W pogoni za nowoczesnymi rozwiązaniami mającymi na celu skrócenie ścieżki zakupowej klienta wielu e-sprzedawców zapomina o podstawowym elemencie – prezentacji produktów w sklepie internetowym. Poznaj kilka ciekawych i niebanalnych przykładów, jak zaprojektować karty produktów, by klient nie miał żadnych wątpliwości, że potrzebuje właśnie tego, co mu oferujesz, i chętnie do Ciebie powracał.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie elementy powinny się znajdować w karcie produktu,
- jakie elementy zniechęcają do zakupów w Twoim sklepie,
- na jakich przykładach warto się wzorować.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, na pewno nie raz słyszałeś o znaczeniu opisów produktów – powinny być unikalne, rzetelne i muszą ułatwiać podjęcie decyzji klientowi. Ich celem jest nie tylko nakłonienie do zakupów, ale także wsparcie sklepu w pozycjonowaniu go w wyszukiwarce Google. Warto pamiętać również o tym, jak ważnym czynnikiem – wpływającym na decyzję zakupową klienta – jest przedstawienie tych opisów wśród innych elementów na stronie.
Karta produktu to podstawa skutecznej sprzedaży w sklepie internetowym i powinna być przygotowana wzorowo.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Karta produktu jak dotykanie produktu
Jednym z głównych problemów w e-commerce jest brak możliwości przyjrzenia się produktowi z bliska. Karta produktu pełni zatem funkcję opakowania wraz z opisem i informacjami o składzie czy przydatności do spożycia, pojemności. Ponadto karta produktu musi zastąpić czynności, które wielu kupujących uwielbia – dotykanie towaru, wąchanie go, sprawdzanie faktury materiału.
Wyobraź sobie sytuację, gdy przychodzisz do sklepu, a produkt, o którym słyszałeś, jest bardzo wysoko na półce. Nie możesz go dotknąć, przeczytać jego składu, zastosowania, daty ważności czy sprawdzić konsystencji. Gdy sprzedawca w końcu Ci go podaje, okazuje się, że na opakowaniu nie ma praktycznie żadnych informacji, jest tylko kilka niewyraźnych zdań. Ponadto produkt jest tak zapakowany, że nie masz możliwości jego powąchania. Ponieważ jednak polecił Ci go Twój zaufany znajomy, decydujesz się na zakup, ale pojawia się kolejny problem – nie możesz znaleźć koszyka lub kas. Stajesz przed dylematem: szukasz i tracisz czas, czy wychodzisz i idziesz do innego sklepu?
Tak samo może być właśnie z kartą produktu, która jest uboga w opisy, zdjęcia, informacje dodatkowe, a przycisk „Dodaj do koszyka” trudno odnaleźć. Delikatnie mówiąc, nie ułatwia to zakupów, zwiększając ryzyko opuszczenia strony sklepu i stracenia prawie pewnej konwersji.
Tworzenie karty produktu
Poniżej wymieniłam elementy, które moim zdaniem powinny się znaleźć w każdej dobrze przygotowanej karcie produktu.
Jakie elementy powinny znajdować się na karcie produktów?- Opis, który jak już wspomniałam wcześniej powinien być unikalny, rzetelny i skłaniający do zakupu.
- Wizualna prezentacja produktu, czyli wszelkiego rodzaju zdjęcia, filmy czy oznaczenia informujące np. o alergenach.
- Wyraźny przycisk CTA, w przypadku sklepu internetowego będzie to przycisk „Dodaj do koszyka”. Powinien być w kolorze kontrastującym z resztą strony, ponadto dobrze jeśli znajduje się zarówno w pierwszym widoku ekranu, jak i pod opisem. Ciekawym rozwiązaniem są też przesuwające się przyciski CTA wraz ze scrollowaniem strony.
- Cena produktu, a w przypadku promocji cena przed promocją, jak i po promocji – najlepiej w różnych kolorach.
- Informacje dotyczące reklamacji i zwrotów.
- Wszelkie koszty związane z zakupem produktu, czyli koszty dostawy, koszty dodatkowego ubezpieczenia lub usług, takich jak wniesienie paczki do mieszkania lub ekspresowa dostawa.
- Dane techniczne, data ważności, skład itp.
