Żeby prowadzić sprzedaż na Zalando, musisz:
- posiadać witrynę sprzedażową z asortymentem modowym, która przejdzie integrację umożliwiającą wystawienie produktów (Zalando Magento),
- zaakceptować politykę serwisu: 100 dni na zwrot towaru, darmową wysyłkę i wymianę towarów.
Ile kosztuje sprzedaż na Zalando?
Opłaty za prowadzenie działalności są ustalane indywidualnie.
Z kolei rodzime Allegro na przestrzeni lat urosło do rangi jednej z największych platform sprzedażowych w Europie. Stało się tak m.in. dzięki stosunkowo atrakcyjnym warunkom finansowym, jakie serwis oferuje sprzedającym, a także dość prostej procedurze rejestracji. Profil firmowy aktywuje się za pomocą karty kredytowej, z której jest pobierana opłata w wysokości 1,01 zł. Ma to na celu wyłącznie potwierdzenie danych – kwota jest zwracana na konto po przeprowadzeniu całej procedury.
Opłaty związane ze sprzedażą na Allegro:
- miesięczny abonament – 39 zł,
- opłata za wystawienie, uzależniona od przedmiotu, który sprzedajesz (np. w kategorii motoryzacyjnej to 20 zł za aukcję, a w wypadku antyków – 0,05 zł za 10 dni),
- prowizja od sprzedaży – stawki wahają się od 4% do 10%.
Sprzedaż za granicą – myśl długofalowo
Założenie konta na platformie zagranicznej w większości przypadków jest proste, ale to codzienna praca nad jego poszczególnymi elementami jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu. Mnogość narzędzi pozwalających na usprawnienie obsługi – takich jak Baselinker czy Sellics – umożliwia skuteczną analizę sprzedaży i optymalizację oferty. To szczególnie ważne, gdy sprzedajesz setki lub tysiące przedmiotów – ręczne ustawianie aukcji, kontrola stanów magazynowych czy obsługa płatności zajmowałyby zbyt dużo czasu.
PamiętajUwzględnij opłaty za korzystanie z systemów zewnętrznych – najlepiej jeszcze na etapie planowania rozwoju w marketplace’ach.
Możliwości rozwoju w handlu internetowym za granicą są coraz większe i dostępne również dla polskich firm. W wyborze kierunków rozwoju pamiętaj o uwzględnieniu szeregu czynników, które warunkują sukces sprzedażowy. Przede wszystkim:
- Zadbaj o konkurencyjność cenową. Dzięki obniżeniu stawek, monitorowaniu ich na bieżąco i dostosowywaniu do innych sprzedających masz większą szansę na zainteresowanie potencjalnych klientów. Przez zmniejszenie marży zarabiasz jednak każdorazowo mniej na przedmiocie. Warto więc zaplanować działania na wystarczająco szeroką skalę, by zapewnić sobie zwrot z inwestycji na odpowiednim poziomie.
- Zapewnij potencjalnym klientom jak najwyższy komfort zakupów. Umożliw im płatność i dostawę towaru za pośrednictwem znanych międzynarodowych firm, takich jak PayPal czy DHL. Dbaj o zadowolenie użytkowników z zakupów – dzięki temu nie tylko chętniej będą oni do Ciebie wracać, lecz także podzielą się pozytywną opinią z innymi kupującymi na danej platformie sprzedażowej.
TABELA – Koszty rejestracji i obsługi konta na platformach sprzedażowych
Zagraniczne platformy zakupowe, to szybki i prosty sposób na dotarcie do zagranicznych klientów. Wybór odpowiedniej platformy, właściwe decyzje cenowe i zapewnienie obsługi, jakiej oczekuje Twoja grupa docelowa. Te kroki przeniosą Twój e-biznes na całkiem inny poziom.