Projekty technologiczne mają swoją dynamikę, szczególnie w obszarze e-commerce lub digital transformation. Na co zwrócić uwagę, aby uniknąć zawirowań w trakcie realizacji? Odpowiada Konrad Zimoląg, członek zarządu e-point.
Co jest ważne w realizacji projektu technologicznego, aby obie strony były z niego zadowolone?
Klucz to osiągnięcie celów biznesowych wyznaczonych przez firmę oraz dobra komunikacja z dostawcą, który powinien rozumieć projekt od strony potrzeb firmy i zastosowanych technologii. Zdarza się, że przedsięwzięcie, które pozornie zostało doprowadzone do końca (np. dostarczono działający system e-commerce), jednak nie spełnia głównego założenia, czyli np. nie zwiększa sprzedaży.
Liczy się również skalowalność. Ważne, aby system, który działa w jednym kraju, umożliwiał roll-out na inne rynki, na których uwarunkowania prawne czy systemowe różnią się od tych w kraju macierzystym i wymagają dużych modyfikacji oryginalnego rozwiązania, zgodnie z tzw. country specific.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jeśli jednak zaczynają się pojawiać jakieś problemy, to na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?
Istnieje wiele symptomów wskazujących na kryzys w projekcie, ale zawsze warto w porę rozpoznać, czy mamy do czynienia z przejściowymi trudnościami czy z sytuacją wymagającą radykalnych decyzji. Jeśli pojawia się rozdźwięk między obietnicami i zobowiązaniami dostawcy a ich realizacją, to warto ustalić stan faktyczny. Dobrze jest zawsze zwrócić uwagę również na koszty niewynikające ze zmiany zakresu projektu czy brak realizacji założonych KPI.
Czy w sytuacji, w której projekt jest zagrożony, firma ma jakieś pole manewru?
Bardzo istotną kwestią jest znalezienie źródła problemu oraz zrozumienie, dlaczego tak się dzieje. Świadomość tego, jakie są przyczyny komplikacji w projekcie, da nam wiedzę, co należy zmienić, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Jednak kiedy negatywne symptomy pojawiają się częściej, wówczas firma ma dwie drogi – zamknięcie projektu lub kontynuowanie go z innym dostawcą.
Jak można się przygotować na zmianę dostawcy?
Firmy, których projekty nie są realizowane zgodnie z założeniami, najczęściej szukają bezpiecznej przystani, czyli dostawców obecnych na rynku od wielu lat. Na podstawie naszych doświadczeń jako podmiotu, do którego zwracają się klienci z pytaniami o przejęcie projektu, mogę wskazać trzy elementy, o których szczególnie warto pamiętać.
Pierwszy aspekt to inwentaryzacja, którą powinien wykonać poprzedni dostawca. Należy ją wyegzekwować. Drugi to reewaluacja założeń projektowych, zawierająca zakres projektu i kierunki zmian wynikające z dodatkowych analiz. Ostatni element to audyt, który warto zlecić przed podpisaniem umowy przejęcia. Może mieć on charakter technologiczny, UX-owy lub inny – dopasowany do specyfiki projektu oraz rozpoznanego problemu.
Te działania pozwolą określić status projektu, oszacować jego skalę i zidentyfikować błędy, a także ocenić podejście i wiedzę potencjalnego nowego wykonawcy.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce. Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w 2022 roku”.