- Produkty komplementarne lub zestawy.
- Opinie klientów, którzy zakupili już produkt i chcą się podzielić swoimi wrażeniami.
Produkty komplementarne
W powyższym zestawieniu wymieniłam produkty komplementarne, które mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi twierdzą, że cross-selling (oferowanie produktów uzupełniających) pomaga zwiększyć wartość koszyka. Z kolei jego przeciwnicy uważają, że odciąga to uwagę klienta i wydłuża ścieżkę zakupową.
Moim zdaniem produkty uzupełniające w wielu przypadkach mają swoje uzasadnienie.
Przykłady- kupując zmywarkę do naczyń klient będzie potrzebował także soli czy płynu nabłyszczającego, dlaczego więc ich nie zaproponować,
- w przypadku elektroniki często potrzebne są dodatkowe kable, karty pamięci czy baterie, czego klient może nie być nawet świadomy,
- stylizacje w sklepach odzieżowych, które ułatwiają skomponowanie garderoby osobom niekoniecznie interesującym się modą mogą zwiększyć koszyk zakupowy.
Dodam jeszcze, że w internetowych sklepach spożywczych w opisie produktu warto zawrzeć takie informacje jak: skład, obecne alergeny, data ważności, rodzaj opakowania, warunki przechowywania. Dla wielu klientów są to rzeczy bardzo istotne. Dotyczy to zwłaszcza osób z chorobami przewlekłymi, które wymagają specjalnej diety, osób z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, a także wegan czy wegetarian. Ponadto coraz więcej klientów zwraca uwagę także na rodzaj opakowania i jego wpływ na środowisko naturalne oraz na własne zdrowie.
Karta produktu – przykłady, którymi warto się zainspirować
Odzieżowy sklep internetowy – Asos.com
Asos wie, że kobiety to wymagająca grupa klientów, dlatego oprócz bogatej galerii zdjęć produktu, umieścił także film, pokazujący jak ubranie, w tym przypadku spódnica, układa się podczas chodzenia.
Źródło: Galeria zdjęć oraz film – Asos.com
Dodatkowo zaprezentowano także stylizację z możliwością kupienia poszczególnych jej elementów, m.in. butów czy kolczyków.
Źródło: Produkty ze stylizacji – Asos.com
Aby wybrać najlepiej pasujący do figury rozmiar, sklep Asos.com wdrożył funkcję Fit Assistant, za pomocą, którego klientka z większą precyzją dobierze rozmiar ubrania.
Źródło: Fit Assistant – Asos.com
Drogeria internetowa – Lancome-usa.com
Sklep Lancome to jeden z moich ulubionych i często przytaczanych przykładów dobrze przygotowanych opisów i kart produktów. Są tu wszystkie niezbędne informacje, które z pewnością mogą zastąpić oglądanie produktu w sklepie stacjonarnym.
Recenzje klientów czy pytania i odpowiedzi klientów stają się banalne w zestawieniu ze zdjęciami produktów, które przedstawiają kolor pomadki na ustach kobiet o różnych karnacjach i kolorach włosów lub oczu.
Źródło: Prezentacja produktu w użyciu – lancome-usa.com
Oprócz tego można także obejrzeć zdjęcia nadesłane przez inne klientki, które już zakupiły dany kosmetyk.
Źródło: Zdjęcia nadesłane przez inne klientki – Lancome-usa.com
A jeśli klientowi spodoba się cały makijaż modelek ze zdjęć, to nie ma problemu, aby zakupić wszystkie użyte w celu jego wykonania kosmetyki.
Warte uwagi jest tu także menu poruszające się podczas przewijania ekranu, które umożliwia szybkie dodanie produktu do koszyka, zmianę koloru czy oznaczenie produktu jako ulubiony, nawet kiedy jest się na samym dole strony.
Źródło: Pływające menu z CTA – Lancome-usa.com
Sklep z asortymentem RTV/AGD – euro.com.pl
Gama produktów w sklepie Euro.com.pl jest dosyć szeroka, a sklep istnieje od wielu lat. Przez ten czas mocno się zmieniał, ale obecnie uważam, że ma świetnie dopracowane karty produktów. Przykładem może być strona z ekspresem do kawy.
