E-commerce to dynamicznie rozwijająca się branża – trendy, narzędzia i technologie pozostają aktualne tylko przez chwilę. Jeśli coś nie jest nowe, jest już stare. Na tej samej podstawie działa nowoczesny konsument. Jeśli Twój sklep odpowiada mu tylko w 99%, a inny w 100%, kupujący zwróci się właśnie ku konkurencji. Nawet jeśli przez dłuższy okres ktoś robił zakupy w Twoim sklepie, nie oznacza to, że przywiązał się do Twojej marki. Dziś do pozyskania lojalności klientów potrzeba więcej narzędzi, nieraz bardzo subtelnych. Nie wystarcza już zwykły współczynnik jakość/cena. A jak można prowadzić działania mające pobudzić lojalność klientów na platformie Magento? Sprawdź sam.

Docenione rozwiązanie
Adobe Magento to jedna z najbardziej zaawansowanych platform e-commerce dostępnych na rynku. Oprócz bycia liderem zeszłorocznych badań „Gartner Magic Quadrant”1 Magento jest wykorzystywane przez największe firmy2 i marki na rynku sprzedaży detalicznej i hurtowej. Używają go także liczne start-upy, ponieważ oferuje rozwiązania dopasowane do biznesów każdego rozmiaru. Jakie są to rozwiązania?
Darmowa wersja systemu jest rekomendowana szczególnie małym i średnim biznesom. Mogą ją rozważyć również większe marki, które próbują opracować nowe narzędzie do swojego portfolio bez ponoszenia pełnych kosztów Magento Commerce. Trzeba podkreślić, że wersja open source wymaga pokrycia kosztów własnego hostingu. Na całe szczęście istnieją zajmujące się tym software house’y i agencje, np. Global4Net. Dla osiągnięcia najlepszego efektu wskazane jest skorzystanie z ich usług i wieloletniego doświadczenia. Używając wersji Commerce, nie musisz się martwić o postawienie własnego serwera ani o problemy z implementacją najnowszych aktualizacji. Pozwala to zawsze być na czele stawki e-commerce i trzymać rękę na branżowym pulsie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Narzędzia Magento zdobywające lojalność klientów
Nikt nie jest tak wymagający jak klient, ale bez klientów nie ma biznesu. Magento posiada cały wachlarz narzędzi i technologii mających zapewnić lojalność i przywiązanie klientów, tworzonych i poprawianych wiele lat przez doświadczonych ekspertów e-commerce. Oto kilka z nich.
Automatyzacja wiadomości do klientów
Wbudowany w Magento moduł dotdigital (dotdigital.com) zapewnia narzędzia omnichannelowe nakierowane na komunikację wielokanałową z klientem. Moduł pozwala na efektywne wejście w feed komunikacyjny poszczególnych klientów i dostarczenie im spersonalizowanych treści przy minimalnym wykorzystaniu sił przerobowych. Tym samym klienci otrzymują informację o danej marce i zwiększa się szansa na ich ponowne odwiedziny budujące lojalność. Dodatkowo połączenie z funkcją przypomnień e-mailowych pomaga w podniesieniu wartości i częstotliwości zamówień. Tematem wiadomości mogą być kupony i rabaty, tworzone na dwa sposoby: w menu Magento i za pomocą narzędzia dotdigital.
Spersonalizowane promocje i oferty
Nowoczesny klient oprócz wygody i wysokiej jakości oczekuje też specjalnego traktowania. W Magento zapewnia to moduł segmentacji konsumentów, który umożliwia optymalizację specjalnych promocji i ofert kierowanych do wybranej klienteli. Narzędzie do segmentacji pozwala na dynamiczną edycję i zmiany strategiczne, dostosowywane do zmieniających się potrzeb, oczekiwań i przyzwyczajeń konsumentów. Za zakupy bundle’ów można klienta nagradzać punktami nagród lub specjalnymi kodami rabatowymi.
