Kryzys, który pojawił się wraz z nadejściem pandemii, można śmiało nazwać globalnym. Świat zwolnił, a ulice opustoszały. W przeciwieństwie do e-commerce. Kiedy handel stacjonarny niemal przestał istnieć, większość sprzedaży przeniosła się do internetu. Jak COVID-19 wpłynął na branżę e-commerce? Jak zmieniały się zachowania konsumentów w trakcie lockdownu i po odmrożeniu gospodarki? Jakie branże zyskały, a jakie straciły?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak odmrożenie gospodarki po lockdownie wpłynęło na zachowania konsumentów,
- kto zyskał na pandemii, a kto stracił,
- czego właściciele e-commerce mogą spodziewać się w czwartym kwartale.
Od początku 2021 r. do niemal pierwszego weekendu maja trwała trzecia fala zakażeń COVID-19. Gospodarka w tym czasie była w Polsce zamrożona. Zamknięte galerie handlowe, szkoły, przedszkola oraz praca w trybie zdalnym sprawiły, że pierwszy kwartał i część drugiego należały do e-commerce. To właśnie tam sprzedawcy zbierali największe żniwo.
Zainteresowanie w tym czasie zakupami online zbiegło się także ze zmianą sezonu z zimowego na wiosenno-letni, a co za tym idzie ze wzrostem sprzedaży m.in w branży fashion. Był to także okres, w którym w Polsce dopiero rozpoczynano szczepienia, a wyjazdy poza granice kraju były utrudnione.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
„Czarny” czerwiec 2021 dla polskiego e-commerce
Wszystko się zaczęło zmieniać po stopniowym odmrażaniu gospodarki w drugim kwartale 2021 r. Otwarcie restauracji, galerii handlowych oraz szkół, a także sprzyjająca pogoda i wzrastający odsetek szczepień sprawiły, że szczególnie w kilku branżach e-commerce można było zaobserwować spadki ruchu i przychodów. Specjaliści ds. marketingu pracujący w branżach budowlanej, wnętrzarskiej, beauty czy fashion obserwowali jak z dnia na dzień ubywa użytkowników online. Dodatkowo wiele dużych sklepów internetowych zostało wówczas ukaranych obniżeniem widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google, co miało związek z update’em algorytmu w tej wyszukiwarce.
Kto stracił po wiosennym odmrożeniu gospodarki w drugim kwartale 2021?
W lipcu 2021 r. w pełni zaszczepionych przeciwko COVID-19 było ok. 35% Polaków, a pierwszą dawką ok. 44%. Odmrożenie gospodarki oraz pojawienie się możliwości podróżowania w kraju i za granicą, a także świetna pogoda sprawiły, że zachowania użytkowników i trendy ich wyszukiwań w Google – praktycznie z miesiąca na miesiąc – znacznie się zmieniły. Konsumenci, którzy ostatnie niemal półtora roku spędzili w domach, zaczęli planować wakacje i letnie wyjazdy. Spadek zainteresowania zakupami online był najbardziej widoczny w branżach fashion oraz branży budowlano-wnętrzarskiej. Warto dodać, że sklepy traciły nawet wtedy, kiedy utrzymywały dotychczasowe pozycje w Google, ponieważ miesięczna ilość wyszukiwań dla danego zapytania zmniejszyła się.
Dla zapytania „szafy” liczba wyszukiwań w maju, według narzędzia Ahrefs, wynosiła 19 tys., a już w czerwcu – 15 tys.
Źródło: https://ahrefs.com/
Spadki widoczne w branży fashion:
- „buty” (od 9.05.2021 r.)
- „spodnie” (od 9.05.2021 r.)
- „bluzki damskie” (od 6.06.2021 r.)
- stopniowy spadek dla frazy „odzież” (od 2.05.2021 r.)
Spadki zainteresowań użytkowników wyczuwalne w branży budowlanej i wnętrzarskiej.