Oprócz powszechnych elementów, takich jak skrócony opis produktów, galeria zdjęć z widocznymi szczegółami urządzenia oraz bardzo bogaty opis poszczególnych funkcji i zalet (opis prawdopodobnie pochodzi od producenta), znajdziemy tu wiele ciekawych dodatków.
Jednym z nich jest szczegółowa specyfikacja techniczna, przygotowana wg schematu zastosowanego również przy innych ekspresach, co ułatwia porównanie różnych produktów.
Źródło: Część tabeli z danymi technicznymi – euro.com.pl
Przygotowane zestawy zawierające ekspres oraz produkty do jego pielęgnacji i czyszczenia. Cena w zestawie jest niższa niż w przypadku kupowania tych produktów osobno.
Źródło: Polecane zestawy – euro.com.pl
Dla osób, które jednak nie są zainteresowane zestawami, przygotowano propozycję przydatnych akcesoriów, które można kupić i otrzymać w jednej dostawie.
Źródło: Akcesoria – euro.com.pl
Pływające menu dodatkowe dotyczące samego produktu, które pozwala na szybkie poruszanie się pomiędzy poszczególnymi elementami karty.
Źródło: Dodakowe menu – euro.com.pl
Pytania i odpowiedzi klientów, pozwalają dopytać o szczegóły osób, które już ten produkt zakupiły.
Źródło: Pytania i odpowiedzi klientów – euro.com.pl
Pływający przycisk CTA – „Do koszyka”– który podąża za przewijaniem strony w górę i w dół, dzięki czemu klient nie musi wracać na górę strony, jeśli chce dodać produkt do koszyka.
Źródło: Pływający moduł z przyciskiem CTA – euro.com.pl
Spożywczy sklep internetowy – Ocado.com
Podobnie jak w przypadku wyżej wspomnianego sklepu Lancome-usa.com, sklep Ocado.com może się pochwalić świetnie przygotowanymi i bogatymi w informacje kartami produktów, ułatwiającymi klientowi podjęcie decyzji zakupowej. Za przykład niech posłuży produkt, jakim jest świeża bazylia.
Obok galerii zdjęć możemy także obejrzeć film, ale nie jest to film z przepisem kulinarnym (jak można byłoby się spodziewać), ale z przydatną wskazówką: jak przechować na dłużej nadmiar bazylii.
Źródło: Jak przechowywać bazylię – Ocado.com
Sklep oferuje też zakup produktów, z którymi bazylia jest często podawana, a na dole strony są propozycje dań i przepisy, którymi można się zainspirować.
Źródło: Produkty uzupełniające – Ocado.com
Źródło: Propozycje dań – Ocado.com
Na stronie znajdziemy też takie informacje, jak: sposób przechowywania bazylii, kraj pochodzenia, opakowanie czy rodzaj diety.
Źródło: Informacje dotyczące produktu – Ocado.com
Sklep z przenośnymi piecykami – Solostove.com
Jest to ostatni przykład w tym zestawieniu, jednak nie mniej interesujący niż poprzednie. Solostove.com w swej ofercie posiada m.in. przenośne piecyki, których zastosowanie jest dokładnie opisane i zobrazowane na kartach produktów. Ponadto takie informacje jak wymiary, specyfikacja techniczna czy sposób działania są również zaprezentowane w formie wizualnej – zdjęcia, rysunki lub filmy.
Źródło: Galeria zdjęć – Solostove.com
Źródło: Działanie produktu – Solostove.com
Źródło: Specyfikacja produktu – Solostove.com
Podsumowanie
Jak widzisz, w zależności od asortymentu, jaki oferujesz, możesz tak zaprezentować produkt, aby klient nie musiał się zastanawiać, sprawdzać w sklepie stacjonarnym, jak faktycznie wygląda towar, i szukać filmów z jego wykorzystaniem. Ułatw mu podjęcie decyzji, a następnie dodanie produktu do koszyka, przygotowując wartościowe karty produktów i eksponując przycisk CTA.
Nie tylko strona główna sklepu ma zachęcać do zakupów i budować zaufanie. Niezwykle istotna jest również strona produktu, która ma jednoznacznie podkreślać wartość produktu i sprawiać by klient poczuł, że jest to coś, co musi mieć.