Rynek e-commerce w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Nie tylko rośnie liczba kupujących w sieci, lecz także pojawia się coraz więcej sklepów internetowych. Działa ich już ponad 50 tys. W efekcie konkurencja jest bardzo duża, a zwiększające się wymagania konsumentów sprawiają, że coraz trudniej walczy się o klienta. Mogą w tym pomóc płatności odroczone.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to są płatności odroczone i jak działają,
- dlaczego klienci pokochali rozwiązania BNPL (buy now, pay later),
- jak dobrze komunikować tę usługę w e-sklepie,
- jak płatności odroczone wpływają na sprzedaż.
Konsumenci coraz mniej zwracają uwagę na cenę, a ważne są dla nich takie aspekty jak wygoda, bezpieczeństwo i doświadczenia zakupowe. Jak im to zapewnić i przy okazji zwiększyć sprzedaż bez inwestycji w reklamę? Poznaj płatności odroczone i sprawdź, jak dzięki nim możesz zyskać nowych klientów i zwiększyć wartość koszyka zakupowego nawet o 65%.
Jak działają płatności odroczone PayPo
PayPo to szybka, prosta i bezpieczna metoda płatności. Dzięki niej klient może kupić produkt w sklepie online i otrzymać go od razu, a zapłacić za niego nawet 30 dni później lub w ratach.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Proces płatności trwa kilka sekund – kupujący podaje swoje podstawowe dane, na których podstawie automatycznie otrzymuje decyzje o odroczeniu płatności. Następnie potwierdza transakcję wyłącznie za pośrednictwem kodu SMS-owego (nie musi logować się do banku czy podawać danych swojej karty). PayPo opłaca zamówienie w sklepie, a sprzedawca wysyła towar. Kupujący otrzymuje towar i ma aż 30 dni na zapłacenie za niego bezpośrednio do PayPo – bez dodatkowych kosztów. Jeśli potrzebuje więcej czasu, może rozłożyć płatność na wygodne raty.
Ciekawostka
Prosty, zrozumiały i szybki interfejs powoduje, że konwersja transakcji realizowanych z PayPo wynosi średnio 80–90%. Tymczasem typowe produkty kredytowe, ze względu na skomplikowane formularze i dłuższy proces podejmowania decyzji kredytowej, mają konwersję na poziomie 30–40%.
Dlaczego klienci pokochali rozwiązania BNPL (buy now, pay later)
Rynek płatności odroczonych bardzo dynamicznie się rozwija. Przestały być one nowinką technologiczną, a na stałe weszły do e-portfeli Polaków. Już 60% Polaków zna płatności odroczone, a 30% zamierza z nich skorzystać.
Zapamiętaj
Kupujący w sieci pokochali tę formę zapłaty za zakupy, bo nie tylko pozwala im ona na rozciągnięcie płatności w czasie bez dodatkowych kosztów, lecz także jest szybka i bezpieczna. Dzięki niej mogą zapłacić, kiedy im wygodnie, np. po wypłacie – bez nadwyrężania portfela i z zachowaniem płynności finansowej. Dodatkowo robią pewne i mądre zakupy, bo najpierw sprawdzają produkt, a płacą dopiero wtedy, kiedy zdecydują się go zatrzymać. Warto o tym pamiętać, bo dla 64% kupujących wciąż ważna jest możliwość obejrzenia wybranych towarów na żywo przed wyłożeniem na nie swoich pieniędzy.
Coraz większą popularność rozwiązań BNPL potwierdzają dane. Według najnowszych badań wartość rynku płatności odroczonych w Polsce wzrośnie o 95,5% w 2022 r. i wyniesie ponad 763 mln dol. Roczny wskaźnik wzrostu (CARG) rozwiązań BNPL w naszym kraju ma być równy 47,6% w latach 2022–2028 i osiągnąć poziom prawie 8 mld dol. w 2028 r.
Ciekawostka
Rosnącą popularność BNPL potwierdzają też dane samego PayPo, z którego korzysta już regularnie przeszło 750 tys. kupujących w sieci. Zrealizowali oni ponad 11 mln transakcji na łączną kwotę powyżej 2 mld zł.
