Dla klienta właściwa prezentacja towarów okazuje się niemal tak samo ważna jak ich jakość. Niczym dziwnym nie jest popularność stwierdzenia, że nieważne, co sprzedajesz, tylko jak to robisz. Na tej zasadzie opiera się marketing. Jedną z najbardziej bezpośrednich technik wpływania na decyzje konsumentów jest właśnie merchandising i jego internetowy odpowiednik – e-merchandising. Jednak jak sprawić, żeby przyczynił się on do zwiększenia zysków w e-commerce, i jakich narzędzi używać przy jego rozwijaniu? Przekonaj się w tym artykule.
Merchandising i jego najważniejsze zasady
Merchandising to działania, których celem jest podniesienie sprzedaży przez atrakcyjną i wygodną aranżację towarów w przestrzeni sklepowej.
Kluczową kwestią w merchandisingu są zmysły. A najważniejszy z nich i najczęściej brany pod uwagę to wzrok.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Widoczność towaru w sklepie jest niezwykle istotnym czynnikiem sukcesu w sprzedaży. Jeśli klient nie zauważy Twojego produktu lub nie będzie mógł go znaleźć, nie dokona zakupu i pójdzie szukać wybranego towaru gdzie indziej. Jednocześnie gdy produkt będzie widoczny, ale nie będzie wyglądał atrakcyjnie, może to także zniechęcić do jego kupna.
W merchandisingu liczą się przyzwyczajenia klientów. Chodzi tu o nawyki i wzorce zakupowe, które są wykorzystywane przez sprzedawców w przestrzeniach sklepowych i rozpoznawalne dla konsumentów. Dlaczego trzeba o tym pamiętać? Bo bliźniaczo podobne zasady panują także w e-merchandisingu.
Strategie i reguły e-merchandisingu
W internecie zamiast tradycyjnego merchandisingu mamy elektroniczny.
Zapamiętaj
E-merchandising to ułożenie i wyświetlanie produktów na stronie internetowej sklepu w taki sposób, żeby zachęcić użytkownika do zakupu i zwiększyć grono klientów.
Najważniejsze aspekty, które należy wziąć tu pod uwagę, to:
- Widoczność.
- Uporządkowanie.
- Personalizacja.
Widoczność poprawisz przez wykorzystanie zdjęć i opisów produktów oraz umiejętne zagospodarowanie hot spotów stron internetowych.
Wskazówka
Odpowiednie wykorzystanie hot spotów strony sklepowej – czyli obszarów graficznych, na które użytkownicy patrzą w pierwszej kolejności – sprawi, że skupisz uwagę klientów na pokazywanych tam treściach.
Prowadzi nas to do drugiego elementu, jakim jest uporządkowanie strony internetowej. Podobnie jak klienci stacjonarni, kupujący online mają swoje nawyki. „Gorące miejsca” witryn, o których wspominałem wcześniej, wynikają z tych nawyków i wzorców zachowań.
Gdy użytkownik wchodzi na Twoją stronę, nie czyta jej całej zawartości, a wyłącznie skanuje ją w poszukiwaniu interesujących go treści. Badania wykazały, że skanowanie to odbywa się w formie tzw. F shape. Konsument skanuje najwyższą część Twojej strony internetowej horyzontalnie. Następnie schodzi wzrokiem nieco niżej i powtarza poziome skanowanie, po czym najczęściej kieruje wzrok do lewego krańca strony i przegląda ją w kierunku wertykalnym.
Kształt litery „F” obrazujący sposób skanowania strony internetowej przez użytkowników
Wskazówka
Wiedzę o skanowaniu w kształcie litery „F” można wykorzystać w sklepie internetowym i zamieszczać w obszarze hot spotów elementy, które mogą poprawić jakość procesu zakupowego i zwiększyć wyniki sprzedaży.
- Przede wszystkim strona główna powinna zawierać kategorie o perswazyjnym nazewnictwie: „Najwyżej oceniane”, „Bestsellery”, „Limitowane okazje” itp.