- „farby” (od 11.04.2021 r.)
- „kuchnia” (od 2.05.2021 r.)
- „sofa” (od 23.05.2021 r.)
- „szafy” (od 2.05.2021 r.)
Źródła wszystkich grafik: Google Trends
Kto zyskał na zniesieniu lockdownu w drugim kwartale 2021 r.?
W tym samym czasie, kiedy branże takie jak np. fashion czy budowlana traciły, wzrastało zainteresowanie użytkowników branżą turystyczną. Na pewno był to efekt poluzowania obostrzeń dotyczących przemieszczania się oraz szczepienia przeciwko COVID-19. Spragnieni wakacji konsumenci zaczęli planować podróże.
- „Itaka” (pik wyszukiwań miała między 6 a 27.06.2021 r.)
Źródło: Google Trends
Porównanie liczby wyszukiwań słowa „Itaka” w maju 2021 r. i czerwcu 2021 r.
Źródło: https://ahrefs.com/
Podobne wyniki zanotowały także Rainbow oraz Tui. Zyskały również zapytania ogólne – nie związane z określoną marką – dotyczące wakacji zyskały. Najbardziej popularnymi kierunkami wybieranymi przez Polaków były wg. Google Trends zapytania dotyczące Chorwacji, Grecji oraz Turcji, np.:
- „Chorwacja” (od 6.06.2021 r.)
Źródło: Google Trends
- „wakacje 2021 turcja” (od 25.04.2021 r., ale swój pik miała 13.06.2021 r.)
Źródło: Google Trends
Trendy wyszukiwań w Google w czwartym kwartale 2021 r. dla e-commerce. Czego możemy się spodziewać jesienią?
Po trudnym dla części e-commerce czerwcu i prawdopodobnie niełatwych też wakacjach większość specjalistów ds. marketingu przewiduje odbicie tego trendu i odrobienie strat. Na pewno wpływ na to będzie mieć zmiana sezonu z letniego na jesienny, a co za tym idzie wymiana tzw. „szafy” w branży fashion i nowe kolekcje. To trend, który powtarza się każdego roku.
Niemniej jednak rynek e-commerce powinien mieć na względzie często ostatnio przewidywaną kolejną falę zachorowań na COVID-19. Wprowadzenie kolejnego lockdownu jesienią spowodowałoby izolację i powrót użytkowników do pracy zdalnej oraz zakupów online w domowym zaciszu. Biorąc pod uwagę tę perspektywę należy przygotować się na czwarty kwartał 2021 r, ponieważ być może przekroczy on rekordy sprzedaży sprzed ostatnich lat. Z drugiej jednak strony ok. 50% Polaków jest już zaszczepionych obiema dawkami szczepionki przeciwko COVID-19 i dla nich obostrzenia mogą być lżejsze. Ludzie mogą także już mniej obawiać się samego zachorowania i nie przestrzegać obostrzeń. W tej sytuacji warto pamiętać, by w swojej strategii marketingowej mieć przestrzeń na pracę nad komunikacją z użytkownikami i budowanie z nimi relacji np. poprzez takie elementy na stronie jak komunikaty push, wishlisty czy newsletter.
Ostatnie półtora roku w branży SEO/SEM pokazało, jak nieprzewidywalne bywają zachowania użytkowników będących pod wpływem czynników zewnętrznych. Stabilny rynek e-commerce, do którego weszło dużo sklepów do tej pory stacjonarnych także przynosi niespodzianki. Dynamika zmian wśród zachowań użytkowników poniekąd wymusza elastyczność w działaniach u specjalistów marketingu online. Wymaga także szerszego spojrzenia na biznes klienta, docieranie do niego różnymi kanałami, a także podtrzymywanie relacji. Właśnie pozytywne relacje z użytkownikiem stanowią większą część sukcesu sklepów internetowych i nawet jeśli chwilowo trendy wyszukiwań w Google się zmieniają, to zadbany klient na pewno do nas wróci.