Jak płatności odroczone wpływają na sprzedaż w sklepie
Klienci korzystający z płatności odroczonych szybciej i chętniej decydują się na zakup, kupują znacznie więcej oraz nawet dwa razy częściej. Dzięki temu ta metoda płatności znacząco zwiększa konwersję w sklepie internetowym, przyczyniając się do wzrostu wartości koszyków i zmniejszając liczbę porzuconych transakcji.
Jak dokładnie wpływa to na wyniki sprzedażowe? Z danych sklepów, które udostępniają klientom PayPo, wynika, że po wdrożeniu płatności odroczonych te liczby sukcesywnie wzrastają. Jest to szczególnie widoczne na poziomie AOV (average order value), czyli średniej wartości koszyka zakupowego.
Po udostępnieniu PayPo sklep internetowy notuje wzrost wartości transakcji realizowanych za pośrednictwem tej metody płatności średnio aż o 20–40% (przykład 1) w stosunku do innych form.
W niektórych przypadkach zwyżki są jeszcze większe i wynoszą nawet 50–70% (przykład 2).
Aby osiągnąć tak dobre wyniki, trzeba zwrócić uwagę na komunikowanie usługi i jej odpowiednie pozycjonowanie w sklepie.
Płatności odroczone zwiększają również konwersję sprzedaży, szczególnie produktów premium, nieprzecenionych i w pierwszej cenie. Gdy klienci widzą tę formę w koszyku, szybciej decydują się na zakup, a w przypadku wyprzedaży czy promocji kupują znacznie więcej. Potwierdzają to dane rynkowe – aż 69% milenialsów deklaruje, że decyduje się na zakupy chętniej, jeśli widzi dostępną w sklepie płatność odroczoną.
Mniej porzuconych koszyków
Płatności odroczone są też świetnym sposobem na ratowanie porzuconych koszyków. Aż 75% kupujących w sieci uważa proces płatności za kluczowy podczas robienia zakupów, a skomplikowana procedura transakcyjna oraz brak wystarczającej liczby metod płatności znajdują się w pierwszej dziesiątce najczęstszych przyczyn niekończenia zakupów. Dodatkowo 22% konsumentów porzuca koszyk, aby sprawdzić stan swojego konta przed finalizacją zamówienia.
Wskazówka
Stosowanie odpowiedniej komunikacji o odroczeniu płatności może przeciwdziałać porzucaniu koszyków. Klient, który wie, że ma aż 30 dni na opłacenie zamówienia bez dodatkowych kosztów, chętniej zdecyduje się na zakup. Dodatkowo płatność dostosuje do własnych możliwości i zapłaci np. dopiero po otrzymaniu pensji, a więc zadba o swój budżet i stabilność finansową. Z danych PayPo wynika, że odpowiednia komunikacja dotycząca możliwości odroczenia płatności pozwala sklepom odzyskać średnio nawet 15–20% porzuconych koszyków.
Nowi, potencjalni klienci, którzy kupują więcej
Z płatności odroczonych PayPo korzysta już ponad 750 tys. aktywnie kupujących w sieci. Dzięki temu sklep zyskuje szeroką i bardzo aktywną bazę potencjalnych klientów. Z danych PayPo wynika, że osoby robiące zakupy za pośrednictwem tej metody płatności kupują nawet dwa razy częściej niż przeciętni użytkownicy internetu. Dodatkowo wskazują one, że jest to najchętniej wybierana przez nich opcja płatności, tuż po BLIK-u.
Ciekawostka
Klienci PayPo najczęściej rozpoczynają zakupy od odwiedzin zakładki „Dostępne sklepy” na stronie internetowej PayPo w celu sprawdzenia, gdzie dostępna jest ta metoda płatności.
Podsumowanie
Jak widać, płatności odroczone bardzo pozytywnie wpływają na sprzedaż w e-commerce. Bez inwestycji w reklamę i marketing sklep może zwiększyć wartość koszyka zakupowego nawet o kilkadziesiąt procent i w łatwy sposób wygenerować dodatkowy przychód. Możesz sprawdzić to sam po wdrożeniu płatności odroczonych PayPo w swoim sklepie internetowym.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce. Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w 2022 roku”.