- Dodatkowo, na podstawie znajomości danych użytkowników, powinieneś umieścić tam również specjalne, personalizowane oferty.
Jak dokonać tych działań w wydajny i prosty sposób? Z pomocą przybywa Adobe Commerce.
E-merchandising w Adobe Commerce
Głównym narzędziem do e-merchandisingu w Adobe Commerce jest Visual Merchandiser.
To zestaw opcji pozwalających na manualne pozycjonowanie i porządkowanie produktów oraz tworzenie zestawów warunków, według których produkty mają się wyświetlać w listach kategorii. Visual Merchandiser umożliwia działanie w trybie wizualnym (visual mode), który wyświetla widoki produktów i kategorii w momencie pracowania z nimi.
Wskazówka
Aby uruchomić Visual Merchandisera, wejdź w swój panel administratora w Adobe. Znajdź zakładkę „Catalog”, przejdź do „Categories”. Tu możesz wybrać drzewko kategorii, które chcesz edytować. Możesz również ustalić pozycję produktu lub produktów i rodzaj wyświetlania ich podczas edycji (lista albo grid).
Visual Merchandiser umożliwia również stworzenie reguł wyświetlania kategorii produktowych i pojedynczych produktów. Pozwala na zmianę zasad sortowania artykułów, dobierania ich ze względu na reguły, atrybuty, modyfikator i wartość atrybutu.
Kolejnymi narzędziami merchandisingowymi w Adobe są Private Sales and Events. Dzięki nim możesz stworzyć różnorodne wyprzedaże i wydarzenia konsumenckie na swojej stronie – m.in. ograniczone czasowo albo skierowane tylko do niektórych odbiorców (np. nowych klientów). Daje Ci to również możliwość formułowania zaproszeń wysyłanych do konsumentów.
Dlaczego warto używać Adobe Commerce i Magento Open Source do działań e-merchandisingowych w sklepie internetowym?
Adobe Commerce (dawniej Magento Commerce) to platforma, która oferuje wiele narzędzi służących do przeróżnych działań sprzedażowych i marketingowych. Jak podkreślają specjaliści z wrocławskiego Global4Net, funkcje Adobe Commerce i Magento są nieograniczone, ponieważ zawsze możesz tworzyć moduły i mechanizmy dostosowane do swoich potrzeb. W Global4Net profesjonaliści pracują z tą platformą od ponad 10 lat i jeszcze nie spotkali się z problemem, któremu Magento nie zdołałoby sprostać dzięki swojej uniwersalności.
Magento, na którym bazuje Adobe Commerce, jest również jedną z najpopularniejszych platform e-commerce. Znalazła się ona w pierwszej dziesiątce w rankingu platform e-handlowych według raportu „E-commerce w Polsce 2021” Senuto.
Narzędzia takie jak Visual Merchandiser i Private Sales and Events pozwalają na zwiększenie wygody korzystania ze sklepu i nakierowanie klientów na zakup wypromowanych produktów i kategorii.
Przykłady
- Ograniczenie wyprzedaży do wybranych segmentów konsumentów pozwala na przygotowanie działań, które zwiększą ich lojalność i wyniki sprzedaży dzięki ekskluzywności.
- Możliwość określenia zestawów reguł, według których produkty mają się wyświetlać konsumentom, prowadzi do zwiększonej personalizacji, spójnego uporządkowania elementów strony i polepszonej widoczności towaru.
Pamiętaj, że zawsze możesz poszerzyć swój arsenał merchandisingowy z Adobe Commerce i Magento Open Source. Platforma Magento OS pozwala na dodawanie własnych modułów, które będą funkcjonowały zgodnie z Twoim życzeniem. Oznacza to dokładniejsze rozwiązania, ale wymaga zatrudnienia deweloperów. Postaw więc na sprawdzone techniki i doświadczonych specjalistów. Profesjonaliści z Global4Net pomogą Ci we wdrożeniu wszystkich zmian związanych z platformą Magento i nie tylko.
Materiał partnera