Rozwiązania back-endowe poprawiające shopping experience
Oprócz usług ukierunkowanych bezpośrednio na zwiększanie satysfakcji i lojalności klientów Adobe Magento oferuje także inne, mniej oczywiste narzędzia. Działają one pośrednio i celują w poprawę doświadczenia zakupowego i interakcji użytkowników ze stroną.
Adrian Chojnicki, CTO Global4Net, a także certyfikowany deweloper Magento i programista, tak mówi o technologiach i funkcjach platformy: – Podczas wieloletniej pracy z platformą Magento zdążyłem docenić proponowane na niej rozwiązania. Wielokrotnie sprawdzają się one lepiej w zastosowaniach e-commerce niż u konkurencji. Jeśli chodzi o zdobywanie lojalności konsumentów, należy podkreślić rolę pośredniego zbioru narzędzi, jakim jest niezwykle skuteczne SEO dostępne na Magento. Zapewnia ono nie tylko w pełni customowe linki, które zwiększają user friendliness, lecz także rozwinięty full-page caching i możliwość kontroli doboru treści indeksowanych przez silniki wyszukiwania. Implementowane rozwiązanie sprawia, że witryna lepiej się pozycjonuje. Dzięki temu więcej konsumentów odwiedza ją podczas poszukiwań miejsca do zrobienia zakupów.
Zarządzanie indeksowaniem
W utrzymywaniu aktualnej oferty pomaga narzędzie indeksowania. Gdy dochodzi do zmian w cenach produktów, dodawane są nowe towary lub następują inne zmiany w składzie lub infrastrukturze Twojego sklepu – pociąga to za sobą proces reindeksacji. Proces ten odbywa się automatycznie przy każdej zmianie zawartości. Podczas reindeksacji strona wciąż jest dostępna dla konsumentów. Sklep nie przerywa działalności, a klienci mogą nadal dokonywać zakupów. Dodatkowo reindeksacja przyśpiesza działanie serwisu.
Caching całych stron
Magento oferuje opcję zapisywania całej zawartości stron w pamięci podręcznej. Przyśpiesza to działanie sklepu i zmniejsza potrzebę wykorzystywania pełnej ilości danych, które byłyby używane przez użytkownika przy wdrożonym częściowym cachingu. Magento dostosowuje metody cachingu do różnych typów użytkowników. Ma to na celu efektywne zarządzanie narzędziem i odpowiednią strategię w interakcji z konsumentami.
Przykłady firm korzystających z rozwiązań Magento
Wielu liderów rynku e-commerce i rozwijających się firm korzysta z rozwiązań Magento, które celują w budowanie lojalność klientów.
Neonet w swoich e-sklepach Neonet.pl i neo24.pl wdrożył m.in. funkcję targetowania nowych klientów za pomocą podstawowych rabatów, które naliczają się po osiągnięciu ustalonej kwoty zamówienia. Aby zachęcić użytkowników do założenia konta lub subskrypcji newslettera, Neonet oferuje im kolejne kupony. To dodatkowo zacieśnia więzy lojalności klientów ze sklepem.
Inną firmą praktykującą efektywną strategię rabatową jest Elektromag. Motywuje on klientów do większych zakupów przez zastosowanie rabatów, których wielkość rośnie wraz z liczbą zamówionych produktów i wartością zamówienia.
Polska marka ZeSkory.com używa segmentacji klientów i oferuje wszystkim zarejestrowanym klientom spersonalizowane oferty i promocje na podstawie historii zamówień oraz aktywności.
To tylko kilka z firm, które skorzystały z narzędzi do budowania lojalności klientów i wzrostu sprzedaży od Adobe Magento. Jak już wspomniałem, system ten jest dostępny w wersji open source i zawiera wszystkie technologie i funkcje potrzebne do otwarcia i prowadzenia sklepu. Sklepu, do którego klienci będą chcieli wracać.
- „2020 Gartner Magic Quadrant for Digital Commerce” – raport Gartnera, dostęp online: https://magento.com/resources/2020-gartner-magic-quadrant-digital-commerce.
- „Customer Success Stories”, dostęp online: https://magento.com/case-studies
Materiał partnera